"Merkitkää paras arvauksenne" - lisää nollatutkimusta netissä!
Syksyn uutuustrendi: Printtimainontaa verkossa!

Suomen Top 30 -sivustot Googlen mukaan

TNS Gallup on vuosia julkaissut listaa Suomen suosituimmista sivustoista, mutta moni mainostaja on harmitellut, kun mukana listoilla eivät ole ne ulkomaiset sivustot, kuten Facebook.com, joita suomalaiset paljon käyttävät.

Mihin data perustuu?

Googlen AdPlanner pyrkii nyt listaamaan mainostajan avuksi kaikki suositut sivustot, jotka tarjoavat mainontaa, ja arvioi myös niiden liikennemääriä. Koska Google ei varsinaisesti mittaa sivustoja ja niiden liikennettä, kuten TNS Gallup, liikenneluvut perustuvat estimaatteihin, jotka on rakennettu pääosin Google Toolbarin käyttäjiltä kerätystä datasta. Jokainen, joka on ladannut selaimeensa "näppärän" Google-työkalupalkin, eli selainpalkkiin tulee Google-hakukenttä valmiina, on todennäköisesti myös huomaamattaan (kuka niitä ohjelmistolisenssi-litanioita koskaan lukee ennen kuin klikkaa "hyväksyn"...) sallinut sen, että KAIKKI data siitä, missä osoitteissa koskaan ko. selaimellasi vierailet, lähtee myös Googlelle. Tästä Google on siis saanut kerättyä oman "nettipaneelinsa", ja pystyy kerätyn datan avulla estimoimaan eri sivustojen suosiota ja kävijämääriä. Ihan pikkusaitit eivät tietysti dataan mahdu, mutta niille Google tarjoaa mahdollisuuden päästä AdPlanneriin liittämällä Google Analytics-datansa mukaan.

Tiedonkeruun idea on vanha, ja kopioitu Alexa Toolbarista. Alexa.com on vuosikausia raportoinut "suosituimpia sivustoja" eri maissa, mutta kun data on kerätty Alexan omalla toolbarilla, joka on saavuttanut suosiota vain lähinnä webmastereiden keskuudessa, jolloin ko. "paneelin" yleisö on ollut äärimmäisen vino, nuoriin miehiin painottuen, niin Alexa-listaukset ovat olleet asiantuntijoiden keskuudessa lähinnä vitsi. Jossain vaiheessa Alexa raportoi, että top ten -sivustoihin Suomessa kuului jokin webmasterien työkalupakki-sivusto, jolla lienee ollut muutamia kymmeniä käyttäjiä Suomesta...

Googlen data on kuitenkin paljon luotettavampaa, kun Google Toolbareja ovat ladanneet tasaisemmin eri demografisiin ryhmiin kuuluvat Internet-käyttäjät. Tehdään vertailua TNS Metrixiin ja Alexaan myöhemmin, mutta tässä nyt siis Suomen Top 30 Googlen mukaan - huomionarvoista on tietysti myös se, että Google.fi:n lukuja Google ei paljasta eikä ota mukaan!

1. Facebook.com - 2,4 miljoonaa eri kävijää (Unique Visitors)
2. Iltalehti.fi - 1,6 milj.
3. Iltasanomat.fi - 1,5 milj.
4. Suomi24.fi - 1,2 milj.
5. MTV3.fi - 1,1 milj.
6. Live.com - 1,1 milj.
7. Hs.fi - 1,0 milj.
8. Mozilla.com - 910.000
9. Msn.com -  910.000
10. Blogspot.com - 820.000

11. Eniro.fi - 680.000
12. Microsoft.com - 620.000
13. Kauppalehti.fi - 520.000
14. Saunalahti.fi - 520.000
15. Nettiauto.com - 510.000
16. Plaza.fi - 510.000
17. Huuto.net - 470.000
18. Etuovi.com - 470.000
19. Foreca.fi - 470.000
20. Taloussanomat.fi - 460.000

21. Telkku.com - 430.000
22. Luukku.com - 430.000
23. Oikotie.fi - 420.000
24. Yahoo.com - 390.000
25. Hotmail.com - 390.000
26. Partypoker.com - 360.000
27. Irc-galleria.net -360.000
28. Sonera.fi - 350.000
29. Kaksplus.fi - 350.000
30. Adobe.com - 350.000

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Ismo Tenkanen

P.S. Ihmettelin aluksi, kun Yle.fi puuttuu datasta, ehkä koska se ei tarjoa mainontaa. Yle.fi löytyy kuitenkin AdPlannerista, kun kirjoittaa URLin AdPlannerin Online Activity-kenttään, ja estimaatiksi Google antaa 1,1 miljoonaa eri kävijää viikossa. Ei hassumpi estimaatti tuokaan - kun TNS Metrixin tuorein luku on 1,114 miljoonaa...

Seppo R.

Mielenkiintoisia ja monin paikoin aika osuvia lukuja.

Lukujen oikeellisuudesta voi toki esittää kriittisiä kysymyksiä tyyliin "onkohan Facebookilla tosiaan 2,4 miljoonaa uniikkia visitoria", sillä edes rekisteröityjen eri henkilöiden määrä ei yllä tuohon.

Vastaavasti esimerkiksi Adoben luvussa ylikorostuu toolbarin ladanneiden painoarvo, kun Adobe itse hetkittäin hyvinkin päällekäyvästi tarjoaa Googlen toolbaria.

Mutta puutteistaankin huolimatta ihan tolkullinen lista esimerkiksi Alexaan verrattuna.

Ismo

Hyvä havainto etenkin tuo Adoben suosio, jonka syytä en itse heti keksinyt. Niinhän se tosiaan oli, että Adobe yritti päivityksen yhteydessä väkisin asentaa Google Toolbaria...

Vertailussa Alexaan huomasin myös, että Google ei pistä listaansa paitsi Google.fi:n lukuja, myöskään YouTube:a, joka on Googlen omia palveluja, ja ilmeisesti Googlea on kielletty julkaisemasta YouTuben kävijäestimaatteja... Alexan listassa YouTube on jopa suositumpi kuin Iltalehti, mutta Alexan lista tosiaan painottuu kovasti nuoriin miehiin.

Minusta mielenkiintoinen kysymys on myös tuo Googlen tiedonkeruutapa. Eli kun cookeista ollaan nyt niin kovasti sitä mieltä, että lupa niiden tallentamiseen pitää kysyä jo ETUKÄTEEN, niin Google on nyt sitten "juridisesti korrekti" ja kysyy aina lupaa ennen asennusta, mutta luottaa sitten siihen, että eihän kukaan tosiaan jaksa lukea niitä lakimies-litanioita, joissa on mainittu pikku detaljina, että toolbar by-the-way lähettää Googlelle tiedot kaikista selatuista sivuista... Joskus ihmettelinkin miksi se niin tekee, ja mihin sitä dataa oikein kerätään, mutta nyt se selvisi! Veikkaan että Googlella on tuossa samalla Suomen suurin "nettipaneeli";-)

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.