Mikä on verkkokauppasi asiakkaiden viive ensivierailusta kauppaan?
Numerotele kauppaa näkyvyyttä "Helsingin alueen sähköiseen puhelinluetteloon"

Viimeisen klikin tuijottelu on historiaa kampanjamittauksessa

Vuosikausia Web-analyytikot - minä muiden muassa - toitottivat, että Web-analytiikan tärkein tieto on liikenteen lähteet. Sieltä verkkokauppias tai mainostaja voi katsoa, mistä lähteestä kävijät tulivat sivustolle, ja päätellä mitkä lähteet tuovat parhaiten kauppaa, ja mitkä eivät toimi. Googlehan se tuolla tilastoissa juhli, ja hakukonespesialistit intoilivat, miten kaikki muu mainonta on lopulta turhaa - hakumainonta on kuitenkin se, joka tehokkaimmin tuo ostavia asiakkaita.

Viimeistään sosiaalisen median vahva nousu alkoi nostaa kritiikkiä ajattelumalliin, että vain se viimeinen klikki ennen siirtymistä verkkokauppaan on tärkeä. Banner-mainonta, offline-mainonta, sosiaalinen media ovat kaikki ostopolulla useasti niitä edeltäviä vaiheita, joiden avulla on kasvatettu asiakkaan halukkuutta ostaa jokin tuote tai palvelu - ja Google sitten tuo nopeinta reittiä verkko-ostoksille ne, jotka ovat jo ostopäätöksen tehneet. Mutta jokin arvo kai on niilläkin markkinointipanostuksilla, jotka loivat sen ostokiinnostuksen?

Web-analytiikka raportoi nyt myös "Avustavia tuloksia"

Erilaiset maksulliset kampanjamittaukset ja mainonnanhallintajärjestelmät - kuten Havas Digitalin Artemis, joka hyödyntää DoubleClickin ja hakukoneiden kampanjadataa - ovat jo vuosia pystyneet raportoimaan mainostajille ostopolun varrella olevia vaiheita, esimerkiksi kymmenen edeltävää mainosklikkausta tai -esitystä ennen ostotapahtumaa. Näin on voitu kohdentaa ostotapahtuman arvosta osavastuu niille edeltäville vaiheille myös ennen viimeistä klikkiä, jonka kautta saavuttiin verkkokauppaan juuri ennen ostotapahtumaa. Tuttua oli, että hakukoneet olivat tuolla polulla mukana usein siellä loppuvaiheessa, banner-mainonta yleensä varhaisemmassa vaiheessa.

Nyt Google Analytics raportoi myös näitä "avustavia tuloksia" tai "avustavia yhteyksiä", englanniksi "assisted conversions", ja laskee niille myös euromääräisiä arvoja.Toki vain klikattujen mainosten osalta, ja sosiaalisesta mediasta klikkiä pitkin asiakkaan sivuille tulleiden osalta - koska muista Googlella ei ole dataa - toisin kuin edistyneemmissä analytiikkatyökaluissa (jotka eivät ole ilmaisia).

Avustavat_ga

Google Analytics -raportissa on verkkokauppojen osalta nyt myös saatavana raportti, josta ilmenevät avustavien tulosten ja viimeisten vuorovaikutustulosten eli niiden "viimeisten klikkien" (Last interaction conversions) kappalemäärät ja euro-osuudet. On tietenkin erikseen korostettava, että avustavien tulosten summa on enemmän kuin ostojen arvo, koska yhtä ostotapahtumaa voi edeltää useampi avustava tulos, eli esimerkiksi ostopolulla banner-klikki, sitten vierailu sosiaalisessa mediassa, sitten uutiskirje, ja lopuksi vaikka hakukoneen kautta vierailu tai suora tulo verkkokauppaan. Mielenkiintoinen ja arvokas lisä analytiikkaan on erityisesti "Suosituimmat tulosreitit" eli Top Conversion Paths, joka voi näyttää vaikka tältä:

Topconversionpaths

Jokainen ymmärtää varmasti tuon jälkeen, että se, mikä oli se viimeinen klikki, ei ole ainoa tärkeä osatekijä ostopolun varrella. Viimeisen klikin tuijottelu on viimeistään nyt historiaa!

- Ismo Tenkanen

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.