Piraattikauppa rehottaa eBayssa
Totuus ammattikorkeakoulujen markkinointirahoista

Hakunäkyvyys sanoilla joita ei haeta ei paljoa auta!

Hakunäkyvyys on taatusti digitaalisen markkinoinnin väärin ymmärretyimpiä termejä. Suurin osa ihmisistä ymmärtää asian siten, että mennään Googleen, ja kirjoitetaan yrityksen oma nimi hakukenttään, ja kun hakutulokseen ponnahtaa oma saitti kärkeen, ollaan tyytyväisiä: yrityksemme hakunäkyvyys on kunnossa!

Mistä sanoista sivuston hakukoneliikenne saadaan?

On tietysti kiva, jos yrityksen oma domain on kyseistä nimeä googlatessa hakutulosten kärjessä, mutta sehän vain tarkoittaa sitä, että yrityksen sivut löytyvät hakukoneesta niille, jotka laiskuuttaan eivät viitsi kirjoittaa domainia selaimen osoitekenttään, vaan menevät sivustolle Googlen kautta.

Nimittäin siihen aikaan, kun työskentelin tutkimus-/mittauspuolella, ja asiakkaanani oli satoja verkkomedioita, oli helppo nähdä, että kullekin medialle tuli hakukoneista eniten liikennettä juuri verkkomedian omalla brändi-nimellä. Eli median seuraajat saapuivat sivuille kirjoittamalla Googleen median nimen, ja klikkaamalla sitten hakutulokseksi ykköseksi noussutta linkkiä median etusivulle.

Tämä tietysti todistaa, miten tärkeätä on, että sivusto on ykkösenä hakutuloksessa omalla nimellään, mutta ei tämä tarkoita vielä sitä, että sivuston hakukoneoptimointi olisi hoidettu kuntoon...

Paras tapa selvittää, missä jamassa on oman sivuston hakunäkyvyys, on mennä Web-analytiikkaraporttiin, ja vilkaista sieltä, millä avainsanoilla on saavutettu hakukoneiden kautta sivustolle saatu liikenne. Kun tämä pystytään vielä useimmissa web-analytiikkaraporteissa jakamaan maksuttomaan ja maksulliseen liikenteeseen, nähdään, mitkä sanat ohjaavat liikennettä luonnollisten (maksuttomien) hakutulosten kautta, ja mitkä maksullisten hakumainosten kautta, jos sivusto käyttää hakumainontaa.

Tällöin nähdään välittömästi, onko tilanne se - mikä se on ikävä kyllä erittäin monella yrityksellä - että luonnollisten hakutulosten joukossa ei ole juuri mitään muuta kuin yrityksen omaan brändiin liittyviä hakuja!

Liikenne omalla brändinimellä on vain hyvä alku

Vaikka yrityksen oma brändi on ilman muuta hyödyllistä hakunäkyvyyttä, niin yksin se ei paljoa auta - silloinhan yritys ei saa hakukoneista käytännössä lainkaan potentiaalisia uusia asiakkaita, vaan yrityksen Web-sivut löytävät lähinnä ne, jotka jo etsivät kyseistä yritystä hakukoneesta, ja tietävät yrityksen entuudestaan.

Paljon tärkeämpää uusasiakashankinnan ja liiketoiminnan kasvun kannalta olisi, jos yritys löytyisi hakukoneista niillä yrityksen tarjoamiin tuotteisiin tai palveluihin liittyvillä avainsanoilla, joita yritys myy, eikö totta?

Mutta löytyvätkö yrityksen tuotteet ja palvelut siltä Web-analytiikan listalta, joka kertoo, millä avainsanoilla liikenne sivustolle on saavutettu? Jos eivät löydy, tai nuo sanat löytyvät ainoastaan maksullisten hakujen puolelta - silloin yrityksen hakukoneoptimointi ei ole kunnossa.

Hyödytön hakukonenäkyvyys väärillä avainsanoilla

Nykyisin kun näkee työpaikkailmoituksia, joissa haetaan yrityksen palvelukseen hakukoneoptimoinnin ammattilaisia, on helppo huomata, miten hakemuksissa korostuvat vaatimukset useiden ohjelmointikielien osaamisesta ja ylipäänsä teknologinen osaaminen. Samoin kun lukee verkossa vellovaa ns. hakukonegurujen omia keskusteluforumeita, niissä nämä "gurut" korostavat teknistä osaamistaan.

Mikä tästä on lopputuloksena? Ikävä kyllä usein törmää asiakkaan sivustoon, jossa sivusto on teknisesti viimeisen päälle oikeaoppisesti hakukoneoptimoitu - mutta yrityksen liiketoiminnalle täysin hyödyttömillä avainsanoilla! Sivuilla tarjotaan sellaisia ammattiterminologialla höystettyjä spesifejä tai hienoilla markkinointinimillä ristittyjä ratkaisuja, joita ei edellisen kuukauden aikana ole haettu hakukoneista kertaakaan tai parhaimmillaan 1-3 kertaa kuukaudessa!

Ja sitten ihmetellään, miksi hakukoneista ei saadakaan trafiikkia, vaikka sille optimointi-gurulle maksettiin monta tonnia optimointiprojektista!

Hakukoneoptimointi on paljon muutakin kuin koodia!

Näyttää ikävä kyllä siltä, että hakukoneoptimoinnin korostettu teknologia-arvostus on johtanut tähän tilanteeseen. Jos optimointi-guru on teknologia-spesialisti, joka on guru koodaamaan, niin hän kyllä saa sivuston nopeasti siihen malliin, että hakukoneiden robotit pystyvät indeksoimaan sivuston sisällön optimaalisesti. Mutta entä jos tämä sisältö on sellaista, jota kukaan ei koskaan hakukoneista etsi?

Hakukonemainonnan kiinteä integrointi yrityksen markkinointiin on juuri tästä syystä avainasia. Huono integraatio tarkoittaa karmeimmillaan - ja tähän törmää aivan jatkuvasti - sitä, että yrityksellä on parhaillaan verkossa ja/tai verkon ulkopuolella menossa kymmenien, jopa satojen tuhansien eurojen markkinointikampanja, jonka hedelmiä ohjataan hakukoneista suoraan kilpailijalle...

Eli yksinkertaisesti jos tilanne on se, että kirjoittamalla hakukoneeseen markkinointikampanjan avainteemoja ja myytäviä tuotteita, ja hakukone tarjoaa ainoastaan kilpailijoiden hakutuloksia, niin yrityksen markkinointipanostukset auttavat kyllä koko toimialan myyntiä ja markkinointia, mutta osin kilpailevien yritysten piikkiin!

Ja kun tästä tilanteesta sitten huomauttaa mainostajan markkinointipäättäjää, niin vastaus on aina sama: kyllä me ollaan hoidettu hakukonemarkkinointi ja -optimointi kuntoon, se on ulkoistettu firmaan X, joka on alan spesialisti. Epäilemättä on, ja spesialistifirmassa on toinen toistaan gurumpi teknologiahirmu palkattu, mutta jolle kukaan ei ole huomannut kertoa, mistä mainostajan liikevaihto oikeasti muodostuu, milloin käynnistyvät isot markkinointipanostukset, ja mitkä ovat niissä avainteemat!

Aina ei voida pyytää asiakkaalta top 10 -tuotteita!

Lopuksi pitää kuitenkin muistuttaa myös asian kääntöpuolesta. Toki osa hakukoneoptimointi-yrityksistä on ymmärtänyt sen, että hakukoneoptimoinnissa on olennaista myös se, että ennen sivuston hakuystävällisyyden tutkimista selvitetään, mistä asiakkaan liikevaihto ja myynti muodostuu, ja tehty tästä avainsana-analyysi, jonka perusteella suositellaan, että näistä kymmenestä avainsanasta tulisi tehdä sivustolle sisältöä, joka optimoidaan hyvin.

Aina tämä ei kuitenkaan ole oikea resepti. Asiakkaat kertovat tämän tästä hämmentyneinä SEO-guruista, jotka ovat marssineet vaikkapa mediataloon tekemään SEO-projektia, ja ensi töikseen tokaisseet asiakkaalle, että listatkaa ensin ne top 10 avainsanat, joilla haluatte hakutulosten kärkeen! On siinä suut olleet pyöreänä mediatoimituksissa, kun avainteemat, joilla liikenne pitäisi saada ohjattua hakukoneilta verkkomediaan, vaihtuvat joka päivä sen mukaan, mitkä sattuvat olemaan päivän uutisotsikot!

Yhtä hankala on tilanne verkkokaupalla tai matkailualan verkkopalvelulla, jonka valikoimassa on tuhansia tai jopa kymmeniä tai satoja tuhansia eri nimikkeitä tai matkakohteita. Toki voidaan katsoa mitkä ovat kunkin kuukauden top 10 -myyntivaltit, ja optimoida noista kohteista hyvät sivut, mutta tosiasiassahan asiakkaan koko tuhansien kohteiden valikoima pitäisi saada hakukoneiden indekseihin, ei vain ne top 10 -tuotteet, vaan myös se long tail, josta voi kertyä vuositasolla erittäin merkittävä myynti.

Toisaalta hyvin optimoitu sivusto auttaa verkkokauppaakin sen katsomisessa, mihin on parhaillaan eniten kysyntää, ja miten se kysyntä muuttuu. Verkkokirja- tai levykaupassa voidaan tarkastella kuukausittain haetuimpia nimikkeitä, ja hoitaa inventaariota kuntoon näihin kysyttyimpiin nimikkeisiin. Matkailuyritys voi puolestaan seurata trendejä, mitkä maat ja matkakohteet ovat eri vuodenaikoina nousussa, mitkä laskussa, ja pyrkiä hankkimaan tarjontaa kasvavaan kysyntään.

Hyvä markkinoinnin ja hakukonenäkyvyyden integrointi on siis vuorovaikutusta kahteen suuntaan. Siksi on tarpeen, että integrointi on todella hoidettu.

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Verify your Comment

Kommentin esikatselu

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been saved. Comments are moderated and will not appear until approved by the author. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Kommentoi

Comments are moderated, and will not appear until the author has approved them.

Your Information

(Name and email address are required. Email address will not be displayed with the comment.)