Google leikkaa avainsanat pois analytiikasta "rekisteröidyiltä käyttäjiltä"
Gallup-tulkintojen uusi Suomen ennätys: Paavo Väyrysellä "laaja otanta" - kannatus vahvassa kasvussa!

PayPal setvii SEPA-maksusolmujaan

Tapahtunut tähän asti:

PayPalista tehdyt talletukset Eurooppaan, ainakin suomalaisiin pankkeihin ovat systemaattisesti epäonnistuneet lokakuussa, koska suomalaiset pankit ovat siirtyneet SEPA-aikaan ja vanhan tilinumero-formaatin mukaiset maksutapahtumat ulkomailta Suomen pankkeihin ovat hylkääntyneet. PayPal on saanut asiasta pitkin syksyä kyselyjä, sähköposteja, asiakaspalautetta, mutta tuttuun tyyliinsä ylimielisesti sivuuttanut asian mielestään "suomalaisten pankkien ongelmana", jonka asiakkaan pitäisi setviä oman paikallisen pankkinsa kanssa.

PayPalin asenne on siis ollut: ota yhteyttä suomalaiseen pankkiisi - "PayPal ei kysy tilinumeroasi IBAN-formaatissa". Ja pankkien vastaus Suomessa: "ota yhteyttä PayPaliin kysyäksesi, milloin he siirtyvät noudattamaan SEPA-standardia". Yksittäinen yrittäjä on tässä aika voimaton, kun maailman suurin kansainvälinen maksujärjestelmä asennoituu, että yrittäjän on "hoidettava ongelma" kotimaan pankkinsa kanssa - ja pankki vastaavasti, että kysy kv. maksujärjestelmältä, milloin he päivittävät järjestelmänsä SEPA-aikaan... PayPalissa on edelleen tänään 5.11. mahdotonta muokata asiakkaan itse tilinumeronsa IBAN-formaattiin, sillä pankkitilinumero-kenttä on 8-14 merkkiä, kun IBAN-numerot ovat 18-merkkisiä Suomessa.

Ennustin tuossa blogissani, että tilisiirtojen kaaos luvassa, ja kiirettä näyttääkin pitäneen PayPalin päässä. Sain eilen 4.11. - eli siis 4 päivää SEPA-siirtymäajan umpetumisesta seuraavanlaisen sähköpostin PayPalista asiaan liittyen. Sen alkuun oli laitettu "Dear Mr. Tenkanen", mutta se, että itse tekstissä pyydetään ymmärrystä Mr. Sakkas'ilta, viittaa kyllä siihen, että näitä meilejä on copy-pastattu satoja jollei tuhansia, ja herra Sakkas ei veikaten ole suinkaan suomalainen, joten rohkenisin tosiaan väittää, että ongelma ei ole vain "Suomen pankkijärjestelmässä", kuten PayPal mieluusti yrittää antaa ymmärtää, vaan kaikessa EU-maksuliikenteessä sama tilanne.

PayPal: "Abnormally large amount of emails"

Meili oli seuraavanlainen:

"Thank you for contacting PayPal regarding your failed withdrawals. I will be happy to assist you in resolving this issue today.

Mr. Sakkas, firstly, I apologize for the delay you have experienced in receiving a response from us. We have had an abnormally large amount of emails recently and because a customer solutions agent must personally respond to each and every one of them, we have not been able to answer some queries as quickly as we would have liked.

I have reviewed your PayPal account and I can confirm that we have recently received an update from our Payments department advising that Finnish banks are changing the way information should be provided for funds transfer.

We have been informed that changes to Finnish financial regulations will take place on 1st November 2011 and we are constantly working to adjust our system in order to be able continue supporting PayPal accounts in Finland.

However, as some banks have implemented the new rules before 1st November 2011, the PayPal Technical Support team is working to add all fields for the bank account registration process to match the new regulations in Finland and allow our customers to transfer funds between their PayPal and Bank accounts. We hope to implement this as soon as possible.

I can assure you any Withdrawal Return Fees will be refunded to your PayPal account balance shortly. In the meantime I would like to take this opportunity to thank you for your patience and understanding regarding this matter.

I hope that the information I have provided has helped you with resolving your issues.

Please let me know if you need any further assistance.

PayPal on kuin pankki johon vain panot mahdollisia - nostot eivät!

Suomalaisen yrittäjän kannalta PayPal on siis lokakuun alusta toiminut kuin pankki, joka kelpuuttaa ainoastaan panoja tilille sekä tilisiirtoja muille saman pankin tileille, mutta ei nostoja omalta tililtä tai siis tilisiirtoja toiseen pankkiin. Miltä siis kuulostaisi pankkipalvelu, joka mahdollistaa vain panot ja tilisiirrot pankin sisäisesti, mutta ei lainkaan nostoja omalta tililtä?

Kaiken huippu on vielä se, että PayPal omien ehtojensa mukaisesti veloittaa jokaisesta "epäonnistuneesta" siirtoyrityksestä rahaa ("A return fee will be charged"), sen lisäksi, että rahat ovat "matkalla" 4-5 vuorokautta, ennen kuin palautuvat takaisin lähettäjän PayPal-tilille.

Kun PayPalin asiakaspalvelu on suorastaan tunnettu siitä, että he eivät ota vastuuta mistään, ja vierittävät kaikki ongelmat käyttäjien niskoille, on ollut tietenkin herkullista seurata, miten asiakaspalvelussa ajan myötä on heräilty siihen, että ongelma todellakin on PayPalin päässä, ei suomalaisissa pankeissa, eikä Mr. Sakkasissa, joka vaivaa heitä alituisilla emaileillaan asiasta...

Mutta edelleenkin, PayPal asiakaspalautteessaan lähtee siitä, että "suomalaiset pankit ovat siirtyneet uuteen järjestelmään ennenaikaisesti", ja siksi maksut lokakuussa palautuivat. Mutta miten tuollaisia meilejä lähetellään vielä nyt marraskuussa, siis useita vuorokausia sen jälkeen, kun SEPA-siirtymäkausi on jo päättynyt, ja Suomen pankkien on EU-lainsäädännön mukaisesti noudatettava SEPA-standardeja?

Kenen syy - pankkien vaiko PayPalin?

Kenen tässä siis olisi pitänyt reagoida aiemmin, ja kuka on syyllinen sotkuun? PayPalin mukaan suomalaiset pankit siirtyivät SEPA-kauteen "ennen aikojaan" ja alkoivat hylätä vanhan standardin mukaisia maksuja liian aikaisin, kun siirtymäkausi päättyi vasta 1.11.2011, jonka jälkeen ikään kuin pankit olivat vasta oikeutettuja hylkäämään vanhan standardin mukaiset tilisiirrot. Suomalaiset pankitko tässä siis ovat ryssineet ja lakanneet ennenaikaisesti vastaanottamasta ulkomailta tulleita tilisiirtoja?

Näin tietysti PayPal ainakin asian esittää omille asiakkailleen. Mutta miten PayPal sitten selittää sen, että vielä 5 päivää SEPA-siirtymäkauden umpeuduttua se edelleenkin yrittää pakottaa suomalaisia asiakkaitaan syöttämään tilinumeronsa (huom. Suomen pankkeihin, suomalainen ei voi syöttää muuta kuin kotimaan pankkinsa numeron PayPalin pankkiyhteystietoihin!) vanhassa formaatissa, eli 8-14 merkkiä pitkänä. Ei millään muulla kuin sillä, että se on uskollisesti omalle tyylilleen pitänyt koko SEPA-järjestelmää eurooppalaisten omana ongelmana, johon sen ei tarvitse reagoida.

On ollut varmaankin mielenkiintoista keskustelua PayPalin sisällä, kun vihdoin joskus kuluneella viikolla on tajuttu, että todellakin ongelma on heidän päässään, ja että PayPalin pitää itse tehdä jotain, jotta kaikki tilisiirrot EU-alueen pankkeihin eivät palautuisi automaattisesti. Totta kai PayPal on nyt vihdoin ottanut yhteyttä johonkin palveluntarjoajaan, ja pyytänyt pikaisesti pystyttämään konversio-ohjelmaa, joka hoitaa lähtevät maksut vanhasta uuden standardin mukaisiksi. Tähän astihan PayPal oli vain luottanut siihen, että eurooppalaiset pankit käännättävät tulevat maksut vanhasta uuteen standardiin.

Se, miten asia on nyt marraskuun puolella hoidettu - siis konversio-ohjelmalla - on tietenkin ollut ainoa mahdollinen tapa PayPalille hoitaa kaaos ja palauttaa maksuliikenne hiljalleen takaisin normaaliksi. Kuten edellisessä blogissani mainitsin, esim. Google lähetti vasta 26.10.2011 eli vain viisi päivää ennen SEPA-siirtymäkauden umpeutumista pyynnön EU-asiakkailleen muuttaa tilinumeronsa IBAN-formaattiin.

PayPal ei ole tuollaista pyyntöä voinut tähään päivään mennessä lähettää, koska edelleenkään se ei ole muttanut omia järjestelmiään siten, että ne hyväksyisivät IBAN-formaatin pankkitilinumeron...

Mutta ehkä sekin päivä vielä koittaa. Veikkaan että siihen menee vielä viikkoja, jollei kuukausia.

- Ismo Tenkanen

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Nimi Erkki

Jätä pois IBAN-tilinumeron neljä ensimmäistä merkkiä, joista kaksi ensimmäistä ovat F ja I, ja kaksi seuraavaa ovat numeroita.

https://www.paypal-community.com/t5/About-Business-Archive/IBAN-bank-account-support-missing/td-p/478530

Ismo Tenkanen

Aiemmin juuri tuo logiikka ei ainakaan toiminut, vaan ainoa mikä toimi, oli syöttää tilinumero vanhassa formaatissa ilman väliviivaa, mutta ehkä PayPal on nyt vuodessa oppinut ottaamaan vastaan IBAN-numerot, siis ilman neljää ensimmäistä merkkiä eli maatunnus ja tarkistusnumerot eli kaksi ensimmäistä numeroa pois, ja loput 14 merkkiä syötettynä. Aiempi asiakaspalaute oli myös luokkaa että "emme kysy IBAN-numeroita".

Vanhassa formaatissa olevat tilinumerot toimivat ainakin itselläni edelleen, eli rahat tulee tilille, vaikka tilinumero on vanhaa muotoa.

Esa

Vieläkään (2013) Paypaliin ei voi syöttää IBAN-tilinumeroa. No, Vanha konekielinen ilman väliviivaa toimii. Mutta eihän tämä koske pelkästään Suomea. IBAN on käytössä Euroopan lisäksi jokusessa muussakin maassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number

anakondaali

Eikä vieläkään onnistu IBAN numeron syöttäminen Paypaliin. Nyt kun yritän löytää konvertteria IBAN tilinumerosta takaisin vanhaan muotoon, en löydä mistään. Pitääkö omasta pankista kysyä mikä on IBAN tilinumero vanhassa muodossa ? Paypal on muutenkin todella huono. Aloitin verkkokaupan pyörittämisen 2kk sitten ja tapahtumat ovat minulla alle 10€ luokkaa josta maksan sen normaalin korvauksen Paypalille. Nyt sitten sattumalta kuulin että juuri näille pienille summille Paypalilla olisikin jokin "micropayments" fee malli, jolla saisi näitä pieniä tapahtumia halvemmalla. Tästä vaan ei mainita MISSÄÄN Paypalin sivuilla. Käsittämätöntä. Lisäksi Paypal Labs on nyt ollut noin viikon alhaalla. Ne on ihan tunareita, toivottavsti Paypalille löytyy jokin vaihtoehto ja äkkiä.

Ismo Tenkanen

Ainakin minulla kun kirjaudun PayPaliin, tulee nyt sivun yläosaan banner, jossa lukee, että "PayPal is moving toward compliance with SEPA", ja lue lisää URLissa:
https://www.paypal.com/fi/webapps/mpp/sepa?mpch=ads&mplx=3484-141228-12439-316

Eli eipä mennyt kun reilut kaksi vuotta, kun hoksasivat, että EU on siirtynyt IBAN:iin!

PayPal sinänsä on kyllä loistava korvike kotimaiselle Luottokunnalle, kallis kieltämättä, mutta kuten puhuttu, vaihtoehdot ovat vähissä. Joka tapauksessa kv. nettikauppaan ihan eri tason juttu kuin Luottokunnan kökkötraktorit, joita jotkut isotkin kotimaiset pelurit jostain käsittämättömästä syystä vieläkin käyttävät. Nehän ovat suoranainen kaupan este!

XGener8or

Tämä on ilmeisesti edelleen ongelma. Minulla on kaksi tiliä jota en vaan saa Paypaliin millään, herjaa vain että "Enter a valid IBAN number" saman pituinen kun toinen tili joka mulla on joks sen sijaan toimii.

Nordeassa tilit. Huomasin että nuo kaksi jotka eivät toimi ovat "Käyttötili Plus" kun taas se joka toimii on tavallinen "Käyttötili".

En ole saanut selitystä vielä mistään. Paypal sanoo että pankin syy, pankki sanoo että Paypalin syy.

Verify your Comment

Kommentin esikatselu

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been saved. Comments are moderated and will not appear until approved by the author. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Kommentoi

Comments are moderated, and will not appear until the author has approved them.

Your Information

(Name and email address are required. Email address will not be displayed with the comment.)