Ostaja-huijareille stoppi eBayssa
SEPA tuli - ja tilisiirtojen kaaos luvassa!

Sosiaalisen median kävijämäärät hakusessa

Suomessa TNS Metrix-tulospalvelu on edelleen luotettavin lähde kotimaisten verkkomedioiden kävijämääristä. Vaikka Web-analyytikot ovat olleet jo pitkään sitä mieltä, että aika on ajanut TNS Metrixin ohi, niin ilman tuota palvelua meillä ei olisi oikeastaan yhtään mitään luotettavaa lähdettä verkkomedioiden käyttäjämääristä Suomessa.

Vaihtoehtoisia lähteitä TNS Metrixille etsiessä voi ihmetellä esim. Alexan alati "yhtä luotettavaa" statistiikkaa, joka on kerätty lähinnä web-mastereilta, jotka ovat ladanneet selaimeensa Alexan oman toolbarin. Alexan mukaan esimerkiksi suosituimmalla suomalaisella verkkomedialla Iltalehdellä on Suomen jälkeen eniten käyttäjiä Japanista, mikä kuvastakoon Alexan datan laatua. Jokin kotimainen ohjelmistotalo voi latauttamalla henkilöstölleen Alexa Toolbarit kohota hetkessä Alexan top 20 -sivustoihin...

Toinen "vaihtoehtoinen" lähde TNS Metrixille olisi indie-saittien listaus Oindex, joka kertoo Google Analytics-uskovaisille, millaisilta sivustojen kävijäluvut näyttäisivät, jos GA-cookie-laskentaan olisi uskominen. Esimerkiksi Plaza.fi saavutti Google Analytics-cookie-laskennassa 694.000 kävijää viikolla 40/2011, kun TNS Metrix näytti samalle saitille 543.000 kävijää, ero siis liki 30 %. Iltalehdellä on varmaankin tänä päivänä Google Analyticsin mukaan jo reilusti yli sadan prosentin peitto suomalaisista...

Kuinka moni käyttää Facebookia?

TNS Metrixin listausten huonoin puoli on aina ollut ulkomaisten sivustojen puute, koska mittaus on puhdas asiakaslistaus TNS:n mittausasiakkaista, eivätkä Facebookit, Twitterit, YouTubet ja vastaavat ulkomaiset palvelut ole mukana suomalaisissa mittauksissa. Mikä on siis luotettavin lähde selvittää Facebookin tai muiden yhteisöpalvelujen kävijämääriä?

Sellainen sivusto kuin Social Bakers listaa tällä hetkellä 2.056.000 suomalaista Facebook-käyttäjää. Tuo on sinänsä mukava saitti tehdä vertailuja eri maiden Facebook-käytöstä, ja katsella Suomenkin lukuja, joskin tuo sivustohan ei anna sen parempaa tietoa kuin kuka tahansa voi Facebook-sivuiltaan itse katsoa "mainosta"-osastosta, paljonko Suomesta on rekisteröityneitä käyttäjiä parhaillaan. Tämä luku on nimittäin juuri nyt 2.055.460 henkilöä. Tämä siis kertoo vain palveluun rekisteröityneiden suomalaisten määrän, mutta eihän tuo välttämättä kerro siitä, kuinka monta Facebook-käyttäjää on Suomessa viikko- tai kuukausitasolla. Moniko noista rekisteröityneistä käyttäjistä siis vierailee palvelussa viikoittain, ja kuinka usein?

Google tarjoaa ilmaiseksi mm. mainostajille palvelua Google/DoubleClick AdPlanner, jonka data on kerätty mm. Googlen oman Toolbarin avulla. Sieltä voi katsella Googlen kuukausitason arvioita eri palvelujen käyttäjämäärille. Googlen estimaatti suomalaislle Facebook-käyttäjille on 3,2 miljoonaa, eli noin 1,15 miljoonaa liikaa, jos kerran rekisteröityneitä käyttäjiä on vain 2,05 miljoonaa, ja tuskin kaikki rekisteröityneetkään ovat käyneet kuukauden aikana palvelussa. AdPlannerin mukaan Suomessa on 4,7 miljoonaa eri kävijää, eli ilmeisestikin AdPlanner arvioi laskee selainmääriä, ja kuten tunnettua, Facebookin kaltaisia palveluita käytetään usein ainakin kahdesta tai useammasta eri käyttöpaikasta ja selaimesta viikon aikana.

Siteanalytics_googleplus

Google+ ja "laskevat kävijämäärät"

Entä sitten muut yhteisömediat? Niistä on vielä vähemmän luotettavaa tietoa. Lukemattomat kotimaiset verkkomediat ehtivät mm. uutisoida, miten Googlen yhteisöpalvelun Google+:n kävijämäärät kääntyivät laskuun, ja mm. Markkinointi ja Mainonta otsikoi jo toiveikkaana syyskuussa, että "Joko Google+ kuoli?". Uutisessa kerrottiin, että Competen tilastojen mukaan Google+:n kävijämäärä oli elokuussa pienempi kuin heinäkuussa. Toimittaja ei tainnut tietää, että elokuu on yleisempi kesälomakuukausi muualla maailmassa kuin heinäkuu, ja että Google+ ei ollut edes julkaistu tuossa vaiheessa kuin koekäyttöön. Google+ julkaistiin kaikille halukkaille käyttäjille vasta syyskuun 20. päivä. Samaisen Competen mukaan syyskuussa 2011 Google+:lla oli USA:ssa jo 13,4 miljoonaa käyttäjää, kasvua yli 10 miljoonaa elokuulta...

Suomalaisten Google+-käyttäjien määrästä voi tehdä vain arvailuja. Jotain kertoo se, että itselläni on tällä hetkellä noin neljäsosa Facebook-kavereistani liittynyt Google Plussaan - ja lähes kaikki miehiä. Eli tuskinpa Suomessa on Google+-käyttäjiä edes neljäsosaa vielä Facebookin kävijämääristä Suomessa, mutta nopeasti on silti Googlen yhteisöpalvelu lähtenyt kasvuun.

Kaiken kaikkiaan siis luotettavaa tietoa ulkomaisten sivustojen kävijämääristä ei juurikaan ole saatavilla, joten olisiko tässä nyt tutkimus- ja mittausyrityksille markkinarako? Kuka luo ensimmäisenä luotettavan säännöllisen listauksen sosiaalisen median kävijämääristä?

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Juhani Polkko

Facebook on jo pitkään väittänyt, että heidän kävijälukunsa sisältävät saitille kirjautuneet kävijät viimeisen 30 päivän aikana. Näin esimerkiksi todetaan lehdistön "factsheetissä":

https://www.facebook.com/press/info.php?factsheet
"Users - Over 750 million active (users who have returned to the site in the last 30 days)"

Itse olen tilastoinut silloin tällöin mainostyökalun lukuja. Esimerkiksi kesäkuusta "estimated reach" on Suomessa noussut 35760:lla kävijällä, mutta ikäryhmissä on eroja: 13-17 vuotiaiden sekä 50+ vuotiaiden määrä on hieman laskenut. Kovinta kasvu on ollut 35-49 vuotiaiden ikäryhmässä.

Eli vaikuttaisi siltä, että kyse tosiaankin on aktiivisten kävijöiden, ei kaikkien rekisteröityneiden määrästä. Näin ovat myös Facebookin edustajat jossain yhteyksissä todenneet.

Ismo

Hyvä täsmennys Juhanilta.

Mutta 2,05 miljoonalla kuukausikävijällä Facebook on siis todella kävijämäärissä edelleen ainakin Iltalehden ja Ilta-Sanomien takana, koska niillä on jo viikkotasolla enemmän eri kävijöitä. Todennäköisesti myös MTV3.fi:llä on kuukausitasolla reippaasti enemmän kävijöitä.

Vaikka itsekin olen varmaankin jollekin väittänyt toisin, kun Googlen AdPlannerin mukaan Suomen kärki olisi:
1. Facebook 3,2 milj. käyttäjää
2. Iltalehti 2,6
3. Ilta-Sanomat 2,4
4. Msn 2,0
5. MTV3 1,9
6. HS 1,8
7. Live.com 1,6
8. Suomi24 1,5
9. Blogspot.com 1,2
10. Taloussanomat 1,0

Ja Googlehan puuttuu joukosta, kun Google ei halua kävijämääriään itse paljastaa. Mutta ykkönenhän se olisi, tottakai.

Mielenkiintoista katsoa, mihin asti Facebookin kävijämäärät nousevat, sillä tosiaan kasvu tapahtuu nyt vanhemmissa ikäryhmissä, ja tämän tästä sinne ilmaantuu joku 50+ tuttu.

Verify your Comment

Kommentin esikatselu

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been saved. Comments are moderated and will not appear until approved by the author. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Kommentoi

Comments are moderated, and will not appear until the author has approved them.

Your Information

(Name and email address are required. Email address will not be displayed with the comment.)