Google laittaa kapuloita rattaisiin pimeälle klikkipaketti-myynnille
10 syytä kasvattaa digitaalisen markkinoinnin panostuksia

Suomalainen verkkokauppa ulkomaisten pelurien puristuksessa

Kauppalehden Debatti-palstalla oli maanantaina 22.11. hyvä kirjoitus otsikolla "Verkkokauppaan saatava vetoapua ulkomailta". Otsikon voi ymmärtää täysin väärin, mutta tekstissä Sopranon varatj Riitta Auvinen perusteli, miten suomalaisten verkkokauppiaidenkin pitäisi ymmärtää verkkokauppa globaalina markkinana ja hakea ostajia myös ulkomailta.

Olen täsmälleen samaa mieltä Auvisen kanssa. Minulle tuli pari viikkoa sitten verkkokauppiaille tarkoitettu kyselytutkimus, jossa kysyttiin läpi lomakkeen sitä, miten kotimaisia verkkokauppiata uhkaavat ulkomaiset pelurit, jotka tunkevat "meidän markkinoillemme". En muista kyselyn sanamuotoiluja, mutta tämä oli siis asenne läpi kyselyn, että "ulkomaiset tulevat ja haittaavat meidän kotimaisten verkkokauppojemme bisneksiä".

Samoin on moneen kertaan saatu lukea, miten suomalaisten verkko-ostajien rahat uhkaavat valua ulkomaille, jollei asiaan nyt tarmokkaasti puututa. Tietysti valtiovaltaa, viranomaisia ja tullia tähän nyt huudetaan apuun, että saisimme "suljettua kotimaiset ostajat maan rajojen sisäpuolelle", kuten Auvinen näitä pyrkimyksiä osuvasti kuvaili.

Miten eroavat suomalaiset verkkokaupat ruotsalaisista, tanskalaisita tai norjalaisista?

Kun ruotsalaiset perustavat verkkokaupan, he monistavat sivuston saman tien ainakin kaikkiin Pohjoismaihin sekä suurimpiin Euroopan maihin. Tästähän on lukemattomia esimerkkejä. Kun norjalainen mediajätti Schibsted päätti lähteä printti-bisneksestä Internetiin, se monisti verkkokirpputori-konseptinsa paitsi Pohjoismaihin, myös mm. Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan, joista se hakee vahvaa kasvua. Suomessa yhtiön Tori.fi aloitti äärimmäisen kilpailluilla markkinoilla, Sanomien ja Alman vahvojen brändien puristuksessa - ja on tasan vuodessa noussut useimpien kilpailijoidensa ohi ainakin kävijöiden määrissä mitattuna. Ja niin edelleen.

Mutta entä kun suomalainen perustaa verkkokaupan? Hän laittaa sivustonsa ainoastaan Suomeksi, ja sitten vielä itkee, että ulkomaiset kilpailijat änkeävät "meidän markkinoillemme" ja syövät meidän suomalaisten kauppiaiden leipää...

Näin se vain on, että suomalaiset verkkokaupat näivettyvät ja kuolevat kansainvälisten pelureiden puristuksessa, jos eivät itse lähde hakemaan kauppaa myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Ei muuta kuin karttapallo esiin - Suomi ei ehkä olekaan se maapallon napa, johon kannattaa verkkokauppansa keskittää.

Ja ei, se kansainvälistyminen ei tarkoita sitä, kuten se suomalaisittain usein ajatellaan, että perustetaan sivukonttori Viroon. Joka lopetetaan kahden kolmen vuoden sätkimisen jälkeen kannattamattomana.

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.