"Sosiaalinen media" on jo kaikkialla netissä - halusi älymystö sitä tai ei!
Verkkokauppatilastot uusiksi - korkea aika!

Sosiaalisen median kontrollointi Moskovan STOP-metodilla

Kauppalehdessä uutisoitiin keskiviikkona 5.5., miten "Yrityksen maine voi tahriintua hetkessä, kun kielteinen tieto tai huhu lähtee liikkeelle verkossa."

Niinpä yritykset, joiden mainetta on verkossa tahrittu, tarvitsevat kipeästi strategoita, miten käyttäytyä sosiaalisen median uhatessa bisnestä. Suosituin sosiaalisen median strategia näyttää Suomessa olevan tällä hetkellä ns. Moskovan STOP-metodi, jonka nyt esittelemme.

Case hakemistoyritys: miten hallita sosiaalista mediaa Moskovan STOP-metodilla

Suomessa on hakemistoalan yritys, joka joutui hieman maksavien asiakkaidensa hampaisiin, kun asiakkaat alkoivat saada laskuja palvelusta, jota eivät olleet mielestään lainkaan saaneet. Heille oli puhelimitse markkinoitu tulospohjaista hakemistopalvelua, jossa laskutusperusteista ei ollut ihan tullut täyttä selvyyttä asiakkaalle, etenkin kun ne näyttivät olevan hieman hämärän peitossa myös hakemiston puhelinmyyjille. Jonkinlainen asiakkaiden ja myyjien välinen erimielisyys vallitsi mm. siitä, mitä heille oli myyty, mikä oli laskutusperuste, ja mihin ostaja tekemällään sopimuksella sitoutuu.

Niinpä verkon blogit ja keskustelupalstat alkoivat täyttyä äkämystyneiden yrittäjien kitkeristä kommenteista hakemistoyritystä kohtaan, ja pian googlatessa yrityksen nimellä kärkeen hakutuloksissa nousivatkin äärimmäisen negatiiviset kommentit yrityksen toiminnasta. Tämä ilmeisesti alkoi haitata melkoisesti yrityksen bisnestä, koska yritys päätti lähteä kontrolloimaan verkossa vellovaa palautekeskustelua.

Tässä vaihe vaiheelta sosiaalisen median strategia, jota yritys päätti noudattaa. Kutsumme sitä siis Moskovan STOP-metodiksi, jonka kaikki sosiaalisen median konsultit voivat nyt tästä tallentaa strategia-palettiinsa. Olkaa hyvä!

Vaihe 1: S = Sensuroi negatiivinen kommentointi!

Palkkaa kallis lakimies, joka alkaa googlata negatiivisia kirjoituksia netissä, ja lähetellä kunkin blogin ylläpitäjälle ukaasi, että lakitupa odottaa ankarine syytöksineen ja seuraamuksineen, jolleivät negatiiviset kommentit VÄLITTÖMÄSTI POISTU verkosta.

Vaihe 2: T = Torju syytökset ja kiistä kaikki omilla sivuillasi!

Kirjoita omille verkkosivuille Usein kysytyt kysymykset, joissa yksitellen kumotaan kaikki negatiivinen palaute, ja todetaan, että yritys ei ole koskaan syyllistynyt mihinkään vilpilliseen, vaan on aina toiminut Suomen lain mukaisesti ja myynyt yrittäjille äärimmäisen hyödyllistä palvelua, jota syntyneiden väärinkäsitysten vuoksi on vieläpä edelleen kehitetty paremmaksi.

Vaihe 3: O = Opasta oikeasta TOTUUDESTA!

Vastaa aggressiivisesti keskustelupalstoilla kaikkiin negativiisiin palautteisiin, ja hyökkää väärin palvelusi ymmärtäneitä typeriä asiakkaita vastaan. Esitä esimerkkejä typeristä asiakkaistasi, jotka ovat rehellistä yritystä härskisti yrittäneet huiputtaa, valehdelleet etteivät olleet mitään tilanneetkaan ja pyrkineet perusteettomasti luistamaan maksuvelvollisuuksistaan.

Koska kaikkea verkkokeskustelua ei pääse täydellisesti kontrolloimaan, osta lisäksi maksettua ilmoitustilaa teettämällä lehti-ilmoituksia, joissa syyllistetään anonyymi kirjoittelu lehdissä ja verkkosivuilla, sekä kerrotaan verkko-osoite, joista löytyy oikea ja lopullinen TOTUUS asiasta.

Ota hakukoneet myös haltuun, luo lukuisia eri domaineja ja perusta niihin verkkosivusto, ristiinlinkitä ne keskenään ja nostata TOTUUS-sivu hakukoneiden kärkeen, keinolla millä hyvänsä. Osta hakukoneista yrityksesi nimi ja ohjaa tehokkaasti yrittäjät myös sponsorilinkeistä omille sivuillesi lukemaan TOTUUS.

Vaihe 4: P = Pidä vanhat asiakkaasi, sitouta!

Kokoa vähintään 50.000 sivua dokumenttia näitä typeriä maksavia asiakkaita vastaan, ja todista, että he ovat tilanneet palvelun täysin vapaaehtoisesti ja sitoutuneet siitä maksamaan, ja että he eivät kerta kaikkiaan voi luistaa maksuvelvollisuuksistaan ennen sopimuskauden päättymistä. Todista kalliilla lakimiehillä, että tehty sopimus on juridisesti pätevä ja lainvoimainen. Sitouta siis asiakkaasi tekemäänsä sopimukseen, jos ei muuten niin lakimiehen ja raastuvan avulla!

Mitä tästä opimme?

Moskovan metodin opit voidaan tiivistää muutamaan pääkohtaan:

1) Anonyymi nettipalaute on valheellista, siihen ei kukaan usko

2) Mitä korkeammin palkattu lakimies signeeraa VIRALLISEN PALAUTTEEN, sitä paremmin kansakin sen uskoo

3) Maksullisessa mainoksessa voidaan tehokkasti kumota verkon epävirallinen huhumylly

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.