Previous month:
kesäkuu 2013
Next month:
lokakuu 2013

syyskuu 2013

Verkkokauppa - uhka vai mahdollisuus suomalaisille yrityksille?

Muutaman edellisen kuukauden aikana on lehdistä voitu lukea useita uutisia, joissa isot tavaratalot ja kotimaiset kauppiaat tai ketjut järkytyksekseen ovat alkaneet huomata, miten kauppa hiipuu omassa perinteisessä ns. kivijalkakaupassa, ja yhä suurempi osa asiakkaista ostaa netistä. Ja miten "ulkomainen verkkokauppa uhkaa kotimaista kauppaa", joka toistuu joka uutisessa.

En oikein ymmärrä, miten tämä nyt on vain verkkokaupan ongelma, sillä myös, jos kierrät mitä tahansa kauppakeskusta, niin suurin osa kaupoista on ulkomaisten ketjujen liikkeitä. On ruotsalaisia, tanskalaisia, saksalaisia, englantilaisia ketjuja. Ja kun sitten vastaavasti kierrät Tukholman kauppakeskuksia, niin suomalaista kauppaa ei ole kohta enää ensimmäistäkään, kun Nokia Shopit ovat varmaankin kohta Microsoft Shopeja.

Suomalainen putkikatse

Suomalainen kauppias perustaa klassisesti aina myyntinsä kotimaiseen myyntiin, ja laskee potentiaalin ja jakelun vain kotimaisen myynnin varaan. Jos joku rohkea uskaltautuukin ulkomaille, sitten mennään pariksi vuodeksi Viroon, ja tullaan sitten maitojunalla takaisin, kun "oli niin hankala markkina".

Mutta entä jos kauppias ottaisi karttapallon käteen - tai menisi netissä tutkimaan eri maiden väkilukuja Wikipediasta, niin huomaisi, että Suomi ei välttämättä olekaan ihan se maailman napa ja suurin markkina-alue - väkiluvussa olemme sijalla 116. Ihan tästä Euroopastakin ja EU:n sisällä - jonne on jopa ihan siedettävät postikulut myös Suomesta postitettuna - löytyy sellaisia markkina-alueita kuin 81 miljoonan kansalaisen Saksa, 66 miljoonan Ranska, 63 miljoonan U.K., 61 miljoonan Italia, ja 47 miljoonan Espanja. Mikä muu yhdistää näitä kaikkia maita? Niistä kaikista löytyy mm. Amazonin lokaali sivusto, joka tarjoaa markkinapaikan mille tahansa yritykselle, jolla on IBAN-pankkitilinumero. Aika monella suomalaisella yrittäjällä on.

Varmaan ymmärrät jo pointin.

Verkko on uskomaton potentiaali

Kyllä, ulkomaiset verkkokaupat tunkevat kaikki yksi kerrallaan Suomeen, ja yhä suurempi osa suomalaisista ostaa yhä enemmän ulkomaisista kaupoista. Mutta entä sitten? Meitä on Suomessa 5 miljoonaa, mutta mikä tahansa verkkokauppa - vaikka yksityisyrittäjä - voi lähteä myymään verkossa ulkomaille, ja potentiaali on saman tien ei vain kymmenkertainen, vaan yli satakertainen. EU:n väkiluku on jo yli 500 miljoonaa, ja pelkästään USA:n väkiluku 317 miljoonaa. Laajentamalla verkkokauppaa esim. pelkästään eBayn ja Amazonin kautta saavuttaa helposti yli miljardi potentiaalista asiakasta.

Ja ennen kuin joku alkaa huomauttaa, miten meillä korkea ALV Euroopan sisällä, jakelukustannukset, logistiikka yms. estävät globaalin verkkokaupan, niin kerrottakoon, että esim. Amazon yksin jo tarjoaa mahdollisuuden siihen, että toimittaa tuotteet Amazonin jakelukeskukseen, joka hoitaa jakelun loppuasiakkaille. Mahdollisuudet ovat oikeasti täysin rajattomat, ja vain yrittäjän omasta mielikuvituksesta kiinni. Tietenkin tarvitaan tuote, joka ei ole Suomen kieleen sidottu, mutta eiköhän niitä ole maailma pullollaan.

Kaksi miljardia asiakasta tavoitettavissa

Internetin käyttäjämäärät globaalisti ylittivät kaksi miljardia ihmistä jo vuonna 2010. Suurin kasvuhan tulee nyt Aasiasta ja kehittyvistä maista. Maksu-, jakelu-, kieli-, logistiikka-ongelmat ovat kaikki ratkaistavista, eivät ylitsepääsemättömiä ongelmia. Ja eikä heti tarvitse lähteä globaaliin maailmanvalloituksen, voi aluksi vaikka kokeilla kv. kauppaa EU:ssa, jossa logistiikka toimii ihan kustannustehokkaasti vielä jopa Suomesta käsin.

Kuten ASML:n verrattomassa blogissa juuri tänään todettiin, "Ei niitä paperikoneitakaan myyty vain kotosuomeen."

Eli herätkää nyt suomalaiset yrittäjät ja kauppiaat vihdoin viimein kansainväliseen verkkokauppaan. Jos alku tuntuu hankalalta, ota yhteyttä, ja neuvomme alkuun. Mekään emme toimi ihan vaan täällä koto-Suomessa....

- Ismo Tenkanen


Affiliate-markkinoinnin seuraaminen analytiikalla

Affiliate-markkinointi lisääntyy nyt kiihtyvällä tahdilla Suomessakin, kun myös isot ja tunnetut verkkokaupat ovat nousseet affi-markkinoiden vetureiksi. Koko affiliate-ideahan lähti liikkeelle aikanaan Amazonista, joka päätti alkaa maksaa komissioita sivustoille, jotka sijoittivat Amazonin mainoksia sivuilleen, ja sitä kautta ohjasivat Amazonille uusia asiakkaita.

Tuoko mainonta todella uusia asiakkaita - vai aletaanko vain maksaa komissioita omien asiakkaiden ostoista?

Mainostajien näkökulmasta epäilykset affiliate-markkinointia kohtaan ovat aina liittyneet siihen, tuoko kumppanuusmarkkinointi oikeasti esim. verkkokaupalle uusia asiakkaita, vai alkaako vain omasta myynnistä lohjeta kuukausittain siivuja välittäjille, eli tulisivatko kaupat ilmankin välikäsiä?

Tämän ei tarvitse olla arvuuttelua, vaan myös ilmaisen Google Analyticsin avulla voidaan selvittää tätä asiaa varsin perusteellisesti. Oikein asennettuna ja mitattuna Google Analytics raportoi jokaisen kaupan ja euron osalta, missä vaiheessa affiliate-mainonta oli ostopolkua; toiko affi-mainos kävijän ensi kertaa kauppaan, juuri ennen sitä viimeistä klikkiä, vai jossain vaiheessa keskellä ostopolkua.

Toki tässä puhutaan vain klikin jälkeisistä kaupoista, ja jos halutaan mitata ns. iSalesia eli mainosnäyttöjen jälkeisiä kauppoja, joita ei klikattu, tarvitaan jo maksullisia mittausjärjestelmiä, esim. DoubleClickin DFA.

Mistä kannattaa maksaa?

Ilman kunnollista analytiikkaa mainostajan kuten verkkokaupan on vaikea ymmärtää Affiliate-markkinoinnin logiikkaa ja tehdä fiksuja sopimuksia affiliate-verkkojen kanssa. Olennaisia kysymyksiä, joita juuri analytiikan avulla voidaan selvittää, ovat esim.

- mikä on aikaviive mainosklikin ja kaupan syntymisen välillä?
- kuinka paljon kaupoista tuovat kuvabannerit, entä tekstilinkit?
- mitkä lähteet tuovat parhaiten kauppaa? Toimivatko hintavertailut,  alennuskoodisivustot, monenkirjavat blogit, vaiko isommat mediasivustot?
- missä vaiheessa kävijät klikkasivat mainoksia? Juuri ennen kaupan syntymistä, vaiko aiemmin ostopolulla? Miten kävijä palasi sivustolle seuraavan kerran, suoraan vai hakukoneen kautta jne.?

Google Analyticsin avulla mainostaja voi laskea suoraan, paljonko saadaan klikin jälkeistä kauppaa Affiliate-mainonnan kautta, sekä aikaviiveen mainosklikkien ja transaktion välillä. Tämän tiedon perusteella on helppo määritellä:

- kuinka kauan komissioita kannattaa maksaa mainosklikkien jälkeen? 
- kuinka paljon  kaupoista/euroista tuli niin, että affiliate-lähde oli ensimmäinen askel ostopolulla, eli mainos toi kävijän ensi kertaa verkkokauppaan?
- kuinka paljon kaupoista/euroista tuli niin, että affiliate-lähde oli viimeisenä askeleena ostopolulla, eli mainos toi kävijän verkkokauppaan juuri ennen ostoon johtanutta vierailua?
- kuinka moni kaupoista oli sellaisia, joissa kävijä vieraili myös suosituilla hintavertailu-sivustoilla?

Tältä sen tulisi näyttää...

Jos affiliate-mainonta toimii kuten sen toivoisi toimivan, analytiikka top ten -polkujen osalta näyttäisi tältä, Google Analytics-raportissa perässä sitten tietenkin myös kauppojen määrä ja eurot:

Affiliate_googleanalytics

Kuvan esimerkissä siis Affiliate-verkko on todella tuonut kävijöitä runsaasti ENSI KERTAA sivustolle, vaikka suuressa osassa tapauksia kävijä onkin sitten ostanut vasta myöhemmillä vierailukerroilla. Ja myöhemmillä vertailukerroilla kävijä ei suinkaan enää etsi sitä affiliate-mainosta, jonka kautta klikkaa itsensä verkkokauppaan, vaan tulee tyypillisesti suoraan (Direct/None) sivustolle, tai hakukoneen kautta, joko ilmaisen (Organic) tai maksullisen (CPC) hakulinkin kautta.

Klassinen vanha Web-analytiikka, joka perustui pelkkään viimeisen klikin tuijotukseen, olisi siis raportoinut kaikki nuo kaupat, joissa viimeinen klikki oli Direct, suoraksi tuloksi sivustolle, eikä lainkaan mainonnan hyväksi. Kun kuitenkin Affiliate-mainos oli usein tuonut kävijän ensi kertaa sivustolle.

Mikä on tilanne oman verkkokauppasi osalta? Miten hyvin oma affiliate-ohjelmasi tuo verkkokauppaasi uusia asiakkaita - vai maksatko vain yhä enemmän komissioita kaupoista, joissa asiakkaasi klikkailevat mainoksiasi vain yhtenä askeleena pitkällä ostopolulla?

Ota yhteyttä meihin, kun haluat faktaa oman affiliate-mainontasi toimivuudesta tai haluat kuulla lisää analytiikka-palveluistamme!

-Ismo Tenkanen