Previous month:
toukokuu 2012
Next month:
heinäkuu 2012

kesäkuu 2012

Facebook katoamassa ja Suomi palaamassa takaisin sanomalehtiaikaan?

Viime viikkoina suomalaisilla valtamedioilla on ollut runsaasti ilonaiheita, kun vanhoihin hyviin aikoihin takaisin halajavat suomalaistoimittajat ovat ilkkuneet, miten Facebook, tuo kaiken pahan alku ja juuri, on "epäonnistunut" listautumisessaan. Tietoviikko otsikoi eilen, miten "Facebook katoaa vuosikymmenessä" ja Ilta-Sanomat ilakoi, että "Kannattiko listautua, Facebook? Mainoksilla ei mitään virkaa". Uutinen kertoo, että ainoastaan ja vain 20 % tutkimukseen haastatelluista Facebook-käyttäjistä kertoo ostaneensa jotain Facebook-mainosten perusteella. Sehän on hyvin marginaalinen porukka, se. Vaivaiset 169 miljoonaa ihmistä. Ei mainonta minuunkaan tehoa, ostan vain merkkituotteita!

Näinhän se on, että Facebook parhaillaan vetelee viimeisiään, ja kohta kansa palaa turvallisen sanomalehden pariin, ja hylkää tämän katalan ja petollisen Interwebin. On huomattavasti turvallisempaa lukea keittiön pöydällä sormet musteessa tuttua ja turvallista Helsingin Sanomia kuin uskaltautua tuonne sosiaalisen median ja verkon vaaroihin. Kohta kaikki ymmärtävät saman, ja vaihtavat Soneran ja Elisan nettiliittymät Helsingin Sanomien vuosikertatilauksiin.

Miltä faktat näyttävät?

IAB:n vuosittaisesta Interact-kongressista juuri palanneena, ja Euroopan mainonnan viimevuotisia panostuslukuja tarkastelleena, en kuitenkaan ihan hirveästi vielä investoisi sanomalehtitalojen osakkeisiin, ja hylkäisi niitä webbi-maakareiden yhtiöitä.

Markkinointi ja Mainonta ehti jo raportoimaan tuoreimpia lukuja Euroopan mainonnan vuosipanostusten kehityksestä. Nämä luvut eivät toimittajien harmiksi perustu pelkkään printtitoimittajien kateuteen ja toiveikkaaseen spekulointiin, vaan tutkimusyhtiön selvitykseen, jonka mukaan Euroopan mainosmarkkinat kasvoivat vuonna 2011 vain 3,6 %, kun verkkomainonta kasvoi 14,5 %. Kaikkien kovimmin kasvoi - toisin kuin suomalaismedioista voisi ymmärtää - hakumainonta, joka kasvun veturina nousi 17,9 % edellisestä vuodesta. Display-mainonta kasvoi toki melkein yhtä kovaa vauhtia, 15,3 % viime vuodesta.

Paluuta vanhaan ei ole

Lopuksi ne kaikkein huonoimmat uutiset suomalaisten printtimedioiden tutkiville zuurnalisteille. Ikävä kyllä mitään paluuta vanhaan ei ole. Sanomalehti ei ole kasvussa missään päin Eurooppaa tai maailmaa, vaan sekä mainostajien panostukset sanomalehtiin että niiden lukijamäärät ovat jatkuvassa laskussa, jota ei kukaan pysäytä. Useammassakin paneelikeskustelussa eri maiden edustajat totesivat saman: suurin menettäjä on printtimedia, netti kasvaa eri medioista voimakkaimmin. Mikään ei käännä tätä kehitystä.

Facebookin listautuminen näyttää poikineen kymmeniä jopa ammattimaisten printin taloustoimittajien arvioita, joiden mukaan listautuminen meni aivan metsään. Facebookin näkökulmasta pääomat kyllä taisivat tulla sisään ihan kuten oli suunniteltukin, ja vaikka sijoittajat eivät heti saaneetkaan investointiaan välittömänä kurssinousuna takaisin, niin voinevat lohduttautua sillä, että yhtä lailla ovat kurssit lähteneet listautumispäivän jälkeen alaspäin monessa muussakin annissa. Facebook ei ole tässä ihan tavaton poikkeus.

Ja lopuksi vielä fakta, joka ei ihan viittaa Facebookin katoamiseen ja panostusten palaamiseen sanomalehtiin: mikä mainonnan osa-alue kasvoi Suomessa voimakkaimmin vuoden 2012 ensimmäisellä kvartaalilla? Display-mainonnalla meni toki ihan hienosti, kasvua 18,4 %! Hakukonemainonnalla meni kuitenkin pikkuisen paremmin, kasvua 35,3 %.

Ja entä se ylivoimaisesti voimakkaimmin kasvava mainonnan osa-alue Suomessa?

Facebook-mainonta, huima 175 % kasvu.

Sellaista se on, tämän "nopeasti katoavan" Facebookin kyydissä.