Määräävän markkina-aseman hyödyntäminen suomalaisessa mediamaailmassa
Paraatipaikan bannerit - onko vastinetta rahoille?

Suurimmat sanomalehdet menettäneet viidessä vuodessa puoli miljoonaa lukijaa

Missään ei ole niin huoletonta porukkaa Suomessa kuin Sanomalehtien liitossa. Heillä pyyhkii aina vaan hyvin, vaikka kuinka sanomalehtien lukijamäärät jatkavat vuosi vuodelta vääjäämätöntä laskuaan. Mutta edes puoli miljoona kadonnutta lukijaa viiden suurimman lehden kumulatiivisessa lukijamäärässä ei liittoa sureta - kun hyvin menee, niin antaa mennä vaan!

Sanomalehtien liiton sivuilta voi tarkistaa, mitä liitto on vuosi vuodelta päätellyt lukijakadosta - ei paljon lukijamäärien lasku näköjään mieltä paina! Vai miltä näyttää tässä valossa:

2010: "Painettujen sanomalehtien lukijamäärät ennallaan"
2009: "Sanomalehtien lukijamäärät pysyneet vakaina"
2008: "Sanomalehtien lukijamäärät säilyneet suurina"
2007: "Sanomalehdillä uskollisia lukijoita"
2006: "Sanomalehdet pitäneet lukijansa hyvin"

Ei tuosta tosiaan hevin uskoisi, että viiden suurimman lehden yhteenlaskettu lukijamäärä on pudonnut viidessä vuodessa 3,44 miljoonasta lukijasta 2,87 miljoonaan. Yksin Helsingin Sanomat on menettänyt vuodesta 2005 216.000 lukijaa, Ilta-Sanomat 276.000 lukijaa. Hesarilla pudotus on viidessä vuodessa 19 %, Ilta-Sanomilla 29 %.

Mutta ei huolen häivää, sillä Sanomalehtien liitto vakuuttaa tuoreimmassa tiedotteessaan:

"Sanomalehtien lukemisessa suomalaiset ovat jälleen kerran osoittaneet olevansa hyvin sitoutuneita. Paperille painettuja sanomalehtiä luetaan kuten aikaisemminkin."

 

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.