Klikki-keskeisyys sokaissut Web-analyytikot?
Suomalainen verkkokauppa ulkomaisten pelurien puristuksessa

Google laittaa kapuloita rattaisiin pimeälle klikkipaketti-myynnille

Google muuttaa helmikuussa 2011 AdWords-tilin käyttöehtoja siten, että Google-hakumainontaa 3. osapuolille tarjoavien toimistojen vaaditaan jatkossa raportoivan asiakkailleen kuukausittain paitsi mainosnäytöt ja klikit, myös mainonnan kustannukset avoimesti. Niille, jotka tähänkin asti ovat raportoineet avoimin kortein, mitä AdWords-tilillä ovat tehneet, tämä ei tietysti aiheuta mitään muutoksia, mutta pimeitä klikkipakettisopimuksia myyneille toimistoille tämä voi merkitä katastrofia.

Jos siis tähän asti välittäjä on myynyt mainostajalle Google-mainosklikkejä kiinteään hintaan, kertomatta, mitä itse niistä maksaa, niin nyt tähän pitäisi tulla muutos - toimistoa vaaditaan paljastamaan, paljonko on Googlen mainonnan osuus hinnasta.

IAB:n suosituksesta tulee Googlen vaatimus

IAB Finlandin suosituksissa hakukonemainontaan on jo vuosia lukenut:

"Hakusanamainonnan ratkaisuja tarjoavat yritykset eivät hinnoittelullaan tai raportoinnillaan saa johtaa mainostajia harhaan. Mainostajan tulee tietää, mistä elementeistä hinta muodostuu ja kuinka pitkäksi ajaksi sopimus tehdään."

Nyt tästä IAB:n suosituksesta tulee siis Googlen vaatimus, joskaan tietysti Googlella ei ole juurikaan kontrollia siihen, miten (ja kuinka rehellisesti) toimistot raportoivat tätä tietoa eteenpäin asiakkailleen. Toisin sanoen Google sallii edelleen sen, että AdWords-tili on mainontaa välittävän toimiston omaisuutta, ja se estää asiakkaan pääsyn lukemaan oman mainontansa tuloksia... Riittää, että toimisto kertoo kerran kuukaudessa mainostajalle hakumainonnan tuloksista minimissään tällä tasolla:

Joe's Plumbing - AdWords report for July 2010
Clicks: 1,400
Impressions: 12,000
Cost: $700

Tuo ei tosiaan ole vielä paljon vaadittu, sillä edelleen on mahdollista, että epärehellinen välittäjä tämän jälkeenkin generoi maksullisen hakukoneliikenteen pääosin sanoilla, jotka ovat mainostajalle täysin tarpeettomia, koska Google ei vielä edellytä, että välittäjän tulisi kertoa mainostajalle, millä avainsanoilla liikenne on generoitu, ja kuinka paljon on kustakin avainsanasta maksettu.

Mitä mainostajan tulisi vaatia toimistoltaan?

Googlen minimivaatimukset sallivat edelleen siis "pimein kortein" pelaamisen hakumainontaa välittävälle toimistolle, kunhan se kertoo kuukausitasolla paljonko hakumainonta maksoi. Mutta epärehellinen välittäjä voi siis edelleen ostaa asiakkaalleen täysin tarpeettomia hakusanoja kuluttaakseen sovittua mainosbujdettia, koska saa siitä itse palkkiota. Vähintä, mitä mainostajan tulisi vaatia palveluntarjoajalta, on:

- AdWords-tietojen kytkeminen asiakkaan omaan Google Analytics-raporttiin
- asiakkaalle täysi lukuoikeus omiin hakumainontaa koskeviin raportteihinsa, jolloin asiakas näkee itse, mitä hakusanoja on ostettu ja mihin hintaan
- AdWords-tilin tulisi olla mainostajan, ei palveluntarjoajan omaisuutta - jolloin palveluntarjoajan vaihtuminen ei tarkoita sitä, että koko tili pitää rakentaa uudelleen
- tavoitteiden kytkeminen raportointiin eli mitä hakumainonnalla on saatu aikaan: esim. myynti, liidit, yhteydenottopyynnöt jne. jotka on saatu aikaan hakukoneiden maksullisilla mainoksilla

Ei tarvitse mennä Suomessakaan kuin vuoteen 2008, kun vallitseva tapa myydä hakukonemainontaa mainostajille olivat klikkipaketit, joissa oli täysin mainontaa välittävän toimiston "ammattisalaisuutta" se, millä liikenne oli generoitu, ja mitä välittäjä oli siitä itse maksanut. "Tulosten raportointi" oli tietenkin vain sillä tasolla, kuinka paljon mainosnäyttöjä ja klikkejä mainostaja oli saanut.

Mihin tämä johti:

- välittäjä saattoi ostaa vain edullisimpia avainsanoja, jotka usein olivat asiakkaan omiin yritys- tai tuotenimiin liittyviä avainsanoja (brändi-nimet)
- välittäjä saattoi ostaa mitä tahansa edullisia avainsanoja, jotka eivät mitenkään hyödyttäneet asiakkaan liiketoimintaa
- välittäjä saattoi väittää maksetuksi hakukoneliikenteeksi jopa luonnollisten hakutulosten kautta saavutettuja klikkejä

Älä siis osta sikaa säkissä, vaan edellytä, että palveluntarjoaja pelaa avoimin kortein ja kertoo mainostajalle, mitä mainostajan hakumainostilillä touhuaa, ja mitä siitä itse maksaa Googlelle!

 

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.