Previous month:
helmikuu 2014
Next month:
toukokuu 2014

maaliskuu 2014

Verkkokauppaa "Ilman euroakaan markkinointiin"?

Yhä useammasta lähteestä on viime aikoina saanut lukea ikään kuin "menestystarinoita" verkkokaupoista, jotka kehuskelevat, miten kaikki on tehty "ilman euroakaan markkinointiin".

Jos näin on saavutettu menestystä, voi vain kysyä, että mikä mahtaisi olla yrityksen liikevaihto, jos siihen markkinointiin olisi edes hieman uskallettu satsata.

Kannattava markkinointi on arkea digimarkkinoinnissa

Mm. YLE:n tämänpäiväisessä verkkokauppa-uutisessa käytetään esimerkkinä yhtä iisalmelaista kenkäkauppiasta, joka on pyörittänyt kivijalkamyymälänsä rinnalla verkkokauppaa käyttämättä euroakaan markkinointiin. Koko jutusta, ja sekä haastateltavan että toimittajan asenteesta, kuultaa läpi vuosikymmenten takainen näkemys yrittäjän logiikasta, että markkinointi on hukkaan heitettyä rahaa. Että siihen markkinointiin kannattaa panostaa vasta sitten, kun on kertynyt ylimääräisiä varoja kymppitonneja, joita voidaan sitten polttaa vaikkapa tunnettuuden kohentamiseen potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Nimenomaan verkkokauppiaan olisi luullut huomaavan, että näin ei ole, vaan että digimarkkinoinnissa satasen panostuksesta voi saadakin useita sataisia, jopa toista tuhatta euroa takaisin kasvavana myyntinä, jos rahat käyttää oikein. Jolloin markkinointiin ei tarvita ensinnäkään kymppitonneja, ja kun siihen vähän panostaa, niin kertyy lisämyyntiä, jolla voi taas satsata lisää kannattavaan markkinointiin.

Pienillä satsauksilla lisää myyntiä

Verkkomarkkinoinnin puolella on useita markkinoinnin keinoja, joissa markkinoinnin kustannukset eivät välttämättä ole kuin pieni osa saavutettavasta lisämyynnistä.

Hakumainonta on usein verkkokauppialillekin ensimmäisenä mieleen tuleva markkinointikeino, ja sen kustannustehokkuus vaihtelee toki toimialoittain ja kilpailukentän mukaan. Googlehan tunnetusti sanoo, että se ei sanele klikkihintoja, vaan asiakkaat sanelevat ne. Eli mitä enemmän samasta avainsanasta on kilpailua, sitä korkeammiksi nousevat klikkihinnat, mutta toisaalta edelleen lukemattomilla toimialoilla klikkihinnat pyörivät 50 sentissä ja jopa sen alle.

Hakumainonnan kannattavuuteen vaikuttaa silloin ratkaisevasti kaksi asiaa: verkkokaupan keskioston arvo ja konversioprosentti. Mutta jos otetaan taskulaskin esiin, on helppo laskea, että esim. 150 euron keskiostolla, ja 2 % konversioprosentilla, sekä 50 sentin kikkihinnalla, 1000 euron panostus hakumainontaan tuo verkkokaupalle 2000 käyntiä sivustolle, 40 uutta kauppaa ja 6.000 euroa myyntiä. Eli panostus kuuden kertoimella takaisin. Ei ole mitenkään tavatonta, että hakumainonnassa saavutetaan jopa 15-20 kertoimella markkinointipanostukselle tuottoa. Ja tuossa on laskettu vain välitön lisämyynti - onhan mahdollista, että sama asiakas ostaa vuoden aikana verkkokaupasta useita kertoja.

Komissiopohjainen affiliate-mainonta

Hakumainontaa huonommin verkkokaupat tuntevat affiliate- eli kumppanuusmarkkinoinnin keinoja, mutta yhä useampi verkkokauppa on liittynyt viime vuosina affiliate-ohjelmiin. Niiden sudenkuopat on syytä tuntea, sillä sivustojen joukkoon on pesiytynyt koko joukko linkkipyydyksiä, jotka keräävät kymmenien verkkokauppojen affiliate-evästeitä etusivulleen, ja rahastavat verkkokauppoja suuren yleisön näkemistä "mainoslinkeistä", joita kukaan ei ole välttämättä edes klikannut. Mutta on myös paljon asiallisia blogeja ja mainostajille arvokkaita suosittuja verkkopalveluja, jotka aidosti ohjaavat verkkokaupoille lisämyyntiä. Tyypilliset affiliate-ohjelmien komissiot pyörivät 5-15 % tuntumassa, eli syntyneistä kaupoista maksetaan palkkio. Joka tapauksessa affiliate-ohjelmat voivat tietyillä toimialoilla tuoda verkkokaupoille merkittävää lisäkauppaa, hyvin kohtuullisin kustannuksin.

Remarketing tuo asiakkaat takaisin

Yksi vielä turhan harvan verkkokaupan hyödyntämä kustannustehokas markkinointikeino on remarketing tai retargeting, miten sen haluaakaan nimetä. Kyse on siis siitä, että verkkokaupassa vieraillut, mutta ostoksensa kesken jättänyt asiakas houkutellaan takaisin kauppaan banner-mainoksilla ja tarjouksilla, jotka kohdennetaan ainoastaan näihin verkkokaupassa jo vierailleisiin. Jos esimerkiksi joka toinen jättää ostoprosessin kesken, ja näistä saadaan osa houkuteltua takaisin ostoksille, tämäkin digimarkkinoinnin formaatti tuo panostuksensa ehdottomasti kannattavasti takaisin.

Kaikkea ei kannata tehdä itse

Vaikka verkkokauppatapahtumissa ja -messuilla mielellään nostetaan sankaritarinoiksi yrittäjät, jotka ovat toimineet omin päin, mitään mainos-, media- tai digitoimistoja käyttämättä, usein verkkokauppayrittäjän suurin este markkinointiin on oman ajan ja osaamisen puute. Vaikka markkinoinnin merkitys ymmärrettäisiin, ei ole aikaa opetella kaikkia ohjelmistoja ja alkaa kirjoitella mainoksia - ja tuleeko niistä sittenkään ihan samantasoisia, kuin jos antaa ammattilaisen hoitaa markkinointia.

Joskus tämä ammattilaisen käyttäminen on kuitenkin myös kannattava investointi. Hakukoneoptimointi, analytiikka, hakumainonnan hallinta ja optimointi, mainostekstien tai grafiikan laatiminen ehkä kun kuitenkin luontevammin sujuvat oman alansa ammattilaiselta, kuin siltä kenkäkauppiaalta, joka on sen verkkokaupan perustanut.

Ota yhteyttä, kun haluat päästä kannattavan markkinoinnin alkuun!