Jippii ja IT-kupla
Verkkokauppaa "Ilman euroakaan markkinointiin"?

Suomalaisille verkkokaupoille digimaailma on pannukakku

Viikon sisällä olen lukenut nyt kolme erinomaista lehtikirjoitusta, joissa kaikissa on sama viesti: digijuna meni jo, ja suomalaiset tulevat jälkijunassa perässä, jos lainkaan. Erityisesti kaupan ala on nyt Suomessa helisemässä, kun suomalaiset ostavat yhä enemmän verkosta - ulkomailta, kun kotimaiset kaupan jätit ovat nukkuneet onnensa ohi.

Erityisesti tykkäsin Jussi Pullisen HS-kirjoituksesta, joka oli otsikotu osuvasti "Suomi haaskasi netin avainvuodet". Asia tiivistyy ingressiin: "Maailmalla kauppa on investoinut miljoonia ja taas miljoonia verkkoon. Meillä alan syömähammas ovat maakuntiin ripotellut huoltoasemat. Nyt kauppa on helisemässä, kun suomalaiset tekevät ostoksensa suoraan ulkomailta." Samoin olen viime kuukausina huomannut lukemattomissa asiakasyrityksissä saman kuin Jussi: "Henkilöstön koulutus nettiaikaankin jäi monelta hoitamatta, ja nyt on hätä".

Digijuna jättää Suomen

Perjantain 7.2. Kauppalehdessä oli puolestaan analyysi, jonka mukaan "Digijuna jättää Suomen". Digibarometri-raportissa vertailtiin 22 eri maan digitalisoitumista. "Raportin mukaan Suomella on työkalupakissaan kaikki tarvittava digitaaliseen menestystarinaan. Jostain syystä työkaluja ei kuitenkaan osata käyttää. Digitaalisuuden hyödyntämistä mitattaessa Suomi jää kauas muiden Pohjoismaiden taakse." Ja vielä: "Edellytysten ja käytön epäsuhta on suuri erityisesti yrityssektorilla. Maailma on muuttunut, mutta Suomi on jäänyt junasta".

"Kotimainen nettikauppa ei pärjää"

Suomessa vain puhutaan edelleen IT-kuplasta, ja verkkokauppaan asennoidutaan kuin se olisi ollut joku ohimenevä huuma 2000-luvun alussa. Kaupan jätit eivät ole satsanneet verkkoon, ja nyt Anttiloita, Tiimareita ja muita myymäläketjuja suljetaan, kun asiakkaat ovat karanneet nettiin.

Entä sitten kotimaiset verkkokaupat? Tämän päivän Hesarissa on puolestaan uutinen, jossa kerrotaan, miten "Verkkokaupan rahat virtaavat ulkomaille". Konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin selvityksen mukaan suomalaiset kuluttajat ovat OECD-maista kolmanneksi parhaita verkon hyödyntämisessä. Suomalaiset yritykset olivat kuitenkin vasta sijalla 17.

Miten hidasliikkeisiä meillä ovat sitten kaupan alan päättäjät? Kuluttajat ovat siis siirtyneet ja siirtyvät yhä enemmän verkkoon, mutta kaupat ja muut yritykset eivät. Suomesta on tullut ulkomaisille verkkokaupoille helppo maa vallata markkinat, kun kotimainen kilpailu on vähäista ja heikkoa.

Kotimaisten verkkokauppojen suurin virhe: kotimarkkinoille pitäytyminen

Kotimaiset verkkokaupat valittavat korkeata arvonlisäveroa ja korkeita rahtikustannuksia, mutta miten ne ovat kaupan ongelma, jos suomalaiselle kuluttajalle eivät ole, vaan kuluttaja on valmis tilaamaan tuotteita USA:sta, vaikka hintaan napsahtaa alvit, tullit ja rahtikustannukset päälle? Postikulut EU:n sisällä ovat edelleen verraten edulliset, ja kaupan myynti EU:n ulkopuolelle on arvonlisäverotonta. Miten kaupan johto tai verkkokauppayrittäjä ei oivalla sitä, minkä kuluttaja on jo aikaa sitten oivaltanut? Verkko on globaali, mitä ihmeen järkeä kuluttajan olisi pitäytyä vain kotimaissa kaupoissa? Entä sitten verkkokauppiaan - miksi hänen pitäisi pitäytyä vain kotimaan markkinoissa?

Olen itse harjoitellut pienessä mittakaavassa verkkokauppaa. Myynti oli aluksi postimyyntiä, sitten kivijalkakauppa, molemmat siirtyivät nettiin jo vuonna 2007. Verkkokaupan myötä markkinat laajenivat globaaleiksi, eBayn ja Amazonin markkinapaikkojen myötä "myyntipisteitä" on nyt USA:ssa, Englannissa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Tammikuun 2014 myynti oli kaikkien aikojen suurin, ja ainoastaan kasvavan ulkomaan myynnin ansiosta. Liikevaihdosta 27 % tuli vielä Suomesta, mutta kuukausi kuukaudelta pienempi osa. eBay tuo nyt myynnistä liki puolet, Amazon neljäsosan.

Mikään ei estäisi muita verkkokauppoja Suomessa tekemästä samaa. Ainoa, mitä verkkokauppiaan tarvitsee tehdä, on ottaa karttapallo käteen ja hoksata: maapallo on pyöreä, ja Suomi ei olekaan maailman napa! Asiakkaita on verkkokaupalle saatavilla ympäri maailmaa, ja Wikipedia listaa, paljonko sitä potentiaalia on ulkomailla.

Digitaalinen maailma on tosiaan pyöreä, ei pannukakku, kuten suomalaiset uskovat.

 - Ismo Tenkanen

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.