Previous month:
maaliskuu 2012
Next month:
kesäkuu 2012

toukokuu 2012

Tietoturvaihmisten bisnes on pelotella ihmisiä

Etenkin printtimediassa näkee viikoittain uutisia ja artikkeleja, joissa pelotellaan Internetin tai sosiaalisen median vaarallisuudella. "Asiantuntijoiksi" haastatellaan tyypillisesti joko tietosuojavaltuutettua, tietoturvaohjelmistojen virus-eksperttejä tai tietoturvakirjoja ammatikseen kirjoittavia henkilöitä. Nämä kaikki toistavat kuin yhdestä suusta, miten erityisesti Google ja Facebook ovat paholaisen pesästä, ja miten ne "myyvät ihmisten yksityisyystietoja" bisneksenään.

Täyspäiset ihmisetkin näyttävät uskovan näitä juttuja. Mutta mikä on näiden lausuntojen antajien oma bisnes? Mitä enemmän ihmiset pelkäävät sosiaalista mediaa ja Internetiä, sitä enemmän menevät tietoturvaohjelmistot ja tietosuojaa käsittelevät kirjat kaupaksi ja sitä tärkeämmäksi kokee tietosuojavaltuutettu asemansa, kun hän on saanut Helsingin Sanomiin asti uutisen, kuinka hän peräti "vaatii Googlelta tai Facebookislta nyt välitöntä selvitystä asiasta". Mokomasta "tietovuodosta", joka perustuu vaikkapa siihen, että kuluttajat ovat taas ymmärtäneet asioita väärin, ja hutkivat journalistit tehneet asioista kohulööppejä, mitään faktoja tarkistamatta. Esimerkiksi.

Kukaan ei myy henkilöiden yksityistietoja mainostajille

Yleisin väite, jonka kuulee lähes jokaisen näiden "asiantuntijoiden" lausunnoissa, on että Google, Facebook tai muu verkon mainosrahoitteinen media "myy käyttäjien tietoja mainostajalle". Tässä annetaan ymmärtää, että mainostajan saatavilla olisi henkilötietoja nimineen ja yhteystietoineen, joita voi ostaa haluamansa määrän ko. median käyttäjistä. Viimeksi tänään 6.5. 2012 Helsingin Sanomissa F-Securen Mikko Hyppönen kirkkain silmin väittää, että Google ja Facebook tekevät "järjetöntä voittoa ihmisten tietojen myymisellä eteenpäin".

Edellisen Facebook-uutisankkakohun yhteydessä puolestaan jokin radiokanava haastatteli "asiantuntijanaan" ex-kansanedustaja Jyrki J.J. Kasvia, joka yhtä kirkasotsaisesti kertoi kuulijoilleen, miten Facebookin bisneshän on käyttäjien yksityisyystietojen myyminen mainostajille!

Kun itse työskentelee ammatikseen markkinointiviestinnässä, ja vielä siellä ostajapuolella, niin minulta on varmaan nyt jäänyt jotain sitten ymmärtämättä, kun en vieläkään ole näille mainostajille pystynyt ostamaan ensimmäistäkään yksityisyystietoa sen enempää Googlesta, Facebookista kuin muustakaan mainosmediasta. Se, mitä nämä mediat tarjoavat, on ilmoitustila, ihan kuten se Helsingin Sanomatkin tarjoaa siinä printtimediassaan. Kukin media pyrkii parhaansa mukaan sitten perustelemaan, millaisia lukijoita profiililtaan ne tavoittavat, millaisia määriä näitä lukijoita, ja mitä eri keinoja mediat  tarjoavat kohdistaa mainostajan viestejä erilaisiin lukijoihin. Jos tätä kutsutaan "ihmisten tietojen myymisenä" mainostajalle, niin ollaan aika hakoteillä.

Profilointi ja evästeet eivät muuta tilannetta

Sekä printtimediatalot itse että erityisesti tietoturva-softaa myyvät yritykset ovat äärimmäisen kaksinaamaisia sitten siinä, miten ne syyllistävät esim. Googlea tai Facebookia käyttäjiensä profiloinnissa ja "tietojen myymisessä" mainostajille. Ne kun itse tekevät ihan samaa, ja kun tuossa profiloinnissa ei ole mitään yksityisyyttä rikkovaa. Laki määrittelee, mitä tarkoitetaan yksityisyyteen liittyvillä tunnistetiedoilla, ja mitä tarkoitetaan yksityisyyden suojalla. Millään mainosmedialla ei ole varaa rikkoa lakia siten, että yksityisyystietoja myytäisiin mainostajille. Loppuisi nimittäin sen median bisnes siihen.

Verkkomedioilla on käytössään Internetin teknologiaa, joka mahdollistaa esim. käyttäjien profiloinnin ja mainonnan kohdentamisen paremmin kuin printtilehdissä tai televisiossa on mahdollista, mutta mistään "yksityisyystietojen myymisestä" ei ole kyse. Jos nyt sitten joku kukkahattutäti tai tietoturvasetä pitää "yksityisyystietojen myymisenä" sitä, että kun joku henkilö kertoo Facebook-profiilissaan harrastavansa golfia, niin Facebook tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa mainontaa niille, jotka ovat harrastuksiinsa kirjanneet golfin, niin mainostajalla on tasan yhtä paljon mahdollisuutta pureutua mainontaa nähneen yksityisyyteen kuin ostamalla ilmoituksen golf-lehteen. Eväste ja sosiaalisen median kohdennettu mainos on edelleen vain viestin ohjaamista kohderyhmälle, ihan kuten se maksettu mainos kohderyhmän tavoittavaan printtilehteen. 

Herra Tietoturva tekee bisnestä niin kuin muutkin

Helsingin Sanomien juttu oli otsikoitu "Herra Tietoturva vaalii yksityisyyttä". Nyt on toimittaja kuitenkin aika pahasti väärinymmärtänyt F-Securen bisneksen. F-Secure esim. käyttää affiliate marketingina apunaan, ja maksaa siis mainonnasta sille medialle, joka viimeksi on esittänyt F-Securen mainoksen, ennen kaupan syntymistä. Teknologiana tässä käytetään evästettä, joka siis kertoo, että selain on altistunut F-Securen mainos-bannerille, ja kun kävijä siirtyy F-Securen sivustolle ostamaan tietoturvaohjelman, maksetaan mainosmedialle provisiota myynnistä.

Miten tässä nyt vaalitaan yksityisyyttä? Onko tässä nyt profiloitu käyttäjä, ja myyty profiili mainostajalle? Millaiseen laittomuuteen tässä syyllistytään? Ei mihinkään, business as usual, niin medialle kuin mainostajalle. Myös F-Securelle. Joka siis tekee ihan samaa, kuin kaikki muutkin, joita se syyttää "kävijätietojen myymisestä mainostajille". Menepä F-Securen sivustolle, ja tutki millaisia evästeitä sieltä tulee, ja miten pitkään ne ovat voimassa. F-Secure kun tekee itse ihan samaa kuin ne mainonnanhallintajärjestelmät ja mittausjärjestelmät, joiden evästeitä F-Securen "tietoturvaohjelmistot" mukamas "tietoturvasyistä" puhdistavat asiakkaidensa kovalevyiltä...

F-Securen bisnes kun on pelotella, ja saada ihmiset ostamaan noita tietoturvaohjelmistoja. Puhdistaakseen sitten asiakkaiden kovalevyiltä ne evästeet, jotka muun muassa johtaisivat siihen, että F-Securen pitäisi maksaa provisiota medialle välittämästään potentiaalisesta asiakkaasta... Mitä enemmän asiakkaat ostavat F-Securen ohjelmistoja, sitä enemmän F-Secure siivoaa kovalevyiltä noita evästeitä, ja sitä vähemmän F-Securen tarvitsee maksaa omasta mainonnastaan palkkioita.

Näin Herra Tietoturva vaalii sitä yksityisyyttä.