Previous month:
lokakuu 2011
Next month:
joulukuu 2011

marraskuu 2011

Gallup-tulkintojen uusi Suomen ennätys: Paavo Väyrysellä "laaja otanta" - kannatus vahvassa kasvussa!

Entisenä markkinatutkijana olen mielenkiinnolla seurannut presidentinvaalien mielipidekyselyjen tulosten julkistamisia, ja ennen muuta niistä tehtyjä uutisointeja. Tiivistetysti voisi sanoa, että oli kyselyn tulos ihan mikä tahansa, niin riittävän joustavalla moraalilla varustettu toimittaja tai blogikirjoittaja saa siitä aina itselleen mieluisan tulkinnan.

Erityisen huvittavia ovat poliitiikkojen ja eräiden ehdokkaiden omat tulkinnat kannatusmittauksista. Puoluelehdistöjen omat sepustukset taas ovat niin pöyristyttävää propagandaa, että niitä lukiessa jo tyhmempikin ymmärtää, että puoluelehdet ovat todellakin tehneet itse itsensä tarpeettomiksi, siksi vastenmielistä luettavaa on näiden paikallisten pravdojen kirjoittelu.

Muutamat edelliset presidentinvaalit ovat aidosti olleet lehdistölle herkullisia uutisoitavia, kun vuoroin milloin kukakin ehdokas on mehevällä lööpityksellä saatu kannatusluvuissa huimaan laukkaan, ja sitten muutaman viikon päästä takaisin laskuun, jälleen uuden mustan hevosen kiriessä nyt tiiviisti kannoilla. Milloin oltiin Eeva Kuuskoskesta, Riitta Uosukaisesta tai Elisabeth Rehnistä tekemässä varmaa seuraavaa presidenttiä, kunnes media sitten heidät pudotti. Valta oli medioilla, ei ehdokkailla.

Nyt lehdistössä kiemurrellaan tuskasta, kun sitä Niinistöä ei oikeasti kukaan edes uhkaa, mutta kuten todettua, jos on riittävän joustava moraali, voi toki innokkaasti väittää niin. Ovat tutkimustulokset mitä tahansa.

YLE/Taloustutkimus ainoa luotettava lähde

Taloustutkimuksen Yleisradiolle tekemät mittaukset vaikuttavat ammatillisesti ylivoimaisesti pätevimmiltä. Niissä on myös paljastettu kysymyksenasettelu, ja Taloustutkimus julkistaa luvut myös niin kuin ne pitäisi - siten, että annetut kannatusäänet on jaettu vain ehdokkaiden kesken. Hesari ja TNS Gallup noudattavat kyselyjen julkistamisessa ilmeisen tarkoitushakuista ja erikoista linjaa, jossa kysymyksenasettelua ei ole paljastettu (näyttäisi olevan spontaani ja avoin, eli saa kannattaa vaikka Urho Kekkosta seuraavaksi presidentiksi), ja tulokset julkaistaan siten, että aivan omana vastausluokkanaan ovat todellakin ryhmä "muut ehdokkaat" sekä ennen muuta "en osaa sanoa"-kannattajat! Eli todellisten vaaleihin nimettyjen ehdokkaiden yhteenlaskettu kannatus jää jonnekin 80-85 % tuntumaan tai jopa sen alle.

Näistä hömppämittauksista uutisoidut isot lööpit sitten antavat ymmärtää, että toinen kierros vaaleissa on väistämättä edessä, koska kukaan ehdokkaista ei saavuta yli 50 % kannatusta. Ei tosiaan saavuta, kun vastaaja saa valita vapaasti ehdokkaaksi vaikka Jorma Ollilan tai Alexander Stubbin, vaikka nämä eivät ole edes ehdokkaana.

Tämä on tietysti täyttä viihdehömppää, ja sen varmasti TNS Gallup ja Hesari itsekin tietävät, mutta täytyyhän sitä kansaa pitää jännityksessä, ja luoda suurelle yleisölle vaikutelma, että tarvitaan vielä paljon uusia gallupeja ja mediasta lisäselvitystä, ennen kuin tiedetään, kuka tulee valituksi. Tosiasiassa vaaliuurnilla ne, jotka eivät osaa sanoa kantaansa, kannattavat ehdokaslistojen ulkopuolisia nimiä tai piirtävät vaalilappuunsa akuankkoja tai kirkkoveneitä, eivät ole omalla rivillään äänten laskennassa, kuten näissä Hesarin hömppägallupeissa. Äänet kun lasketaan vain ehdokkaiden kesken.

Presidenttiehdokkaiden todellinen kannatus

Vain Taloustukimuksen presidentinvaalien kannatuskysely on tehty siten, että siinä ei ole "avointa" kenttää kannatettaville ehdokkaille, vaan on valittava ennalta annetusta ehdokaslistasta, kenelle äänensä antaisi. Ja tulokset on laskettu ehdokkaansa nimenneistä, koska niiden ääniä ei vaaleissakaan lasketa, jotka eivät ketään nimetyistä ehdokkaista kannata... Näissä tuloksissa siis kaksi kuukautta ennen vaaleja Sauli Niinistöä kannattaa 58 %. Tämähän tarkoittaisi vaalituloksena, että toista kierrosta ei edes tarvittaisi. Mutta vielä on vaaleihin aikaa siis kaksi kuukautta, ja tullaan taas näkemään alati tihenevään tahtiin "uusia gallupeja", joissa eri mediat tulevat antamaan ymmärtää, että toimittajan oman puoluekannan mukaisesti joko Väyrynen, Lipponen tai Soini ovat aivan mahtavassa iskussa, ja aivan juuri kirimässä Niinistöä kiinni. Näitä juttuja löytää nyt jo googlaamalla vaikka kuinka.

Ja kun puhutaan joustavasta moraalista, yksi varsinaisista ehdokkaista on siinä ihan omaa luokkaansa. Hän on ennenkin ollut gallup-tulkintojen mestari, ja tässä tuorein taidonnäyte:

Väyrysellä "laaja otos"

Ahkerasti kampanjoiva ehdokas Paavo Väyrynen perustaa arvionsa kannatuksestaan vaalityössä saatuihin kokemuksiin:

- Minulla on laaja otos, kun olen tavannut tuhansia ihmisiä eri puolella Suomea, ja aistinut sen tunnelman ja tilanteen mikä ihmisten keskuudessa on. (Lähde: Iltasanomat)

Eli näinhän se saattaa olla, että Väyrysen omissa vaalitilaisuuksissa käyneistä enemmistö tosiaan kannattaa Paavoa!

Vaalit_vayrynen

 

 

 


PayPal setvii SEPA-maksusolmujaan

Tapahtunut tähän asti:

PayPalista tehdyt talletukset Eurooppaan, ainakin suomalaisiin pankkeihin ovat systemaattisesti epäonnistuneet lokakuussa, koska suomalaiset pankit ovat siirtyneet SEPA-aikaan ja vanhan tilinumero-formaatin mukaiset maksutapahtumat ulkomailta Suomen pankkeihin ovat hylkääntyneet. PayPal on saanut asiasta pitkin syksyä kyselyjä, sähköposteja, asiakaspalautetta, mutta tuttuun tyyliinsä ylimielisesti sivuuttanut asian mielestään "suomalaisten pankkien ongelmana", jonka asiakkaan pitäisi setviä oman paikallisen pankkinsa kanssa.

PayPalin asenne on siis ollut: ota yhteyttä suomalaiseen pankkiisi - "PayPal ei kysy tilinumeroasi IBAN-formaatissa". Ja pankkien vastaus Suomessa: "ota yhteyttä PayPaliin kysyäksesi, milloin he siirtyvät noudattamaan SEPA-standardia". Yksittäinen yrittäjä on tässä aika voimaton, kun maailman suurin kansainvälinen maksujärjestelmä asennoituu, että yrittäjän on "hoidettava ongelma" kotimaan pankkinsa kanssa - ja pankki vastaavasti, että kysy kv. maksujärjestelmältä, milloin he päivittävät järjestelmänsä SEPA-aikaan... PayPalissa on edelleen tänään 5.11. mahdotonta muokata asiakkaan itse tilinumeronsa IBAN-formaattiin, sillä pankkitilinumero-kenttä on 8-14 merkkiä, kun IBAN-numerot ovat 18-merkkisiä Suomessa.

Ennustin tuossa blogissani, että tilisiirtojen kaaos luvassa, ja kiirettä näyttääkin pitäneen PayPalin päässä. Sain eilen 4.11. - eli siis 4 päivää SEPA-siirtymäajan umpetumisesta seuraavanlaisen sähköpostin PayPalista asiaan liittyen. Sen alkuun oli laitettu "Dear Mr. Tenkanen", mutta se, että itse tekstissä pyydetään ymmärrystä Mr. Sakkas'ilta, viittaa kyllä siihen, että näitä meilejä on copy-pastattu satoja jollei tuhansia, ja herra Sakkas ei veikaten ole suinkaan suomalainen, joten rohkenisin tosiaan väittää, että ongelma ei ole vain "Suomen pankkijärjestelmässä", kuten PayPal mieluusti yrittää antaa ymmärtää, vaan kaikessa EU-maksuliikenteessä sama tilanne.

PayPal: "Abnormally large amount of emails"

Meili oli seuraavanlainen:

"Thank you for contacting PayPal regarding your failed withdrawals. I will be happy to assist you in resolving this issue today.

Mr. Sakkas, firstly, I apologize for the delay you have experienced in receiving a response from us. We have had an abnormally large amount of emails recently and because a customer solutions agent must personally respond to each and every one of them, we have not been able to answer some queries as quickly as we would have liked.

I have reviewed your PayPal account and I can confirm that we have recently received an update from our Payments department advising that Finnish banks are changing the way information should be provided for funds transfer.

We have been informed that changes to Finnish financial regulations will take place on 1st November 2011 and we are constantly working to adjust our system in order to be able continue supporting PayPal accounts in Finland.

However, as some banks have implemented the new rules before 1st November 2011, the PayPal Technical Support team is working to add all fields for the bank account registration process to match the new regulations in Finland and allow our customers to transfer funds between their PayPal and Bank accounts. We hope to implement this as soon as possible.

I can assure you any Withdrawal Return Fees will be refunded to your PayPal account balance shortly. In the meantime I would like to take this opportunity to thank you for your patience and understanding regarding this matter.

I hope that the information I have provided has helped you with resolving your issues.

Please let me know if you need any further assistance.

PayPal on kuin pankki johon vain panot mahdollisia - nostot eivät!

Suomalaisen yrittäjän kannalta PayPal on siis lokakuun alusta toiminut kuin pankki, joka kelpuuttaa ainoastaan panoja tilille sekä tilisiirtoja muille saman pankin tileille, mutta ei nostoja omalta tililtä tai siis tilisiirtoja toiseen pankkiin. Miltä siis kuulostaisi pankkipalvelu, joka mahdollistaa vain panot ja tilisiirrot pankin sisäisesti, mutta ei lainkaan nostoja omalta tililtä?

Kaiken huippu on vielä se, että PayPal omien ehtojensa mukaisesti veloittaa jokaisesta "epäonnistuneesta" siirtoyrityksestä rahaa ("A return fee will be charged"), sen lisäksi, että rahat ovat "matkalla" 4-5 vuorokautta, ennen kuin palautuvat takaisin lähettäjän PayPal-tilille.

Kun PayPalin asiakaspalvelu on suorastaan tunnettu siitä, että he eivät ota vastuuta mistään, ja vierittävät kaikki ongelmat käyttäjien niskoille, on ollut tietenkin herkullista seurata, miten asiakaspalvelussa ajan myötä on heräilty siihen, että ongelma todellakin on PayPalin päässä, ei suomalaisissa pankeissa, eikä Mr. Sakkasissa, joka vaivaa heitä alituisilla emaileillaan asiasta...

Mutta edelleenkin, PayPal asiakaspalautteessaan lähtee siitä, että "suomalaiset pankit ovat siirtyneet uuteen järjestelmään ennenaikaisesti", ja siksi maksut lokakuussa palautuivat. Mutta miten tuollaisia meilejä lähetellään vielä nyt marraskuussa, siis useita vuorokausia sen jälkeen, kun SEPA-siirtymäkausi on jo päättynyt, ja Suomen pankkien on EU-lainsäädännön mukaisesti noudatettava SEPA-standardeja?

Kenen syy - pankkien vaiko PayPalin?

Kenen tässä siis olisi pitänyt reagoida aiemmin, ja kuka on syyllinen sotkuun? PayPalin mukaan suomalaiset pankit siirtyivät SEPA-kauteen "ennen aikojaan" ja alkoivat hylätä vanhan standardin mukaisia maksuja liian aikaisin, kun siirtymäkausi päättyi vasta 1.11.2011, jonka jälkeen ikään kuin pankit olivat vasta oikeutettuja hylkäämään vanhan standardin mukaiset tilisiirrot. Suomalaiset pankitko tässä siis ovat ryssineet ja lakanneet ennenaikaisesti vastaanottamasta ulkomailta tulleita tilisiirtoja?

Näin tietysti PayPal ainakin asian esittää omille asiakkailleen. Mutta miten PayPal sitten selittää sen, että vielä 5 päivää SEPA-siirtymäkauden umpeuduttua se edelleenkin yrittää pakottaa suomalaisia asiakkaitaan syöttämään tilinumeronsa (huom. Suomen pankkeihin, suomalainen ei voi syöttää muuta kuin kotimaan pankkinsa numeron PayPalin pankkiyhteystietoihin!) vanhassa formaatissa, eli 8-14 merkkiä pitkänä. Ei millään muulla kuin sillä, että se on uskollisesti omalle tyylilleen pitänyt koko SEPA-järjestelmää eurooppalaisten omana ongelmana, johon sen ei tarvitse reagoida.

On ollut varmaankin mielenkiintoista keskustelua PayPalin sisällä, kun vihdoin joskus kuluneella viikolla on tajuttu, että todellakin ongelma on heidän päässään, ja että PayPalin pitää itse tehdä jotain, jotta kaikki tilisiirrot EU-alueen pankkeihin eivät palautuisi automaattisesti. Totta kai PayPal on nyt vihdoin ottanut yhteyttä johonkin palveluntarjoajaan, ja pyytänyt pikaisesti pystyttämään konversio-ohjelmaa, joka hoitaa lähtevät maksut vanhasta uuden standardin mukaisiksi. Tähän astihan PayPal oli vain luottanut siihen, että eurooppalaiset pankit käännättävät tulevat maksut vanhasta uuteen standardiin.

Se, miten asia on nyt marraskuun puolella hoidettu - siis konversio-ohjelmalla - on tietenkin ollut ainoa mahdollinen tapa PayPalille hoitaa kaaos ja palauttaa maksuliikenne hiljalleen takaisin normaaliksi. Kuten edellisessä blogissani mainitsin, esim. Google lähetti vasta 26.10.2011 eli vain viisi päivää ennen SEPA-siirtymäkauden umpeutumista pyynnön EU-asiakkailleen muuttaa tilinumeronsa IBAN-formaattiin.

PayPal ei ole tuollaista pyyntöä voinut tähään päivään mennessä lähettää, koska edelleenkään se ei ole muttanut omia järjestelmiään siten, että ne hyväksyisivät IBAN-formaatin pankkitilinumeron...

Mutta ehkä sekin päivä vielä koittaa. Veikkaan että siihen menee vielä viikkoja, jollei kuukausia.

- Ismo Tenkanen


Google leikkaa avainsanat pois analytiikasta "rekisteröidyiltä käyttäjiltä"

Google on ilmoittanut, että se siirtää jatkossa Googleen sisäänkirjoittautuneiden käyttäjien Googlen hakukoneissa tekemät haut suojattuun (https)-yhteyteen, jonka jälkeen rekisteröityneen käyttäjän avainsanat eivät näy mm. Google Analytics-tilastoista. Käytännössä tämä ilmenee siten, että ei-rekisteröityneiden käyttäjien avainsanat näkyvät edelleen normaalisti Web-analytiikassa, mutta Googlen https-hakukoneesta tehdyt haut näkyvät tilastoissa kyllä Googlesta tulleina, mutta avainsanalistaan ilmestyy rivi: (Not provided)

Adwords_notprovided

Olen esimerkiksi itse aktiivisena Google-tilien (Google AdWords, Google Analytics, Double Click) käyttäjänä jatkuvasti Googlen hakukoneissa sisäänkirjoittautuneena, jolloin jatkossa siis omat hakuni eivät tule näkyviin kenenkään Web-analytiikkaan. Nähtäväksi jää, kuinka suureksi tämä "(Not provided)"-rivi tulee kasvamaan Web-analytiikan avainsana-listauksissa, mutta hieman ihmetyttää nyt Googlen perustelut asialle.

Google suojaa yksityisyyttä - mutta vain luonnollisissa hauissa!

Google nimittäin perustelee virallisessa blogissaan asiaa yksityisyys- ja tietoturva-argumenteilla, mikä ontuu pahan kerran.  On totta, että perinteinen lokidata paljastaa hyvin paljon käyttäjästä, sillä jokaiselle web-palvelimelle kertyvä lokidata listaa ip-numeroittain tehdyt haut ja avainsanat, silloin kun ne ovat johtaneet linkkiin ja siirtymiseen ko. web-sivustolle. Eli kuka tahansa lokidatan kerääjä ja analysoija voi tutkailla, mitä mistäkin IP-numerosta tulleet ovat hakeneet sivustolta, jonka lokidataa tutkitaan.

Mutta eihän Google Analytics ole koskaan raportoinut avainsanoja Ip-numeroittain, vaan tuo data on jäänyt Googlen omille palvelimille. Google Analytics ei siis ole millään tavalla paljastanut hakuja tehneiden IP-numeroita, mutta taitava GA-analyytikko on pystynyt tarkastelemaan avainsanoja palveluntarjoajittain. Viimeksi mainitut ovat kuluttajien kohdalla heidän Internet-operaattoreitaan kuten Elisa, Saunalahti, Nebula jne., mutta yrityskäyttäjien osalta yleensä heidän yrityksensä nimi. Niinpä esimerkiksi minä pystyn katsomaan Google Analyticsistä, että lokakuussa Luottokunta on hakenut avainsanalla "Sepa ongelmat" Googlesta tietoa, ja löytänyt blogini...

Yksittäisiä käyttäjiä tai heidän henkilöllisyyksiään data ei toki paljasta, ja Googlen selitykset siitä, miten nyt sisäänkirjoittautuneiden käyttäjien haut salataan, ja muiden käyttäjien data jätetään normaalisti analysoitavaksi, eivät oikein vakuuta. Erityisesti nyt haiskahtaa se, että maksettuja mainoksia tämä avainsanojen leikkaus ei koske - vaan ainoastaan orgaanisia eli luonnollisia hakuja.

Kun sitten maksettujen mainosten yhteydessä käytetyt avainsanat paljastetaan normaalisti, on moni analyytikko aiheellisesti epäillyt, että ko. toimenpiteellä halutaan vain ohjata markkinoijien panostukset hakuoptimoinnista maksulliseen hakumarkkinointiin. Ajatellaan esimerkiksi verkkokirjakauppaa tai matkatoimistoa, joka haluaisi Web-analytiikalla analysoida ostajien käyttämiä ja hyvin konvertoituvia uusia avainsanoja, esim. kirja- tai kirjailijanimikkeitä tai matkakohteita, joita on etsitty ennen kirja- tai matkaostoksia. Nyt siis Google toimii jatkossa siten, että maksetuista mainoksista nuo avainsanat saa aivan normaalisti - mutta maksuttomista hauista eli luonnollisista hakutuloksista alkaa tulla yhä enemmän "not provided"-tietoja - eli markkinoija ei saa tietää, millä avainsanalla esim. ostokseen asti konvertoitunut asiakas tuli verkkosivulle, jos tämä oli kirjautunut Googleen ja tuli Googlen kirjautuneille käyttäjille tarjoamasta secure-yhteydestä eli https://www.google.com.

En oikein itsekään näe, mitä muuta tarkoitusta tämä nyt palvelee, kuin Googlen omaa hakumainonnan myyntiä. Eli long tail -nimikkeiden myynti maksetuilla avainsanoilla näkyy, mutta yhä useammin luonnollisten hakutulosten avainsanat eivät näy. Siispä mainostajaa yllytetään satsaamaan yhä enemmän maksettuihin avainsanoihin - ja vähentämään satsauksia hakukoneoptimointiin, joka toisi lisää ilmaisia hakuja. No, kaikkihan me tiedämme, miksi Google aikanaan loi ilmaisen analytiikkaohjelmansa. Tai ei luonut, vaan osti markkinoilta valmiin tuotteen, ja brändäsi sen Google Analytics'iksi. Vastaus: buustatakseen maksettua Google-hakumainontaa.