Previous month:
toukokuu 2009
Next month:
elokuu 2009

kesäkuu 2009

Pienyrittäjän uusin "ojasta allikkoon": Suomen Verkkoviestintäkeskus

Pk-sektorin yrittäjien ärsyttäminen puhelinmyynnillä Internet-markkinoinnin nimissä jatkuu. Uusin villitys alaa ymmärtämättömien yrittäjien rahastamiseksi on puhelinmyynti, jossa tarjotaan "mahdollisuutta päästä kertaheitolla eroon" verkon hakemistopalveluista. Tilalle tarjotaan lupauksia soittoestoista hakemistopalveluille, voimassaolevien sopimusten irtisanomista yrittäjän valtakirjalla, ja kaiken huipuksi yrittäjän oman hakukonemarkkinoinnin hoitamista hinnalla, joka ei todellakaan kestä päivänvaloa. Yrittäjälle tämä merkitsee jälleen lisää maksamista ja enimmäkseen täysin tyhjästä!

Sain itse soiton yritykseeni Suomen Verkkoviestintäkeskukselta, ja puhelimeen kysyttiin markkinointiasioista vastaavaa henkilöä. Sitten puhelinmyyjä alkoi kertoa, miten osa nettihakemistoista on maksullisia, ja että heidän avullaan pääsisi nyt yhdellä kerralla kaikista turhista eroon. Kysyin myyjältä perusteluja siitä, miksi tietyt hakemistot, nimeltä mainiten, ovat hänen mielestään turhia, jolloin keskustelu muuttui jo varsin töksähteleväksi, sillä myyjää ei ollut evästetty selvästikään millään tavalla, vaan oli lähdetty oletuksesta, että kaikki yrittäjät inhoavat kaikkia maksullisia luetteloita, ja yrittävät niistä päästä eroon. Ihmettelin edelleen, miksi minun pitäisi maksaa EVVK:lle - uups, Freudian slip, siis SVVK:lle - siitä, että he irtisanovat jotain luetteloilmoituksia puolestani, ja vastaus oli että "niistä on vaikea muuten päästä eroon".

No, katsotaanpa nyt mitä vastinetta yrittäjä saisi rahalleen:

- ei-toivottujen hakemistopalvelujen irtisanominen: tämä hoituisi minulta itseltäni yhdellä A4-kirjeellä, jonka otsikkona Irtisanominen, tekstinä irtisanon hakupalvelusopimukseni, ja loppuun allekirjoitus, paikka ja päiväys. Aikaa menisi tämän tulostamiseen ja kopioimiseen noin 2 minuuttia, ja jos postitukset huomioidaan, saisin asian hoidettua maksimissaan 10 minuutissa, kaikille valitsemilleni maksullisille hakemistoyrityksille.

SVVK:n hinta asialle olisi: http://www.suomenverkkoviestikeskus.biz/ "vuosimaksuna" 395 euroa + alv 22 % = 481,90 euroa, siis tuosta kymmenen minuutin työstä! Lisäksi toki luvataan toimittaa soittokielto muille haku-, hakemisto- ja numeropalveluille, jolloin tulevien vuosien vuosimaksulla saisi siis tämän "suojan" muita puhelinmyyjiä vastaan, mutta ainakin minun on mahdoton uskoa, että esim. Eniron ja Fonectan kaltaiset johtavat luetteloyritykset noudattaisivat tällaisia yksittäisen puhelinmyyntiyrityksen itse laatimia soittokieltolistauksia muille puhelinmyyntiyrityksille. Omilla sivuillaan SVVK lainailee milloin Googlea, milloin viestintävirastoa, milloin patentti- ja rekisterihallitusta - ikään kuin oman "auktoriteettinsa" pönkittämiseksi. Omaa kieltään kertoo jo valittu yrityksen nimi, joka kuvastaa miten pienyritykselle (jolla Inoan mukaan liikevaihto 0-0,2 miljoonaa) on pyritty saamaan lähes valtiollinen ellei peräti viranomaisen kaltainen mahtiasema käskyttämään muita puhelinmyyntiyrityksiä!

Huvittavinta on, että ao. toimintaa kutsutaan "Internet-markkinoinnin optimoinniksi", vaikka ainoa mitä tässä tehdään, on, että lähetetään irtisanomisilmoituksia ja soittokieltoja eri luetteloyrityksiin. Oikea Internet-markkinoinnin optimointi edellyttää tietenkin edes perustietoja siitä, mitä vaikutuksia eri markkinointipanostuksilla on esim. asiakasyrityksen sivuliikenteeseen, ja ennen muuta asiakkaan liiketoimintaan, mutta tässähän ei ollut mistään aidosta asiakkaan dataan perustuvasta analyysistä kyse, vaan puhelinmyyjä suoraan kuvitteli ilman mitään datoja pystyvänsä neuvomaan potentiaalista asiakastaan, mitkä hakupalvelut ovat asiakkaalle täysin turhia!

Kun yritin penätä lisäargumentteja SVVK:n puhelinmyyjältä, millä perusteilla hän pystyy analysoimaan turhat ja minulle tarpeettomat hakupalvelut, niin vahvin argumentti, jota myyjällä oli esittää puolestaan, oli "yrittäkää ymmärtää, olen toista päivää vasta työssä Suomen Verkkoviestintäkeskuksessa".

Valitettavasti en voinut tuota SVVK:n suureksi puolusteluksi ymmärtää, vaan totean, että tämänlaiselle "optimoinnille" on ihan suomalainenkin nimitys. Googlamalla ko. yrityksen nimeä ja katsomalla top ten -hakutuloksia ja niiden otsikoita tämä osuvampi nimitys helpoimmin aukeaa!

- Ismo Tenkanen
P.S. SVVK:n tarjouksessa hinta 1000 klikkaukselle hakukoneesta oli 1000 euroa - siis euro per klikki. Näin surkeaan klikkipakettitarjoukseen hakumainonnalle en ole törmännyt vuosiin. Optimointia siis kerrakseen!