Sosiaalisen median kävijämäärät hakusessa
Huijausmarkkinoinnista tullut netin arkea

SEPA tuli - ja tilisiirtojen kaaos luvassa!

Puolitoista vuotta on yrityksille toitotettu Suomessa että "SEPA tulee, oletko valmis". SEPA-siirtymäaika päättyy maanantaina 31.10. ja edessä on melkoinen kaaos - sillä maksut jäävät usein matkalle, etenkin ulkomaiset siirrot Euroopan ulkopuolelta Eurooppaan! Pankkien mukaan ongelma on asiakkaassa, joka ei ole toimittanut ajoissa IBAN-muotoisia tilinumeroita maksaville tahoille. Maksavat tahot Euroopan ulkopuolella eivät ole kuitenkaan koskaan kuulleetkaan SEPA:sta ja IBAN-numeroista. Kuka tässä oikein tyri?

Kauppalehden uutisessa 27.10. kuvataan osuvasti, miten ongelmat tulevat marraskuun alusta ilmenemään suurelta osin siten, että kotimaisessa muodossa lähetetty maksuaineisto hylkääntyy pankeissa, jolloin tilisiirrot epäonnistuvat. Niin ne ovat epäonnistuneet ulkomaisissa tilisiirroissa jo pitkin syksyä, kun pankki kerrallaan on siirtynyt SEPA-aikaan - mutta ulkomaiset maksujärjestelmät eivät...

Euroopan ulkopuolisen maailman sopeuttaminen Euroopan ehtoihin ei tainnut onnistua?

Kenen on esimerkiksi syy silloin, kun maailman käytetyimmän kansainvälisen maksujärjestelmän PayPalin kaikki talletukset suomalaisiin pankkeihin ovat epäonnistuneet lokakuun alusta alkaen. Itselläni on nelilukuinen summa euroja kahdessa PayPal-tilissä, ja neljä yritystä siirtää rahoja Suomeen Sampo-pankkiin ja Nordeaan lokakuussa 2011 ovat kaikki epäonnistuneet. Aiemmin olen siirtänyt kymmeniä kertoja varoja PayPalistä Suomen pankkitileille ilman mitään ongelmia. Nyt maksut palautuvat siis systemaattisesti 5 päivän viiveen jälkeen, ja virheilmoituksena on:

"An electronic funds transfer from your PayPal account to your bank account was rejected today for this reason:

Invalid Bank Account Information

Our system was not able to process the transaction with the bank information listed on your account. You should contact your bank regarding the bank account information required for electronic funds transfers.

PayPal lähtee siis siitä, että vika on asiakkaassa tai ulkomaisessa pankissa - ota yhteyttä pankkiisi, ja selvitä ongelma! No, ei muuta kuin ilmoittamaan omalle pankille ongelmasta, että PayPal-maksut eivät tule perille. kun pankit eivät enää ota vastaan vanhan tilinumeron muodossa osoitettuja tilisiirtoja ulkomailta, ja PayPal taas ei huoli IBAN-muotoisia tilinumeroita. Mikä on suomalaisten pankkien vastaus?

Suomalaisen pankin asiakaspalvelu vastaa kirjallisesti ja puhelimitse samoin: "tämänkaltaisia ongelmia saattaa siirtymävaiheessa esiintyä. Ota yhteyttä PayPaliin kysyäksesi, missä ajassa saavat muutettua omat järjestelmänsä uuden standardin mukaisiksi."

Mutta onko tämä todellakin asiakkaan ongelma, eli yksittäisen kuluttajan ja suomalaisen yrittäjän tehtävä on nyt ryhtyä asiamieheksi pankkien ja ulkomaisten maksujärjestelmien ja suuryritysten välillä informoidakseen jättikokoisia yrityksiä siitä, että Euroopassa on siirrytty uuteen käytäntöön ja vanhat tilinumerot eivät enää kelpaa? Eikö asiakas voisi olettaa, että pankit olisivat kehittäneet Kauppalehden uutisen mukaisesti välityspalveluja, tai vähintäänkin informoineet kansainvälisiä maksujärjestelmiä asiasta:

"pankit ja pankkiyhteysohjelmistojen toimittajat tarjoavat myös konversiopalveluja vanhojen ja uuden standardin välillä."

Kuluttaja ja yksittäinen yrittäjä-asiakas joutuvat siis ongelmien välikappaleiksi, ja ovat oikeasti täysin voimattomia isojen yritysten nakellessa niskojaan ja syyttäessä toinen toisiaan. Jos pankit siis kotimaassa asennoituvat, että mitäs et ole ilmoittanut ajoissa ulkomaisille yrityksille uutta IBAN-muotoista pankkitilinumeroasi, ja vastaavasti ulkomainen pankki tai jättiyritys ei ole vielä siirtynyt IBAN-aikaan, niin mitä yksittäinen yrittäjä voi tässä tehdä? Pankin vaihto ei auta, muuten olisin sen jo tehnyt. Sama ongelma joka pankissa.

Odotettavissa täysi kaaos

Kuluvalla viikolla sellainen pikkuyritys kuin Google lähetti sähköpostia, joka oli otsikoitu:

"Update your AdSense bank account details to IBAN"

Viesti oli lähetetty 26.10. - siis viisi päivää ennen SEPA-siirtymäajan umpeutumista. Voitte vain arvata, kuinka moni Googlen maksu miljoonia sivustoja sisältävän AdSense-mainosverkon sivustolle epäonnistuu marraskuun alussa, kun pankkitilinumeroa ei ole ehditty päivittää IBAN-formaattiin.

Mutta pointti siis on, että ennen tuota meilin lähettämistä eli ennen 26.10. IBAN-formaatti ei ole edes kelvannut Googlelle.

Entä maailman käytetyimmäksi kansainväliseksi maksujärjestelmäksi itseään mainostava PayPal. Miten se on huomioinut SEPA-aikaan siirtymisen? Vastaus: ei mitenkään. Nyt on 29.10. ja on siis yksi arkipäivä aikaa SEPA-siirtymäkautta. Kun kirjaudut PayPal-tilillesi, ja liität tiliisi ohjeiden mukaisesti "suomalaisen pankkitilin" (ks. kuva alla), niin PayPal antaa tilinumeroksi kentän, johon mahtuu 8-14 merkkiä. IBAN-numerot ovat kuitenkin aina pidempiä, Suomessa 18 merkkiä. Eli selvällä suomen kielellä: tilinumeroa on edelleen mahdoton päivittää IBAN-formaattiin!

PayPal_IBAN

Ja miten PayPal - joka on tunnettu kankeasta ja konemaisesta asiakaspalvelustaan - suhtautuu ongelmaan? Kuvaavaa oli, että PayPalin keskusteluforumilla vastaus kuului, että "emme me kysy pankkitilinumeroasi IBAN-formaatissa". Ja keskustelu amerikkalaisten yhteyshenkilöiden kanssa päättyy aina samaan repliikkiin: "ota yhteyttä pankkiisi". Eli amerikkalaisten palvelualalla ammatikseen työskentelevienkin on aivan mahdoton - maailman napa kun ovat USA:ssa - ymmärtää, että heidän itse pitäisi tehdä jotain asian hyväksi - ongelmahan on teidän, suomalaisten, tai - "ihan sama" - eurooppalaisten, whatever. Kun keskustelufoorumissa kuittasi, että "luulin, että PayPal on mainostensa mukaan kansainvälinen maksujärjestelmä, mutta kiitos, että korjasit väärinkäsitykseni", repliikki poistettiin pikaisesti asiattomana...

Jos siis Googlen ja PayPalin osalta tilanne on nyt se, että Google lähetti ensimmäisen tilinumeroiden muuntopyynnön asiakkailleen asiasta 5 päivää ennen siirtymäajan päättymistä, ja PayPal ei ole vieläkään edes ymmärtänyt ongelman olemassaoloa, niin mitä voi odottaa pienemmiltä yrityksiltä ja pankeilta? Yksinkertaisesti he eivät ole asiasta kuulleetkaan, ja pitävät sitä eurooppalaisten omana ongelmana.

Luvassa on siis ennennäkemätön kaaos maksuliikenteessä marraskuun alussa kaikissa eurooppalaisissa pankeissa. Vika on tietenkin meidän asiakkaiden, kun emme ole lukeneet pankin tiedotteita ajoissa, ja "tiedottaneet omia yhteistyökumppaneistamme muutoksesta".

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Ismo

Liitetään tähän nyt vielä tarina siitä, miten PayPalin keskusteluforumin moderoija suhtautui asiaan. Useampi eurooppalainen on kysynyt samasta asiasta, eli yksinkertaisen kysymyksen siitä, miksi PayPal ei huoli pankkitilinumeroa lainkaan IBAN-formaatissa, vaikka eurooppalaisen pankit nimenomaan vaativat sitä.

Moderaattorin vastaus oli, että "emme kysy pankkitiliä IBAN-formaatissa".

Kun keskustelua jatkoi, vastaus oli, että yritäpä lukea sivun yläreunasta, tämä on US PayPal-keskustelu-forum, jolloin oletamme, että myös jäsenet ovat amerikkalaisia. Ole hyvä, ja mene vaikka UK PayPal-forumiin.

Kun edelleen vastasi, että meillä Skandinaaveilla ei ole omaa PayPal-sivua, vaan PayPal.fi, PayPal.se. PayPal.no jne ohjataan automaattisesti Paypal.comiin (ei suinkaan PayPal.co.uk:hon), niin moderaattori poisti koko keskustelustringin, ja nyt jos yrittää mennä ao. keskusteluun, osallistuminen keskusteluun on estetty.

Tulee teksti:
We're sorry, but you have been banned from using this site.

Näin siis "maailman johtava kansainvälinen maksujärjestelmä".

Toivottavaa todellakin olisi, että PayPal saisi ennen pitkää eurooppalaisen kilpailijan. Jota ehkä kiinnostaisi rakentaa aidosti kansainvälinen maksujärjestelmä. Amerikkalaisille Eurooppa on edelleen out of this world, ja "kansainvälisyys" sitä, että amerikkalaisia palvellaan myös asioinnissa tuon "ulkomaailman" kanssa...

Ismo

Päivitys PayPalin SEPA-ongelmiin tuoreemmassa blogissa:
http://www.konversio.fi/konversio/2011/11/paypal-setvii-sepa-maksusolmujaan.html

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.