Previous month:
joulukuu 2014
Next month:
maaliskuu 2015

tammikuu 2015

Posti jatkaa verkkokauppiaiden kurittamista - postimaksut nousevat kolmatta kertaa 1,5 vuoden aikana!

Suomalaiset verkkokauppiaat eroavat esim. ruotsalaisista, norjalaisista ja tanskalaisista verkkokaupoista selkeimmin siinä, että suomalaiset myyvät tuotteitaan vain kotimaassa, kun muut myyvät niitä globaalisti. Olen keskustellut asiasta lukuisien verkkokauppiaiden kanssa, ja yleensä asiaa selitetään logistiikkakustannuksilla. Kuljetus, jakelu, toimitus ulkomaille on Suomesta käsin hyvin hankala järjestää - pitäisi olla logistiikkakeskus vähintäänkin Keski-Euroopassa, koska Suomessa varaston pitäminen ja tavaran lähettäminen täältä ulkomaille on luvalla sanoen liki rangaistusmaksujen hintaista.

Itella, kalliiksi käyneen brändiuudistuksen jälkeinen moderni ja alati ajantasainen Suomen Kusti on jo vuosia ollut Suomessa kansainvälisen verkkokaupan pahin jarru, ja sitä se on yhä tylymmin, vaikka kuinka on  markkinoinnissaan ottanut viime aikoina "verkkokaupan kaveri"-asenteen. Ilmeisesti jonkun ulkopuolisen konsultin ja mainostoimiston ystävällisestä vinkistä.

Ainoa asia, missä Posti on pyrkinyt auttamaan verkkokauppoja, on tavaroiden välitys kotimaassa, eli Posti on pyrkinyt potkimaan isoa henkilöstöään yhä tehokkaammin ulos ja korvaamaan heidät pakettiautomaateilla, jonne kotimainen verkkokauppias voi ohjata tuotteensa asiakkaan itse noudettaviksi - samaan aikaan kun japanilainen verkkokauppias tarjoaa 10-15 eurolla palvelun, jossa lähetti tuo verkko-ostoksen suomalaisen verkko-ostajan kotiovelle...

Posti vähenee - hinnat ylös - kolmas roima hinnankorotus 1,5 vuoden aikana!

Postimaksut nousevat jälleen 9.2. 2015. Edelliset reippaat hinnankorotukset toteutettiin vuosi sitten tammikuussa ja sitä ennen 3.6. 2013.  Helmikuinen hinnankorotus on siis jo kolmas runsaan puolentoista vuoden aikana. Jos tuo ensimmäinen noista kolmesta hinnankorotuksesta kesäkuussa 2013 oli vain 6-7 %, seuraava oli jo roima 17,6 % hinnankorotus edullisimmassa kirjemaksussa, ja tuorein korotus jälleen 10 %. Puolentoista vuoden aikana esimerkiksi edullisin kirjemaksu on noussut 80 sentistä 1,10 euroon, jolloin korotus on 37,5 % - samaan aikaan kun yleinen hintataso ei ole noussut juuri lainkaan, tai on jopa useiden tuoteryhmien osalta laskenut...

Jokaisen hinnankorotuksen yhteydessä Itella/Posti on tiedottanut samaa itkuvirttä, miten kirjeliikenne koko ajan vähenee, lehtien postittaminen vähenee, ja kulut pitäisi kerätä tältä yhä kutistuvalta asiakaskunnalta. No, siitäkös se paperipostin kasvu kiihtyy, kun 37 % korotetaan hintoja! Suomen lehdistö sen tietää.

Yksi, mikä varmuudella ei ole vähentynyt, on verkkokaupankäynti. Tyhmempi voisi kuvitella, että verkkokaupan hurja kasvu auttaisi Postiakin parempaan liiketoimintaan, mutta Itellan johto on tehnyt kaikkensa torpedoidakseen suomalaisen verkkokauppiaan kansainvälistä kauppaa. Tehdäänpä pieni hintavertailu konkreettisin luvuin.

Amazon Marketplace Englannissa sallii esimerkiksi 1,82 punnan (2,43 euroa päivän kurssilla) postimaksun EU:n sisäisestä postittamisesta, siis yhdestä EU-maasta toiseen, yhden CD-levyn (n. 110-130 grammaa) lähettämisestä. Vastaavasti esim. eBay.com sallii nyt 5,00 US dollarin, noin 4,45 euron maksimipostimaksun yhden CD-levyn postittamisesta USA:n ulkopuolelta amerikkalaiselle kuluttajalle.

Paljonko tuo yhden CD-levyn postittaminen maksaa suomalaiselle verkkokauppiaalle? Postin uuden hinnaston mukaan 101-250 gr kirje EU:n sisällä maksaa 3,70 euroa, ja EU:n ulkopuolelle 9,00 euroa. Hintaero Amazonin sallimaan 2,43 euron maksimihintaan on jo 52 % enemmän - ja 9,00 euron maksu pienen kirjeen toimittamisesta USA:han on yli kaksinkertainen siitä, mitä eBay.com sallii maksimiveloituksena asiakkaaltaan! Kauppias siis tinkiköön omasta katteestaan, jos rohkenee myydä EU:n ulkopuolelle!

Ruotsalainen maksaa liki puolet vähemmän

No mutta onko se Suomen Posti / Itella lopulta sen kalliimpi kuin muut Euroopan postit? Jälleen pieni vertailu. Sama 101-250 gramman lähetys USA:han maksaa ruotsalaiselle paikallista postia käyttävälle 5,79 euroa, norjalaiselle 6,07 euroa ja tanskalaiselle 7,39 euroa - kun suomalainen maksaa siis 9,00 euroa. Entä suuremmat EU-maat? Saksalainen maksaisi samasta kirjeestä USA:han 3,45 euroa, siis suomalainen maksaa yli 2,6 kertaa saman hinnan! Suomen postin 9,00 euroa on siis aivan omassa luokassaan eurooppalaisessa vertailussa. Suomalaisten verkkokauppiaiden valitus postituksen kalleudesta on täysin perusteltua.

Verkkokauppiaiden keskuudessa on levinnyt postimaksu maksettu -pikakuorien käyttö kansainvälisessä verkkokaupassa, etenkin kun niihin saa eBay-kaupassa tuikitärkeän seurantakoodin mukaan. Niiden hinta on uusimman hinnaston mukaan 13,40 euroa - korotus vanhaan hintaan 11,7 % - mutta samalla kuoren maksimipaksuus on puolitettu vanhasta - eli sisälle mahtuu puolet vähemmän! Ilmeisestikin verkkokauppiaat ovat näitä kuoria liian ahkeraan käyttäneet - joten "pannanpa turhanpäiväinen ulkomaan verkkokauppa kuriin ja tuplataan hinta", ajattelee viisas Itellan pomo.

En juuri voi keksiä parempaa keinoa näivettää sekä oma liiketoiminta että koko kansainvälinen verkkokauppa Suomesta käsin, kuin mitä Itella/Suomen Posti parhaillaan harjoittaa. Suomalaisen yrityksen, joka haluaisi menestyä kansainvälisessä kaupassa, ainoa mahdollisuus on siis perustaa logistiikkakeskus Suomen rajojen ulkopuolelle.

Serverikeskuksia Suomeen houkutellaan. Logistiikkakeskuksen perustaminen tänne periferiaan olisi sulaa hulluutta.

- Ismo Tenkanen