SEPA tuli - ja tilisiirtojen kaaos luvassa!
Google leikkaa avainsanat pois analytiikasta "rekisteröidyiltä käyttäjiltä"

Huijausmarkkinoinnista tullut netin arkea

Tänään käynnistyi yksi Suomen historian laajimmista oikeudenkäynneistä, kun Directa-jutun käsittely käräjäoikeudessa alkoi. Katsokaapa alta kuvaruutukaappausta tämän päivän Kalevan uutisesta.

Kaleva_directa

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, sanotaan. Suomen parhaiten palkatut asianajajat suojaavat pääsyytetyn etua, ja 1400 pienyrittäjää saattaa hyvinkin jäädä nuolemaan näppejään, koska puolustus on luottavainen siihen, että Suomen laista ei löydy pykälää, jonka mukaan hyväuskoisia ei saisi höynäyttää. Vanha sanonta kuuluu, että hullu ei ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.

Mutta kuinka yleistä tämä logiikka on netissä ja nettimarkkinoinnissa? Katsokaapa uudestaan samaa kuvaruutukaappausta - ja vilkaiskaa samalla sivulla näkyvää mainosta, jossa "Sinut on valittu!" Kävijää houkutellaan klikkaamaan mainosta ja "osallistumaan kilpailuun", jossa "voiton luovuttamista varten" kilpailun osaanottajan on annettava oikea nimensä, postiosoitteensa, sähköpostiosoitteensa, puhelinnumeronsa, syntymäaikansa ja samalla suostuttava, että näitä voidaan vapaasti käyttää "yhteistyökumppanien" tarkoituksiin. Suomeksi sanottuna annat rajattoman oikeuden luovuttaa kaikki yhteystietosi kenelle tahansa, jolle ne päätetään myydä, mitä tahansa tarkoitusta varten. Toisessa saman sivun mainoksessa puolestaan luvataan, että "voitat heti 100.000 €"...

Isot verkkomediat siunaavat huijausmainonnan?

Joka toisella verkkosivustolla, jossa on mainontaa, viljellään jatkuvasti erilaisia vedätyskampanjoita, joissa hyväuskoisia houkutellaan ansaan. Milloin olet onnellinen iPad-voittaja, milloin voit tehdä kotonasi parissa tunnissa tuhansia euroja vastailemalla kyselyihin jne.Allmusic_ipad

Nettimarkkinoinnissa vallitsee parhaillaan täysi villi länsi. Mikä tahansa näyttää olevan mahdollista, sillä jopa tunnettujen isojen verkkomedioiden sivuilla voidaan pyörittää surutta vaikka minkälaisia kampanjoita, joista suoraan paistaa läpi yksinkertaisten hölmöjen kusetus. En todellakaan väitä, että nämä olisivat varsinaisesti lainvastaisia nämä kampanjat, vaan nimenomaan kaikilla kampanjasivuilla näyttävät olevan pitkät "pienellä kirjoitetut" litaniat ja kallispalkkaisten juristien laatimat selosteet, minkä maan käräjillä kohdataan, jos on urputtamista mainostajaa vastaan.

Mutta kuinka pitkäjänteistä toimintaa tämä erilaisten kusetuskampanjoiden pyörittäminen on verkkomedioille? Tällaiset mainostajat maksavat vain klikeistä, muutamia kymmeniä senttejä per klikki, ja mediatalon kassaan kilisee joitakin kymppejä tai satasia per päivä näiltä helppoheikeiltä. Samalla vahvistetaan kuluttajien keskuuteen mielikuvaa, että kaikki mitä netissä mainostetaan, on enemmän tai vähemmän kusetusta. Ja että jos uskot mainostajaa, olet tyhmä, kun menit helppoon.

Tätäkö mainosala ja verkkomediat todella haluavat edistää? Eikö kukaan ole valmis ryhtyä kitkemään rikkaruohoja nettimainonnasta, vaikka se merkitsisikin muutamien satasten menetystä per päivä?

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Juha

"En todellakaan väitä, että nämä olisivat varsinaisesti lainvastaisia nämä kampanjat"

No, oikeastaan ne kyllä menevät aika säännönmukaisesti vastoin kuluttajansuojalain markkinointisäännöksiä. Ovat siis lainvastaisia, mutta eivät rikollisia. Nykyisenä laiskan kuluttajaviraston aikana ei tuollaiseen valitettavasti pahemmin puututa.

Ismo Tenkanen

Rikollinen kai tarkoittaa juurikin lainvastaista.

Mutta kaikki mikä on sinänsä vielä laillista, ei aina ole hyvän markkinointitavan mukaista.

Tällaisia hyvän markkinointitavan vastaisia kampanjoita voitaisiin kuitenkin kitkeä jo medioiden ja mainosverkkojen omien sisäisten kriteerien perusteella, mutta monilla tuntuu seula läpäisevän mitä tahansa, jota ei ole vielä rikoksista tuomittu. Vissiin toteavat, ettei raha haise.

Verify your Comment

Kommentin esikatselu

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been saved. Comments are moderated and will not appear until approved by the author. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Kommentoi

Comments are moderated, and will not appear until the author has approved them.

Your Information

(Name and email address are required. Email address will not be displayed with the comment.)