Suomalainen verkkokauppa ulkomaisten pelurien puristuksessa
Google Analytics Saksassa laiton?

10 syytä kasvattaa digitaalisen markkinoinnin panostuksia

Mediatoimiston rooli on tehostaa mainostajan markkinointipanostuksia tekemällä mediavalinnat niin, että tavoitetaan haluttu kohderyhmä mahdollisimman kustannustehokkaasti. Kun kysytään, mikä saisi meidät suosittelemaan mainostajalle jotakin mediaa, niin ainoa oikea vastaus on se, että jos mainostajan kohderyhmän tavoittaa tehokkaasti kyseisen median avulla.

Tämän jälkeen onkin jo helppo argumentoida, miksi me suosittelemme yhä useammin mainostajalle digitaalisen markkinoinnin panostusten kasvattamista. Tässä 10 hyvää syytä.

1) Ostoprosessien siirtyminen verkkoon

Verkko-ostaminen yleistyy kaiken aikaa, ja suomalaisetkin ostavat verkosta yhä useampia tuote- ja palveluryhmiä ja yhä useammin. Mutta ei tässä kaikki: sillä niidenkin tuotteiden, joita ei yleensä osteta verkosta vaan kivijalkakaupasta, kuten autot, huonekalut, kodinkoneet ja muut kestokulutustavarat, ostoprosessi käynnistyy usein verkosta. Eli ostajat tekevät vertailuja ja hankkivat tietoa ostettavista tuotteista verkosta, ja valinta on hyvin pitkälle jo tapahtunut, kun mennään kivijalkakauppaan.

2) Netistä on lyhin tie nettiin

Koska muutkin mediat tietävät, että ostoprosessit ovat siirtyneet nettiin ja monien tuotteiden valintaprosessi tapahtuu pitkälti netissä, moni mediaryhmä markkinoi aktiivisesti, miten printti tai radio tai televisio ohjaa kävijät nettiin etsimään lisätietoja. Moni media on mielellään tänään "netin paras kaveri". Totuus on kuitenkin, että netistä on lyhin tie nettiin: toki muukin media voi ohjata asiakkaan nettiin, ja mainostamalla netin ulkopuolella voidaan kasvattaa myös nettisivuston kävijämääriä, mutta helpointa ohjata nettiin on kuitenkin nettimainonnalla. Netistä on siis edelleen lyhin tie nettiin!

3) Tulosten mitattavuus

Tuskin minkään muun mainonnan kustannustehokkuutta voidaan yhtä tehokkaasti mitata kuin verkkomainonnan. Mitattavuus saattaa kuitenkin kääntyä itseään vastaan, jos mitataan liian yksinkertaisesti ja kapea-alaisesti. Mainosklikin jälkeisiä tapahtumia on helppo analysoida aina ostotapahtumaan ja euroihin asti, mutta ei tässä ole kuin jäävuoren huippu. Ennen sitä mainosklikkiä Internet-mainonta toimii aivan samalla tavalla kuin muukin mainonta. Konversio-blogissakin on useita kirjoituksia oikeasta tavasta mitata mainonnan tehokkuutta, jolloin seurataan todellisia asiakkaan liiketoimintaan liittyviä mainonnan tuloksia, ja mikä vaikutus mainoskampanjalla oli niihin.

4) Digitaalisen markkinoinnin kustannustehokkuus ja sen optimointi

Suora seuraus digitaalisen markkinoinnin hyvästä mitattavuudesta on sen kustannustehokkuuden osoitus. Digitaalista markkinointia on myös helppo testata ja optimoida, kun tulokset ovat nopeasti ja tarkasti mitattavissa. Mainostaja voi siten testata vaihtoehtoisia ratkaisuja, ja jatkuvasti parantaa mainonnan kustannustehokkuutta. Turhat ja tehottomat ratkaisut voidaan lopettaa, ja hyvin toimiviin panostaa lisää.

5) Mediakulutuskäyttäytymisen muutokset

Anna mainosviestillesi mahdollisuus tulla huomatuksi - jos aikaa sille on vain sekunteja, niin mikä on mahdollisuutesi tulla huomatuksi?

Internetin käyttötunnit ovat kasvaneet jatkuvasti, ja suomalainen käyttää nettiä keskimäärin 56 minuuttia päivässä TNS Atlaksen mukaan. Televisiota katsellaan keskimäärin 2 h 46 min ja radiota kuunnellaan kaksi tuntia päivässä. Verkon käyttö on kasvanut vuodesta 2005 21 minuuttia päivässä. Erityisesti sosiaalisen median suosion kasvaminen nostaa edelleen Internetissä vietettävää aikaa. Mainostajan kannattaa olla läsnä siellä, missä kohderyhmäkin on.

6) Kohdentamismahdollisuudet verkossa

Mediasuunnittelijalle tuttuja termejä ovat peitto- ja profiiliprosentti. Peittoprosentilla kuvataan sitä, miten suuren osan kohderyhmästä jollain medialla on mahdollista tavoittaa. Profiiliprosentti taas kuvaa sitä, kuinka suuri osa median kuluttajista on juuri haluttua kohdeyhmää. Pelkästään suuren peiton tavoittaminen ei useinkaan siis riitä mainostajalle, koska olennaista on myös, että mainosta ei esitetä turhaan väärälle kohderyhmälle. Miksi mainostaa vaippoja aikuistalouksille tai tamponeja miehille? Siksi mainonnan kohdentaminen on vähintäänkin yhtä tärkeää kuin kohderyhmän tavoittaminen.

Verkossa on lukuisia erinomaisia tapoja kohdentaa mainos hyvin tarkkaan ja tehokkaasti oikealle kohderyhmälle, ja juuri oikeaan aikaan. Hakukonemainonta on tästä mitä parhain esimerkki, mutta erilaisen kohdentamisteknologian avulla voidaan myös kuvallista mainontaa ohjata juuri oikealle kohderyhmälle ja oikeaan aikaan. Internet-käyttäjälle tämä merkitsee yhä relevantimpaa mainontaa.

7) Mahdollisuus välittömään reagointiin

Internet-mainonnalla on helppo aktvioida kohderyhmä välittömään toimintaan, koska kohderyhmä voi saman tien hankkia lisätietoa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta. Tie ostopäätökseen on lyhyt.

8) Mahdollisuus viettää aikaa brändin parisssa

Internet-markkinointi tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia aktvioida kohderyhmä viettämään aikaa mainostajan brändin parissa. Videot, pelit, kampanjasivut, keskusteluryhmät jne. voivat kaikki johtaa siihen, että kohderyhmä viettää jopa kymmeniä minuutteja aikaa brändin parissa. Jokainen markkinoija tietää, mikä merkitys tällä on tuotteen markkinoinnille.

9) Mahdollisuus saavuttaa laaja levitys ilman mediakustannuksia

Jokaisessa alan seminaarissa kuullaan menestystarinoita siitä, miten onnistuneella viraalikampanjalla on saatu ihmiset levittämään mainosviestiä toisilleen, katsomaan miljoonia kertoja mainosvideota tms. ilman, että on käytetty euroakaan mediatilan ostoon. Kyllä tämä on tosiaan mahdollista, mutta ei ihan helppoa, eikä aina ihan ilmaistakaan. Idean täytyy olla todella hyvä, ja jonkun on ensin keksittävä idea, tehtävä toteutus ja keksiä levitys. YouTubeen ladataan joka minuutti 35 tuntia uutta videoaineistoa. Ihan helppoa ei ole siellä erottua ja saada sanaa leviämään. Mutta menestystarinoita syntyy silti kaiken aikaa. Parhaat mainokset ovat aina sellaisia, joiden pariin kohderyhmä itse hakeutuu - eikä niitä tarvitse kenellekään tuputtaa väkisin. Verkossa hyvän idean levitys on joka tapauksessa helpompaa kuin verkon ulkopuolella.

10) Kilpailijasi ovat jo siellä

Viimeinen ja huonoin syy siirtyä mainostamaan verkkoon on se, että kilpailijat ovat jo siellä - mutta se on myös merkki siitä, että nopeat syövät hitaat. Ne, jotka ovat ensimmäisinä oivaltaneet digitaalisen markkinoinnin tehokkuuden, ovat myös saavuttaneet siitä eniten hyötyä. Internet-mainonnan yleistyessä joukosta on tietysti vaikeampi erottua, mutta jos olet poissa verkosta, poissa hakukoneiden ulottuvilta, pois näkyviltä verkkomainonnan näkyvyydessä, olet helposti poissa myös valintaprosessista, jossa potentiaaliset asiakkaasi valitsevat tuotetta tai palvelua.

Siitä, mihin mainonnan panostukset yleisesti ovat siirtymässä Suomessa, saa ajantasaisimman tiedon suoraan verkosta TNS Gallupin sivuilta:
http://www.tns-gallup.fi/index.php?k=12701

 

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.