Digitaalisen markkinoinnin termit ja ammattisanasto Suomeksi!
Älä eksy digiviidakkoon - selitämme mitä digimarkkinoinnin jargonilla eli ammattikielellä tarkoitetaan. Tässä joukko termejä, joita digimarkkinoijat jatkuvasti viljelevät puheissaan ja kirjoituksissaan. Selitämme, mitä ne tarkoittavat selkeällä suomen kielellä.
Affiliate Marketing; kumppanuusmarkkinointi
- digitaalisen markkinoinnin muoto, jossa mainostaja ja sivusto sopivat kumppanuudesta, jossa tyypillisesti mainostaja maksaa sivustolle mainosten (bannerit tai tekstilinkit) esittämisestä sivustolla tulosperusteisesti. Mainostaja maksaa useimmiten sivustolle palkkioita per myynti- tai muu tapahtuma, joka tapahtuu sen jälkeen kun asiakas on saapunut sivustolla sijaitsevan mainoslinkin kautta mainostajan sivustolle. Eri mainostajat tarjoavat sivustoille erilaisia komissiomalleja, hinta per klikkaus, hinta per myynti- tai muu tapahtuma yms. Sivusto voi valita eri mainostajien välillä, ja ottaa kumppanuusverkostossa ("affiliate network") tarjolla olevista kumppanuusohjelmista ("affiliate programs") sivustolleen sopivimman ja komissioltaan houkuttelevimman, ja anoa pääsyä kyseiseen kumppanuusohjelmaan. Kun mainostaja on hyväksynyt sivuston mukaan ohjelmaan, alkaa kumppanuus ja sivusto voi alkaa esittää mainoksia. Palkkioita maksetaan sovitun komissiomallin mukaan, esim. x euroa per jokainen myyntitapahtuma tai x prosenttia hyväksyttyjen myyntitapahtumien arvosta.
Affiliate Network; kumppanuusverkosto
- Yhtiö, joka tarjoaa mainostajille ja sivustoille mahdollisuuden liittyä verkostoon, jossa sivustot esittävät valittujen mainostajien banner-mainoksia saadakseen mainostajilta komissioita myynnistä tai muista transaktioista, joita asiakkaat tekevät klikattuaan mainoksia. Affiliate network tarjoaa sivustoille ja mainostajille mahdollisuuden liittyä mukaan verkostoon, jossa on jo mukana satoja mainostajia ja tuhansia sivustoja. Sivustoille liittymisen ehtona ei yleensä ole muuta kuin, että sivusto ei sisällä arveluttavaa sisältöä tai viruksia, vakoiluohjelmia tms. Tultuaan hyväksytyksi verkostoon sivusto voi sen jälkeen vertailla eri mainostajien affiliate program- eli kumppanuusohjelmatarjouksia, eli kuinka paljon eri mainostajat tarjoavat palkkioita mainosten esittämisestä, ja anoa sitten pääsyä mukaan valitsemiinsa kumppanuusohjelmiin. Tultuaan hyväksytyksi ohjelmaan sivusto voi sijoittaa mainosbanner-koodit sivuilleen ja alkaa seurata, miten kannattavaa on esittää kyseisen mainostajan mainoksia. Mainostajien tulisi siis pystyä tarjoamaan sivustoille eli kumppaneilleen mahdollisimman houkuttelevia ja tuottoisia kumppanuusohjelmia, jotta mahdollisimman moni sivusto liittyisi ohjelmaan ja alkaisi esittää mainostajan bannereita, ja jatkaisi niiden esittämistä. Sivustot luonnollisesti vaihtavat nopeasti mainostajaa, jos jokin affiliate program ei vaikuta tuottavalta. Hyvin toimiva affiliate-kampanja on win-win-sopimus mainostajan ja sivuston välillä. Affiliate Network -verkosto ei ole välttämätön mainostajan ja sivuston kumppanuuden muodostamiseen, mutta kun suosituissa verkostoissa on jo satoja mainostajia verkostossa ja tuhansia sivustoja, on se nopein tapa edetä kumppannuusmarkkinoinnissa, ja verkosto tarjoaa luotettavan kolmannen osapuolen hallinnoimaan mainonnan ja myynnin raportointia sekä tilin ylläpitoa.
Affiliate Program; kumppanuusohjelma
- ks. edellä "affiliate marketing" ja "affiliate network". Affiliate program eli kumppanuusohjelma on mainostajan tarjous sivustoille siitä, mitä nämä saavat palkkiota esittääkseen erilaisia bannereita tai tekstilinkkejä saitillaan ja siten houkutellakseen asiakkaita esim. verkkokauppaan tai matkailupalveluun. Eri mainostajat tarjoavat eri suuruisia palkkiota per myyntitapahtuma tai muu transaktio. Palkkiot on voitu myös porrastaa myyntivolyymin mukaan. Jotkut mainostajat tarjoavat palkkiota jo mainosten klikkauksista (ks. CPC, cost per click), tai pelkästään jo niiden esittämisestä (CPM, cost per mille), mutta useimmat affiliate program'it rakentuvat komissioihin ostotapahtumista (CPA, cost per action), yhteydenottopyynnöistä (CPL, cost per lead) tai rekisteröitymisistä mainostajan sivustolla. Mitä houkuttelevampi komissio, sitä useampi sivusto liittyy ohjelmaan ja alkaa esittää mainostajan mainoksia sivustollaan. Esimerkiksi verkkokaupalle kuten Amazon.com "affiliate program" merkitsee sitä, että verkkokauppa pystyy hankkimaan satoja tai jopa tuhansia sivustoja, jotka esittävät verkkokaupan mainoksia sivustoillaan saadakseen komissioita myyntitapahtumista, joita saitin kävijät ovat mainosklikkausten jälkeen ostaneet. Pienetkin saitit, kuten blogi-saitit yms. voivat hankkia lisätuloja liittymällä mainostajien tarjoamiin kumppanuusohjelmiin.
Banner, mainospainike
Internet-mainonta ymmärretään Suomessa usein ahtaasti pelkäksi banner-mainonnaksi, joka on kuitenkin vain pieni osa digitaalista markkinointia tänä päivänä. Bannerit eli eri kokoiset kuvalliset mainospainikkeet voivat toimia sekä houkuttimina suoraan kaupankäyntiin mainostajan sivulla, tai toimia perinteisen mainonnan tavoin muistuttamassa tuotteesta, kasvattamassa tuotteen tai yrityksen tunnetuutta ja luomassa brandimielikuvia. Näistä helpoimmin mitattavissa on suora kaupankäynti, sillä verkossa on helppo mitata, kuinka moni mainosta klikanneista jatkaa aina verkko-ostotapahtumaan asti. Usein voidaan mitata kuukausienkin päästä tapahtunut ostotapahtuma, jos selaimelta, jolta on klikattu mainosta, päädytään myöhemmin ostotapahtumaan. Käyttämällä erilaisia tekniikoita ja tarjouskoodeja voidaan myös mitata banner-mainonnan vaikutus verkon ulkopuolisiin ostotapahtumiin.
Browser; selain, Web-selain
Selainohjelma, jota Internet-käyttäjä käyttää Web-sivujen selailemiseen ja lukemiseen ja surfailuun eri sivujen välillä. Yleisimpiä selaimia ovat Microsoftin Internet Explorer (IE) ja Mozilla Firefox. Näistä on eri versioita, ja web-analytiikkaohjelmilla voidaan seurata ja eritellä kuinka suuri osa vierailuista tapahtuu eri selainversioilla. Tämä on tärkeää, jotta sivun tekninen ympäristö voidaan räätälöidä käyttäjien selaimien mukaisiksi.
CPA; cost per action, hinta per tapahtuma
- liittyy banner-mainonnan ostotapoihin, eli mainostaja maksaa mainoksista vain silloin, kun mainosklikkaus johtaa esim. ostotapahtumaan tai muuhun etukäteen määriteltyyn transaktioon sivustolla, esim. rekisteröityminen palveluun, uutiskirjeen tilaus, liittyminen jäseneksi, yhteydenottopyyntö, tms. CPA-hinnoittelu on tyypillistä erityisesti affiliate marketing- eli kumppanuusmarkkinointi-ohjelmissa, joissa mainostajat tarjoavat sivustoille eli kumppaneilleen mainontaa, jossa maksetaan komissio myynnistä tai muusta tapahtumasta. Sivusto voi valita lukemattomista mainostajista sen, jonka uskoo soveltuvan sivustolleen parhaiten ja tuottavan parhaat komissiot eli palkkiot ostotapahtumista. CPA-hinnoittelu soveltuu erityisen hyvin mainostajille, jotka voivat myydä tuotteitaan tai palvelujaan online tai pystyvät hankkimaan toistaiseksi voimassa olevia asiakkuuksia/sopimuksia, kuten finanssi/rahoitusala, tele/Internet-operaattorit, vakuutusyhtiöt, kirjakerhot, aikakauslehdet (lehtitilaukset), energiayhtiöt, tietoturvaohjelmistot jne.
CPC; cost per click, hinta per klikkaus
- liittyy banner-mainonnan ostotapoihin, eli mainostaja maksaa mainoksista per klikkauskerta. Silloin siis mainostaja ei maksa jokaisesta mainoksen esityskerrasta, vaan ainoastaan silloin, kun mainoksia klikataan. Yleistynyt erityisesti Googlen myötä, kun hakusanamainoksista, jotka näkyvät hakukoneen hakutulosten yhteydessä, maksetaan vain kun niitä klikataan. CPC-hinta soveltuu erityisesti verkkokaupoille ja muille sivustoille, jotka voivat myydä tuotteitaan ja palveluitaan online. Kun tiedetään mainonnan hinta per klikkaus, sekä kuinka moni mainoksen klikanneista päätyy ostotapahtumaan sekä ostotapahtuman keskihinta, on helppo laskea mainonnan kustannustehokkuus, Return On Investement eli ROI.
CPM; cost per mille, hinta per tuhat mainoksen esityskertaa
- liittyy banner-mainonnan ostotapoihin, eli mainostaja maksaa mainoksista per tuhat esityskertaa. Verkkomediat usein ilmoittavat banner-mainosten hinnat CPM-hintoina, jolloin esim. jos mainos sivuston etusivulla maksaa 5,00 CPM, media veloittaa mainostajaa 5 euroa jokaisesta tuhannesta mainoksen näyttökerrasta. Miljoona näyttöä 5,00 CPM-hinnalla maksaisi siis 5000 euroa (+ alv 22 %). Mainostaja maksaa silloin jokaisesta mainoksen esityskerrasta täysin riippumatta siitä, kuinka moni klikkaa mainosta. CPM-hinnoiteltuun kampanjaan on syytä edellyttää toistorajoitus, kuinka moneen kertaan samaa mainosta esitetään yhdelle selaimelle, esim. 5 näyttökertaa per selain, jotta mainosta ei esitetä loputtomasti yksittäiselle sivuston aktiivikäyttäjälle.
CPT; cost per thousand
hinta per tuhat mainoksen esityskertaa, sama kuin CPM.
CTR; click-through-rate, klikkausprosentti, napsautussuhde
- kuinka moni klikkasi mainosta, esitetään prosenttilukuna. Jos mainosta on esitetty 1000 kertaa ja sitä klikattiin 12 kertaa, klikkausprosentti on 12/1000 * 100 = 1,2 %. Banner-mainosten klikkausprosentit ovat tyypillisesti reilusti alle yhden prosentin, eli alle 10 mainosesitystä tuhannesta johtaa mainosten klkkaukseen. Myös Google-mainosten CTR-prosentit ovat useimmiten alle prosentin. Googlen terminologiassa click through rate on käännetty suomeksi "napsautussuhde".
Conversion, ks. konversio
Conversion rate, ks. konversioprosentti
Cookie, eväste, "keksi", "pipari"
- cookie eli eväste on tiedosto, lyhyt merkkijono, joka lähetetään takaisin selaimelle, joka kutsuu palvelinta (Web-sivustoa). Cookie tallentuu selaimen cookie-hakemistoon (käyttäjän koneen kiintolevylle), ja yksi Web-sivu tai banner-mainos voi lähettää yhden tai useampia cookeja. Niiden tarkoitus on "numeroida" selain, jolloin käyttäjän eri sivupyynnöt tunnistetaan saman käyttäjän lähettämiksi. Tämä on täysin välttämätön esimerkiksi verkkokauppojen ja -pankkien toiminnalle, koska ilman cookieta ei tiedettäisi yhdistää käyttäjän eri sivupyyntöjä samalle asiakkaalle, ja yhdistämään esim. tuoteklikkauksia ostokoriin. Sessio-cookie on voimassa vain yhden vierailukerran ajan, kun taas muut (tavanomaiset) cookiet tallentuvat pysyvästi kiintolevylle. Cookien jakava palvelin (kuten sivusto) voi itse määrittää cookien kestoajan. Sessio-cookie voi esim. edellyttää aktiivisuutta 10 minuutin aikana, jonka jälkeen on kirjauduttava uudelleen palveluun, pysyvä cookie voidaan määrittää useiden vuosien ajan säilyväksi, jolloin aina kävijän palatessa palveluun tämä tunnistetaan ja voidaan muokata esim. kieli- yms. asetuksia käyttäjän aiempien preferenssien mukaisesti. Käyttäjä voi selainasetuksillaan tyhjentää/poistaa kaikki tai valitut cookiet, tai estää kokonaan niiden tallentumisen. Täydellinen cookie-esto estää silloin kuitenkin monien sivustojen käytön, esimerkiksi verkkopankkeja ja -kauppoja ei voi käyttää estämällä cookiet. Ks. myös 3rd party cookies, kolmannen osapuolen evästeet.
Digitaalinen markkinointi
Digitaalinen viittaa tietokoneisiin, bitteinä kulkevaan dataan, ja digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkea Internetin (Web-sivut, sähköposti) tai mobiililaitteiden välityksellä tapahtuvaa markkinointia. Kun teknologinen konvergenssi eli laitteiden yhteensulautuminen jatkuu, on pian vaikea erotella toisistaan (matka)puhelinta, tietokonetta ja televisiota, koska kännykät alkavat muistuttaa tietokoneita, ja kännyköillä voi surfata netissä tai katsella tv:tä. Vastaavasti tietokonetta voi käyttää yhteydenpitoon ja viestintään ja televisiopäätteenä. Perinteistä yksisuuntaista tv-mainontaa ei kuitenkaan pidetä osana digitaalista markkinointia. Digitaalisen markkinoinnin suosituimpia muotoja tänä päivänä ovat hakukonemarkkinointi, banner-mainonta (ml. affiliate marketing eli kumppanuusmarkkinointi), sponsoroidut web-sivustot ja tekstilinkit, sähköpostien uutiskirje-kampanjat ja sähköiset suorapostikampanjat.
eCommerce, WebCommerce, verkkokaupankäynti, Internet-kaupankäynti
eCommerce on lyhenne termistä electronic commerce, joka on usein virheellisesti suomennettu "sähköinen kaupankäynti". Electronic ei kuitenkaan tarkoita mitä tahansa sähköistä vaan nimen omaan tietokoneiden välillä, bitteinä tapahtuvaa tiedonsiirtoa, jolloin elektroninen kaupankäynti tarkoittaa tietokoneiden välityksellä tehtyä kauppaa. Yritysten välinen kaupankäynti on pitkään jo tapahtunut elektronisesti, jolloin tilauksien käsittely tapahtuu tietokoneiden välityksellä, mutta verkkokaupalla tarkoitetaan ennen muuta Internetin Web-sivuilta tapahtuvaa kaupankäyntiä. Tästäkin on syytä erotella vielä yritysten välillä tapahtuva kaupankäynti, jossa aiemmat kirjeitse tai puhelimitse tapahtuneet, sitten faxilla ja telexillä lähetetyt tilaukset on vain vaihdettu Web-pohjaisiin tilauslomakkeisiin, sekä kuluttajien verkkokauppa, jolla tarkoitetaan juuri Internetin Web-sivuilla tapahtuvaa verkko-ostamista, jossa kuluttaja tutustuu tuotteisiin ja palveluihin verkkopalvelussa ja suorittaa sitten tilauksen Web-käyttöliittymällä. Jos tilaus tai ostotapahtuma tehdään verkon ulkopuolella, tapahtumaa ei lasketa verkkokaupaksi, vaikka suuri osa osto- ja valintaprosessista olisi tapahtunut verkossa - kuten esim. auto- ja asuntokaupan kohdalla. Huom. maksumenetelmä ei määritä verkkokauppa, vaan jos esim. verkko-ostos maksetaan postiennakolla, kyseessä on edelleen verkkokauppa, jos vain tilaus on tapahtunut verkon välityksellä.
Eväste, ks. cookie
Hakukonemarkkinointi, hakusanamarkkinointi, search engine marketing, SEM
Hakukoneiden kuten Googlen mainosten kautta tapahtuva mainonta. Hakukonemarkkinointi on nopeimmin kasvava digitaalisen markkinoinnin muoto. Sen suosiota kasvattaa hakukonemarkkinoinnin mitattavuus ja kustannustehokkuus, sillä on helppoa analysoida jokaisen ostetun hakusanan kustannukset ja tuotto mainostajalle, etenkin jos mainostaja voi myydä tuotteitaan verkossa.
Hakukoneoptimointi, search engine optimization, SEO
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden avulla sivuston sijoitusta hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa pyritään parantamaan sivustolle relevanttien hakusanojen osalta. Tarkoitus ei ole luoda sivustolle mahdollisimman paljon liikennettä vaan mahdollisimman laadukasta liikennettä nostamalla sivusto hakutuloksissa korkeammalle valituilla avainsanoilla.
Google tarjoaa hakukonemainontaa sekä hakutulosten yhteydessä omassa hakukoneessaan ja hakukumppaniverkostossaan - esimerkiksi Amazonin hakutulosten yhteydessä - että kumppaniverkostoonsa hakeutuneissa sivustoissa, joita voivat olla sekä suuret verkkomediat että pienet blogisivut. Hakukoneiden ja hakukumppaniverkon mainokset ovat tekstimuotoisia, ja niistä mainostaja maksaa vain kun käyttäjät klikkaavat mainoksia (ks. CPC, cost per click), mutta Googlen laajassa verkostossa mainoksista maksetaan näyttökertojen mukaan, hinta per tuhat mainosnäyttöä (ks. CPM, cost per mille). Verkostojen mainokset voivat olla myös kuva- tai videomuotoisia. Hakukonemainoksissa mainostaja on ostanut yksittäiset hakusanat ja -sanaliitot (kuten "Media Contacts"), jotka laukaisevat mainostekstin, kun hakukoneiden käyttäjät kirjoittavat kyseisiä avainsanoja ("key words"). Eri mainostajat kilpailevat keskenään suosituista hakusanoista, ja hakusanojen hinnat määräytyvät kilpailusta mainostajien välillä, jotka tarjoavat itse mitä ovat valmiita maksamaan eri avainsanoista. Suosituimmat hakusanat maksavat useita euroja per klikattu mainos, mutta halvimmillaan hakusanoja voi ostaa muutamalla sentillä. Google on Suomessa ylivoimainen hakukone, mutta lähes kaikkialla muualla maailmassa hakukonemarkkinointia pitää hoitaa useiden hakukoneiden kanssa.
Hits, hitit
- Aiemmin kun puhuttiin suosituista sivustoista, kerrottiin, että ne saavuttavat "miljoonia hittejä" päivässä. Hit tarkoittaa kuitenkin pelkästään ladattujen tiedostojen määrää Web-analytiikan lokidatasta tarkasteltuna, eli kuinka paljon verkkosivustoa ylläpitävältä palvelimelta on kutsuttu tiedostoja. Joka ikisellä Web-käyttäjän kutsulla syntyy kuitenkin tyypillisesti lukuisia hittejä, sillä web-sivut koostuvat yleensä lukuisista eri tiedostoista, kun kuvat, logot, ylä- ja sivupalkit, kehykset yms. muodostavat sivukokonaisuuden. Hittien määrää voidaan siis kasvattaa pelkästään lisäämällä vaikkapa kuvia sivulle. Lisäksi Google ja muut hakukoneet koluavat lähes päivittäin sivustoja läpi hakuroboteillaan, jotka edelleen lisäävät hittilukemia. Siten hittien laskenta on aivan absurdia myös Web-palvelun käyttömittauksessa, ja hittien laskennasta on suositeltu luovuttavaksi jo 90-luvun puolivälissä. Silti edelleen saattaa kuulla jonkun kehuskelevan palvelunsa suosiota sillä, miten paljon "hittejä" on syntynyt!
Konversio, conversion
- tapahtuma, joka on tavoitteena digitaalisessa markkinoinnissa, jossa kävijä on ohjattu mainostajan sivustolle. Esimerkiksi ostotapahtuma, rekisteröityminen, yhteydenottopyyntö. Cost per conversion tarkoittaa silloin hintaa, joka maksetaan per ostotapahtuma, liidi, rekisteröityminen tms. joka tapahtuu mainostajan sivustolla.
Konversioprosentti; conversion rate
- Internet-markkinoinnissa konversioprosentilla tarkoitetaan sitä suhdetta, kuinka suuri osa sivustolle saapuvista päätyy tekemään halutun transaktion eli osto- yms. tapahtuman. Verkkokaupalle konversio luonnollisesti tarkoittaa sitä, kuinka suuri osa vierailukerroista päätyy ostoon. Jos sivusto on esim. ilmainen sisältöpalvelu, voidaan pyrkiä saamaan vierailijat tilaamaan ilmainen uutiskirje, rekisteröitymään palveluun yms., jolloin voidaan laskea konversiota näille tapahtumille. Autoliike voi houkutella kävijöitä jättämään yhteydenottopyynnön, tekemään koeajovarauksen, jolloin lasketaan konversioprosenttia näihin.
Jos esim. 5 vierailua sadasta päätyy ostoon, konversioprosentti verkkokaupalle on 5 %. Affiliate-ohjelmissa lasketaan usein konversiota siten, että jokainen ostettu tuote lisää konversiota, jolloin jos ostettuja tuotteita on enemmän kuin vierailuja palvelussa, konversioprosentti olisi jo yli 100 %: esim. päivän aikana 10 mainosta klikannutta, jotka ostaneet yhteensä 12 tuotetta, konversioprosentti olisi 120 %.
KPI, Key Performance Indicator
Web-analytiikan ammattitermistön yleinen termi, jolla tarkoitetaan niitä valittuja avainparametrejä, joiden avulla seurataan sivuston menestymistä. Tyypillisiä KPI'tä Web-analytiikassa ovat esim. eri kävijöiden määrä, tavoitetapahtumien (ks. konversio) määrä, konversio-prosentti, välitön poistumisprosentti (bounce rate), vierailun kesto, sivulatausten määrä per vierailu jne.
Page request, page load, pages; sivupyyntö, sivulataus, sivua
- Internet-sivustojen liikennettä laskettaessa yksikkö, joka ilmoittaa käyttäjien lataamien kokonaisten sivujen määrän. Web-sivu koostuu yhdestä tai useammasta eri tiedostosta (ks. Hits), esimerkiksi kuvat, logot, videot ovat erillisiä tiedostoja, jotka sisältyvät sivuun. Sivupyyntö tarkoittaa kuitenkin kokonaisen sivun lataamista, riippumatta siitä, kuinka monesta eri teksti-, kuva-, video- ym. tiedostosta sivu muodostuu. Jos sivulla käytetään kehyksiä, sama sivu voi sisältää myös useita html-tiedostoja, jotka lokianalysiohjelmat tulkitsevat eri sivuiksi. Silloin yhdellä käyttäjän sivupyynnöllä voi lokitiedostoon syntyä useita html-latauksia. Web-analytiikassa (ks. Web analytics) pyritään kuitenkin laskemaan sivulatauksiin vain sivukokonaisuuksia, jolloin ideana on, että yhdellä käyttäjän sivupyynnöllä saa syntyä tilastointiin ainoastaan yksi sivulataus. Oikeaoppinen Web-analytiikka suodattaa raportoiduista liikenneluvuista myös automaattisten robottien lataukset.
ROI, Return On Investment, investoinnista saatava tuottoprosentti
- markkinointi-investoinnin kustannustehokkuutta lasketaan ROI-laskelmilla, joilla mitataan investoinnista saatavaa rahallista hyötyä, paljonko saadaan esim. kasvavaa myyntiä markkinointipanostuksen avulla. ROI esitetään yleensä prosenttilukuna, laskemalla kampanjan myötä saatu myyntitulo miinus kampanjakulut jaettuna kampanjakuluilla ja kerrottuna tämä sadalla. Siten jos mainoskampanjan kustannus on ollut 10.000 euroa ja siitä saatu lisämyyntitulona 12.000 euroa, on ROI 12.000-10.000/10.000 * 100 = 20 %.
Siten nollan ROI tarkoittaa, että markkinointi-investointi ja siitä saatu myynti ovat olleet samansuuruisia, ja positiivinen ROI merkitsee, että mainonnan avulla lisääntynyt myynti on ylittänyt mainonnan kustannukset. Vastaavasti jos ROI on negatiivinen, markkinointi-investointi on ollut suurempi kuin mainonnan kautta saatu lisämyynti. 50 % ROI tarkoittaa käytännössä, että kasvanut myynti on 1,5 kertaa markkinointipanostus, sadan prosentin ROI kaksi kertaa niin suurta myynnin kasvua kuin panostus, ja tuhannen prosentin ROI - mikä ei ole lainkaan tavatonta Google-markkinoinnissa - sitä, että myynnin kasvu on kymmenen kertaa panostukseen nähden.
Erityisesti Google on lisännyt ROI-laskentaa ja kustannustehokkuuden seurantaa, koska online-markkinoinnissa, jossa tuotetta tai palvelua myydään online, ROI on erityisen helppoa laskea, ja Web-analytiikan myötä voidaan osoittaa verkkokauppojen Google-hakusanamainonnalle jopa yli 1000 % ROI-osuuksia.
Session, user session; istunto, vierailu
- sivuston liikennemittauksen yhteydessä ks. Visit, vierailu. Joskus (user) session'illa tarkoitetaan kuitenkin myös istuntoa, joka tarkoittaa sitä Web-selaustapahtumaa, joka alkaa siitä, kun käyttäjä avaa selaimen ja päättyy, kun käyttäjä sulkee selaimen. Esimerkiksi Internet-paneeliyhtiö voi laskea panelistien istuntojen pituuksia, ja laskea, kuinka monella eri sivustolla kävijä keskimäärin vierailee yhden istunnon (session) aikana. Silloin määritelmä on siis eri kuin vierailukerta (Ks. Visit), joka tarkoittaa yhtä tai useampaa sivulatausta samasta sivustosta.
Third-party cookies, kolmannen osapuolen cookiet/evästeet
- kolmannen osapuolen cookiet eli evästeet on lähetetty palvelimelta, joka on kolmas osapuoli käyttäjän ja tämän kutsuman sivuston (palvelimen) ohella. Verkkopalvelut käyttävät kolmansia osapuolia mm. mainosten jakeluun ja hallintaan sekä sivuliikenteen mittauksiin, jolloin esim. mainonnanhallintajärjestelmät ja mittauspalvelimet ovat tyypillisiä kolmansia osapuolia, jotka lähettävät 3. osapuolen cookeja selaimille. Mainonnanhallintajärjestelmät lähettävät banner-mainokset omilta palvelmiltaan, ja lähettävät 3. osapuolen cookiet selaimille mainosten mukana, jolloin on mahdollista esimerkiksi laskea, kuinka monelle eri selaimelle mainosta on esitetty ja asentaa esimerkiksi toistorajoituksia, että samaa banneria ei esitetä vaikkapa enempää kuin viittä kertaa samalle selaimelle. Mittausjärjestelmien cookiet mahdollistavat sen, että voidaan laskea eri kävijöitä, eli kuinka monesta eri selaimesta on vaikkapa viikon tai kuukauden aikana oltu yhteydessä sivustoon.
Unique Browsers; eri selaimet
- sama kuin Unique Visitors, ks. Unique Visitors.
Unique Visitor, uniques, eri kävijä, eri käyttäjä, uniikki
- Web-sivuston liikennettä tai Web-kampanjoilla tavoitettua yleisöä laskettaessa eri kävijöiksi lasketaan todellisuudessa eri selaimet, ei eri henkilöt. Eri selaimet tunnistetaan cookien eli evästeen avulla, ks. cookie. Kun ilmoitetaan esim. 10.000 eri kävijää (unique visitors), jotka ovat vierailleet sivustolla, kyse on siis 10.000 eri selaimesta, jotka ovat vierailleet sivustolla ko. tarkastelujakson aikana, jolloin esim. 8000 eri ihmistä joista 25 % on käynyt sivustolla jakson aikana kahdesta eri selaimesta, vaikka kotoa ja työpaikalta, muodostaa 10.000 eri kävijää. Jotta voidaan laskea banner-kampanjan uniikit, tarvitaan mainonnanhallintajärjestelmä, joka mittaa kaikkien kampanjassa mukana olleiden sivustojen tavoittamat eri kävijät, eli kuinka monelle eri selaimelle mainosta on esitetty. Google Analytics -web-analytiikkaohjelmassa eri kävijät -terminä on "Absolute Unique Visitors", joka on suomennettu "absoluuttiset yksilöidyt kävijät".
Web analytics, web-analytiikka
Web-analytiikka tarkoittaa kaiken sen tiedon keräämistä, raportoimista ja analysoimista, joka kertyy verkossa automaattisesti käyttäjien tehdessä klikkauksia ja sivupyyntöjä. Tätä dataa voidaan käyttää sekä käytettävyyden parantamiseksi että markkinointikampanjoiden tehostamiseksi.
Klassinen Web-analytiikka käsitteli lähinnä Web-sivujen käytöstä kertynyttä lokidataa tai selainpohjaisten mittausjärjestelmien keräämä sivupyyntödataa. Datassa oli mukana mm. ladattujen eri sivujen määrät ja latausajat, käyttäjien domain- tai aluetietoja, teknisiä tietoja kuten selainversio ja käyttöjärjestelmä jne.
Tämän päivän Web-analytiikka ottaa mukaan myös hakukonedatan (käytetyt hakukoneet ja hakusanat) sekä kampanjadatan eli esim. banner- ja email-suoramarkkinointikampanjoiden aiheuttaman liikenteen sivustolle. Datan avulla voidaan laskea eri kampanjoiden tehokkuutta, ja eri asiakasryhmien käyttäytymistä sivustolla. Lähitulevaisuutta on yhä tarkempi käyttäjäsegmentointi. Laadukkaasti hoidettu Web-analytiikka kunnioittaa käyttäjien yksityisyyttä, eikä kytke dataan mitään käyttäjältä mahdollisesti kysyttyä, henkilökohtaisesti identifioivaa tietoa. Web-analytiikan tavoitteena ei ole seurata yksittäisiä henkilöitä, vaan eritellä datasta erilaisia käyttäjäryhmiä ja trendejä. Esimerkiksi kuinka suuri osa uusista ja paluukävijöistä päätyy ostotapahtumaan verkkokaupassa, ja mitä kautta uudet kävijät saapuivat sivustolle.
Visit, session, vierailu, vierailukerta
- Web-sivustojen tai kampanjasivustojen liikennettä laskettaessa vierailu on käyttäjän selaimellaan tekemä sivulataus tai sivulatausten sarja samasta selaimesta. Yksittäinen henkilö voi luonnollisesti tehdä useita vierailuja sivustoon. Vierailu määritellään web-analytiikassa yleensä siten, että kun samalta selaimelta on klikattu edellistä sivua edellisen 30 minuutin aikana, kyseessä on vielä samaan vierailukertaan kuuluva tapahtuma, mutta jos aikaa on kulunut yli 30 minuuttia, kyseessä on uusi vierailu. Siten olennaista ei ole, mitä käyttäjä on sivupyyntöjen välillä tehnyt, esim. vieraillut muilla sivustoilla tai vaikka ollut palaverissa välillä, mutta jos edellisestä sivulatauksesta on kulunut vähemmän kuin 30 minuuttia, lasketaan seuraava sivulataus edelleen samaan vierailuun kuuluvaksi.
- Ismo Tenkanen