Evästeillä pelottelu valtamedioissa jatkuu
Suurimmat sanomalehdet menettäneet viidessä vuodessa puoli miljoonaa lukijaa

Määräävän markkina-aseman hyödyntäminen suomalaisessa mediamaailmassa

Määräävä markkina-asema tarkoittaa Wikipedian mukaan sitä, että "yritys tai yritysryhmä voi kilpailijoiden toimista välittämättä jotakuinkin itsenäisesti päättää hinnoistaan ja toimitusehdoistaan. Määräävässä asemassa olevan ei tarvitse kiinnittää paljoakaan huomiota kilpailijoiden, tavarantoimittajien tai asiakkaiden reaktioihin. Nämä ovat usein riippuvaisia määräävässä asemassa olevasta yrityksestä. Esimerkiksi asiakkaiden on pakko ostaa tällaisen yrityksen tuotteita, joille ei ole korvaavia vaihtoehtoja."

Onko suomalaisessa mediamaailmassa sitten "määräävässä markkina-asemassa" olevia yrityksiä? On, ja sen voi niiden palveluksessa olevien ihmisten käyttäytymisestä tosiaan huomata. Paras esimerkki on ollut median edustaja, joka suoraan minulle sanoi, että "meillä kun on määräävä markkina-asema, niin me voimme sitä näin hyödyntää"...

Mutta mukavahan se on varmasti työskennellä määräävässä markkina-asemassa olevassa yrityksessä. Silloin kun:

- ei tarvitse vastata asiakkaan soittopyyntöihin. Kyllä asiakas soittaa uudelleen, koska ei sillä ole vaihtoehtoja.
- ei tarvitse kesähelteillä päivystää kenenkään mainostajan kyselyjä. Palatkoon asiaan myyjän lomien jälkeen.
- ei tarvitse välttämättä julkaista edes tilattua ilmoitusta, eikä pyydellä anteeksi, kun ei julkaistu. Pääteltiin mediassa itse, että asiakas kuuluu sellaiseen varallisuusluokkaan, että ehkä ei pysty maksamaan laskuaan (asiakkaasta, rekisteröity yhdistys, ei ollut luottotiedoissa mitään häiriöitä, eikä ollut aiemmin jättänyt yhtään laskua ao. medialle maksamatta).
- ei tarvitse välttämättä julkaista tilattua ilmoitusta, koska voidaan aina vedota siihen, että ilmoitusmääräin ei ollut saapunut perille sähköpostissa. Vaikka kaikki muut saman sähköpostiviestin jakelulistalle olleet olivat saaneet sähköpostin.
- voidaan valehdella mainostajalle päin naamaa, että ei ole mahdollista myöntää sekä asiakas- että mediatoimistoalennusta, vaan "asiakkaan on mahdollista saada vain jompi kumpi". No, myönnetään sitten kuitenkin molemmat, kun jäädään valheesta kiinni.
- voidaan valehdella pienemmille mainostajille, että medialla ei ole lainkaan tapana myöntää mediatoimistoalennusta, vaikka kaikille isommille mainostajille se mukisematta maksetaan
- voidaan vaatia mediatoimistolta rahaa median tilille, ennen kuin toimisto voi ostaa kyseistä mediaa, vedoten siihen, että se on "positiviinen markkinoilletulokynnys"

Kaikkea noita on siis omalle kohdalle sattunut, ja vaikka joku voisi sanoa, että sattuuhan noita kenen tahansa kohdalle silloin tällöin, niin voiko olla sattumaa, että AINA on ollut kyse saman mediakonsernin edustajasta, vaikkakin eri henkilöistä ko. konsernissa?

Maassa siis maan tavalla, ja mediatalossa talon tavalla. Määräävän markkina-aseman mediatalon kohdalla sitten määräävän markkina-aseman sanelemalla tavalla.

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.