Previous month:
lokakuu 2012
Next month:
tammikuu 2013

marraskuu 2012

Uusin pienyrittäjien huijausyritys: Tilaa "optimointipaketti"

"Maksatko liikaa Google Adwords mainonnasta? Lopeta heti ja tilaa kertamaksuinen optimointi" lupasi Facebook-mainos. Pakkohan sitä oli klikata! Kerralla eroon hakumainonnasta, ja tilalle siis kerralla edullinen sivuston optimointi. Etenkin kun luvataan, että "itse optimointi on valmis 24h kuluessa tilauksesta"!

Klikkauksen takaa löytyi "kotimaisen mainostoimiston" Promoworksin "optimointipaketti", jossa oli kolme vaihtoehtoa.

Lite-versio: sivustolle jossa 1-5 alasivua  - optimoinnin hinta 150 €
Medium-versio: sivustolle, jossa 5-10 alasivua - optimointi 300 €
Heavy: sivustolle, jossa 10-20 alasivua - optimointi 500 €

Hieman jäin empimään, mikä noista kolmesta olisi nyt sopivin ratkaisu omalle harrastesivulleni, jolla on tällä hetkellä 981 sivua, ja verkkokaupassa juuri nyt 2147 tuotetta, joiden esittelyt ovat toki dynaamisia sivuja, eivät staattisia html-sivuja?

No, referensseinä mainittiin yrityksiä, jotka olivat yksityisien elinkeinonharjoittajien web-sivuja, jotka suorastaan "olivat panostaneet ammattimaiseen hakukoneoptimointiin". Itse sivut olivat tyypillisiä mainostoimistojen java-script / Flash-hässäköitä, joissa ei ollut käytännössä mitään, mitä hakukoneen robotit pystyisivät indeksoimaan. Meta-teksteihin oli syötetty keywords-kenttään joukko avainsanoja, joita hakukoneet eivät huomioi ranking-sijoituksiinsa enää millään tavalla tänä päivänä.

Ehkä kuvaavinta oli, että sivuston etusivun Titlessä oli vain yrityksen nimi, ilman yhtään avainsanaa, ja H1-otsikot puuttuivat kokonaan sivustolta (ehkä otsikon fonttikoko tuntui liian suurelta?). Googlen indekseistä löytyi yrityksen sivuja, jotka oli nimetty Sivu 3, Sivu 4 ja "Ei mitään". Hakutuloksen tekstit näyttivät hakemistorakenteita ja jpg-kuvien nimiä... 

Eli ei kun vaan tilaamaan sivuston optimointi kerralla kuntoon! Päästään inhottavista mainoskuluista, ja ei tarvitse maksaa Googlelle mitään.

P.S. Yrityksen referenssiyritykset, jotka olivat huikeaa ammattimaista optimointia toteuttaneet, olivat yllättäen joko sijainniltaan täsmälleen samassa (koti)osoitteessa kuin itse optimointiyritys, tai yritystä ei ollut lainkaan YTJ:n rekisterissä - mutta sivuilla tarjottu referenssiyrityksen puhelinnumero oli täsmälleen sama kännykkänumero, kuin optimointiyrityksellä...


Googlen dynaamiset hakumainokset tulivat - loppuuko tilin optimointi?

Googlen hakumainonnan dynaamiset ratkaisut kuulostavat ainakin äkkiseltään loistavalta ratkaisulta ison verkkokaupan tarpeisiin. Dynaamiset mainokset (Dynamic Search Ads) tarkoittavat nimittäin sitä, että Google poimii automaattisesti verkkokaupasta tuotenimet mainosten otsikkoon, ja ohjaa mainokset klikistä suoraan oikealle tuotesivulle. Mainostajan rooliksi jää enää kirjoittaa pari riviä tekstiä mainokseen ohjaamaan kävijät ostoksille. Avainsanoja ei tarvita, sillä Google näyttää mainoksia, kun hakusanat osuvat verkkokaupan tuotteisiin.

Google_dynamicads

Mainonta aina ajan tasalla varaston mukaan

Dynaaminen hakumainonta säästää siis mainostavalta verkkokaupalta valtavasti vaivaa siitä, että pitäisi syöttää varastossa olevat nimikkeet jatkuvasti Googlelle avainsanoiksi, ja luoda niistä mainoksia. Ohjaus oikealle tuotesivustolle on vielä valtava lisähyöty, sillä sitä on vaikea automatisoida millään "lisää avainsana" -tyyppisellä toiminnolla. Eli vaikka aiemminkin on voitu kirjoittaa hakumainoksia, joihin syötetään avainsana otsikkoon, mainostekstiin tai näkyvään URL-osoitteeseen (www.mainostaja.fi/{Keyword:default}), niin todellista ohjaus-osoitetta ei keyword-muuttujalla ole saanut ohjattua suoraan oikealle alasivulle, vaan tällaiset mainokset ovat tyypillisesti johtaneet verkkokaupan etu- tai hakusivulle.

Kun dynaamisissa mainoksissa Googlen robotit noutavat itse ja indeksoivat verkkokaupan tuotteet kategorioittain, tulee vielä sellainen lisäpiirre mainoksiin, että mainokset ovat ajan tasalla yhtä hyvin kuin Googlen indeksointi. Eli kun verkkokauppa lisää tänään uusia tuotteita valikoimaansa, todennäköisesti jo päivän parin päästä Googlen robotit ovat indeksoineet ne, ja tuotteita etsittäessä Googlesta ilmaantuvat mainoksetkin näkyville. Vastaavasti, kun tuote poistuu valikoimasta pysyvästi, eikä löydy enää Googlen roboteille, lakkaa vastaavasti mainonta. Ei toki täysin reaaliaikaista, kuten verkkokauppa-ohjelmistoon integroidut hakumainos-ratkaisut, mutta useimmille verkkokaupoille riittävä tahti, ja ainakin helpompaa kuin avainsanojen ja mainosten loputon manuaalinen päivittäminen.

Eniten hyötyy Google?

Entä sitten kolikon kääntöpuoli? Tähän asti on lueteltu pelkästään dynaamisten hakumainosten positiiviset seikat, jotka liittyvät ajan säästöön, ylläpidon vaivattomuuteen, automatioon. Mutta jos ajatellaan hakumainonnan optimointia, mitä sille tapahtuu? Miten säätää avainsanojen bidejä, kun avainsanoja ei ole? Miten asettaa avainsanakohtaisia bidejä? Ei mitenkään, sillä nyt Google "hoitaa puolestasi" sitäkin... Toki saat asettaa edelleen maksimi-bidin, mitä olet valmis maksamaan avainsanasta, mutta et avainsanakohtaisesti, vaan mainosryhmä- tai kampanjatasolla.

Hakumainostilin optimointi tarkoittaa käytännössä sitä, että säädetään avainsanojen hintatarjouksia eli bid-hintoja sen mukaan, miten hyvin eri avainsanat ovat historiadatan perusteella toimineet. Hakumainonnan suurin valtti kun on ollut sen täydellinen mitattavuus, jolloin jokaisen tiliin liitetyn avainsanan osalta voidaan tarkastella, kuinka paljon se on tuonut kauppaa, ja kuinka kannattavasti. Käytännössä jokaisen avainsanan osalta on laskettavissa ja raportoitavissa paitsi klikkien määrä ja hinta, myös avainsanan avulla saavutettu myyntituotto, hinta per kauppa (laskennallinen CPA-hinta), ja kannattavuus ROI-suhteena tai -prosenttina. Silloin tiliä on voitu optimoida joko manuaalisesti tai erilaisten bid-hallintajärjestelmien avulla siten, että saavutetaan tavoiteltu ROI-taso tai CPA-hinta mainonnalle. Käytännössä siis pudotetaan bid-hintoja avainsanoista, jotka eivät saavuta haluttua kannattavuustasoa, ja vastaavasti nostetaan bid-hintoja sanoille, jotka tuovat kannattavaa kauppaa.

Mittaukset eivät toimi dynaamisessa hakumainonnassa

Ensimmäinen yllätys dynaamisen hakumainonnan optimoijalle tulee siinä, että avainsanoista, jotka ovat generoineet klikkejä, ei raportoida missään normaalissa raportointiohjelmassa - ainakaan vielä, ja ilman erityisjärjestelyjä. Eli Google Analytics ei näytä kampanjan avainsanoja, eikä AdWordsin normaali kampanjanhallinta. Avainsanoja voi tarkastella AdWordsin kampanjanhallinnan AutoTargets-välilehden alasvetovalikosta "See Search Terms". Ulkopuoliset raportointi- ja bidhallintajärjestelmät eivät välttämättä - ainakaan tällä hetkellä - pysty raportoimaan dynaamisista hakumainoksista yhtään mitään.

Bid-hallintajärjestelmien ohjelmoijat varmasti jo pohtivat uusia keinoja, millä alkaa hallita näitä dynaamisia hakumainoksia, mutta ihan helppoa se ei ole, kun tässä uudessa hakumainonnan automatisoinnissa ei ole avainsanakohtaisia bid-hintoja, joita säätää. Mutta heti kun mainonnan tuloksia saadaan näkyville, alkaa tietenkin algoritmien kirjoittaminen uudestaan...

Kannattaako verkkokauppiaalle?

Kannattaako dynaaminen hakumainonta verkkokaupalle? Sen näkee tietenkin vain testaamalla, ja analysoimalla mainonnan tuloksia. Selvää on, että dynaamiset hakumainokset kasvattavat mainonnan kustannuksia - eli Google ainakin voittaa. Voittaako myös verkkokauppa kasvaneena kauppana - se selviää taas taskulaskinta käyttämällä, kun alkaa kertyä dataa dynaamisen hakumainonnan kustannuksista ja tuotoista. Avainsanakohtaisesti sitä ei ehkä ihan heti pääse laskemaan, mutta ainakin mainosryhmätasolla, ja tietenkin ideana on, että verkkokaupan eri kategorioille rakennetaan omat mainosryhmänsä tai kampanjansa.

Suurin hyöty on ilman muuta sellaiselle verkkokaupalle, jolla myynnissä olevien nimikkeiden määrä on hyvin suuri, eli on erittäin pitkä "long tail", paljon tuotteita joita myydään pieniä määriä. Hittituotteille ja kampanjatuotteille kun on helppo tehdä manuaalisestikin omat hakumainoksensa, mutta sen long tailin markkinointiin dynaaminen hakumainonta tuo merkittävää apua. Ei muuta kuin testaamaan!

- Ismo Tenkanen