Googlen CPA-hinnoittelu - kannattaako verkkokauppiaalle?
Mainonnan kohdentaminen ei riko yksityisyyttä

Internet kasvanut 10 vuodessa kolmanneksi suurimmaksi mainosmediaksi

Tänään julkaistiin TNS Gallupin vuosittaiset mainonnan määrä -tutkimuksen tulokset. Ne julkaistaan lehdistötiedotteena aina sellaisessa muodossa, jossa kerrotaan eri mediaryhmiin käytetyt euromäärät ja niiden muutosprosentit edelliseen vuoteen. Hyvinä vuosina usein kasvua riittää silloin kaikille, niin että minkään mediaryhmän edustajille ei tule paha mieli.

Tosiasiassa tietenkin kun samaa kakkua jaetaan, niin kaikki eivät osuuksiltaan kasva joka vuosi. Prosenttiosuuksissa trendi on kymmenen vuotta ollut sama: printti putoaa, verkkomainonta kasvaa. TV, radio ja ulkomainonta ovat käytännössä säilyttäneet vanhat asemansa koko 2000-luvun.

Printin osuus putosi ensi kertaa alle 60 prosentin

Suomessa printtimainonnan osuus on perinteisesti ollut poikkeuksellisen vahva. Kymmenen vuotta sitten lähes kolme neljästä mainosmarkasta pantiin printtilehtiin. Yksin sanomalehtiin ilman ilmaisjakelulehtiä laitettiin yli joka toinen mainosmarkka. Nettimainonnan osuus vuonna 2000 oli yksi prosentti. Seuraavana vuonna se hieman putosi. Nettikupla puhkesi, vai miten se nyt oli.

Sanomalehdet pitivät sitkeästi osuutensa 50 % tuntumassa koko viime vuosikymmenen alkupuoliskon. Vielä vuonna 2004 sanomalehtiin pantiin 49 % mainosrahoista. Sitten alkoi alamäki, ja vuonna 2010 enää 36 % mainoseuroista käytettiin sanomalehtiin. Ilmaisjakelu- tai kaupunkilehdet, kuten termi nyt kuuluu, ovat säilyttäneet viiden ja puolen prosentin siivunsa lähes koko 2000-luvun.

Aikakauslehtien osuus oli huipussaan vuonna 2001, jolloin niille lohkesi 17,4 % siivu mainosrahoista. Sen jälkeen onkin rullattu jyrkkenevää alamäkeä. Viime vuonna aikakauslehdet oli ainoa mediaryhmä, joka jäi pakkaselle muutosprosenteissa edelliseen vuoteen. Osuus on kutistunut 11,4 prosenttiin.

Yhteenlaskettu printtimainonnan osuus oli vuonna 2001 74 %, vuonna 2010 enää 58 %. Pudotusta on hieman hidastanut printtihakemistojen mukaan otto seurantaan vuonna 2008.

Verkkomainonta jatkaa kasvamistaan

Internet-mainonta kituutteli 2000-luvun alkuvuosina vuosikausia 1-2 % ohuessa osuudessaan mainosrahoista. Kunnon kasvuun verkkomainonta pääsi hakumainonnan myötä 2000-luvun puolivälin jälkeen. Viime vuonna kasvoi roimasti myös display-mainonta, pitkälti kalliiden mutta näyttävien paraatipaikan mainosten ansiosta. Vuonna 2007 verkkomainonta vei 7,7 % siivun mediamainonnasta, nyt tuo osuus on tuplaantunut 15,3 prosenttiin.

Mediaryhmien suurusjärjestys on nyt siis seuraaava:

1. Sanoma- ja kaupunkilehdet 41,5 %
2. Televisiomainonta 19,7 %
3. Verkkomediamainonta 15,3 %
4. Aikakauslehdet 11,4 %
5. Painetut hakemistot 5,1 %
6. Radiomainonta 3,9 %
7. Ulko- ja liikennemainonta 2,9 %
8. Elokuvamainonta 0,2 %

Lähteenä on käytetty lehdistötiedotteita Mainonnan määrä -tutkimuksista vuosilta 2000-2010. Tuoreimmat luvut löytyvät TNS Gallupin sivuilta.

 

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.