Previous month:
tammikuu 2015
Next month:
huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

Verkkokaupan suurin jarru Suomessa on tsaarinajalle jämähtänyt Posti/Itella

Sain tänään postia Japanista. Englannin Amazonista neljä päivää aiemmin tilaamani CD-levy tuli perille. Toimitus kesti siis neljä vuorokautta. Mitä maksoi? Soul-funk-levyn huippulaatuinen japanilaispainos kustansi minulle 6.46 puntaa, postikulut 1.82 puntaa päälle. Yhteensä siis 8.28 puntaa, postikuluineen!

Musicjapan_posti

Ei ihme, että suomalaiset kuluttajat tilaavat tuotteensa netistä, ulkomaisista verkkokaupoista. Valikoimat ovat loputtomat, hinnat edulliset, palvelu ällistyttävän nopeaa ja hyvää.

Mutta entä kotimaisen verkkokauppiaan näkökulmasta, onko meillä mitään mahdollisuuksia, kun ulkomaiset verkkokaupat jyräävät jo Stockmannit ja Anttilat jalkoihinsa? No, mikä estäisi suomalaista verkkokauppiasta myymästä yhtä lailla Amazonissa ja eBayssa, jossa asiakaskuntaa on noin miljoona kertaa enemmän kuin kotimaan verkkokaupassa?

Itse asiassa ei mikään, sillä olen sitä itse kokeillut nyt muutaman vuoden, ja tilauksiahan tulee ympäri maailman, Australiasta Kanadaan ja Brasiliasta Norjaan. Suomesta tulee enää alle 5 % koko myynnistä. Amazonin ja eBayn komissiot uppoavat helposti hintoihin, kun levyjen ostohinnat ovat vain puolet tai kolmasosa myyntihinnasta. Kaupan volyymit kasvavat kuukausittain ja vuosittain verkko-ostojen vain lisääntyessä.

Mutta mutta: suomalaisen verkkokauppiaan kansainvälistymisen suurin jarru on Itella tai nykyinen, miljoonia maksaneen brändiuudistuksen jälkeinen Posti -  mikä innovatiivinen ja originelli brändi, joka erottuu maailmalla. Mutta tehokkaasti se viestii siitä, että Posti aikoo vakaasti jatkossa pitäytyä kotimaassa, syviin tappioihin johtaneen "Pohjoismaiden valloituksen" karusti epäonnistuttua.

Posti pyrkii kaikin keinoin tappamaan verkkokauppaa

Posti on monta vuotta peräkkäin tiedottanut alituisten hinnankorotustensa yhteydessä, miten kirjeposti vähenee jyrkkää tahtia, ja sama liikevaihto on saatava nyhdettyä yhä pienemmältä joukolta asiakkaita, jotta voidaan ylipäänsä ylläpitää kirjepostin päivittäistä jakelua Suomessa. Verkkokauppa on Itellalle rikkaruoho, jota pyritään kitkemään kaikin mahdollisin keinoin, koska se lisää ruuhkia postissa. Joulun alla 80 vuoronumeroa ei ollut mikään harvinaisuus saapuvaa postia noutaessa, kuraa tuovat siis nuo onnettomat verkko-ostajat Postin lattioille. Millä heistä päästäisiin eroon, pohtii Postin johtoryhmä alituisesti.

Entinen Nitron kollegani, verkkokauppiaaksi siirtynyt Leevi Parsama vakuutteli taannoin jossain nettiforum-keskustelussa, että uskokaa tai älkää, Postissakin on nyt vihdoin ja viimein herätty verkkokaupan kasvuun, ja kohta se näkyy palveluissa.

Siltä ei kyllä näytä, päin vastoin. On totta, että Posti on lisännyt palveluitaan saapuvalle verkkokaupalle, eli verkko-ostajat pyritään ohjaamaan pakettiautomaateille, pois tuomasta sitä kuraa ja jonotusta itse postikonttoreihin. Kotimaisille verkkokauppialle Posti on perustanut mainostoimiston ja konsulttien kehotuksesta sivun, jossa tarjotaan Postin logistiikka- ja kuljetuspalveluita. Kaksin- tai kolminkertaiseen hintaan siitä, mitä pohjoismaiset tai keskieurooppalaiset palveluntarjoajat...

Postin maapallo on pannukakku

Itella-Postin maapallo on kuitenkin pannukakku, jossa kuvitellaan, että Postin tehtävä on palvella vain kotimaassa, ja korkeintaan helpottaa ulkomaisen verkkokaupan Suomen jakelua, mutta ei suinkaan auttaa kotimaisten verkkokauppojen ulkomaan vientikauppaa, vaikka se olisi kansantaloudellemme kaikkein arvokkainta. Viimeksi kuluneen helmikuisen postikulujen rankan korotuksen yhteydessä Posti päätti toteuttaa useita uudistuksia, jotka oli nimenomaisesti suunnattu verkkokaupan estämiseksi ja sen kasvun hillitsemiseksi. Maksikirje poistettiin kokonaan, ulkomaisten pikakirjeiden maksimipaksuutta alennettiin kolmesta kahteen senttiin. Tavaraa ei siis ulkomaille pidä Itellan mielestä toimittaa, ei ainakaan jollei siitä maksa toistasataa euroa ulkomaan paketista. Kirjeiden maksimipaksuus on siis Itellan mielestä nyt 2 senttiä, vaikka tähän ei ole mitään järjellistä perustetta - muuta kuin tavaralähetysten tehokas estäminen. Kirje säilyköön paperidokumenttien lähetystarkoituksessa!

Postin seuranta toimii lentokentälle asti, vastuu päättyy siihen

Kaikessa kansainvälisessä verkkokaupassa yleistyy hurjaa vauhtia seurantakoodillinen posti, jossa suoraan verkkokaupasta voi seurata lähetyksen kulkua verkkokaupasta kotiovelle asti. USA:n postin seurantapalvelussa voi seurata lähetyksen kulkua paitsi USPS:n nettisivuilla, myös tilaamalla sähköposti tai tekstiviesti mobiililaitteeseensa, joka päivittää ajantasaista tietoa siitä, missä lähetys kulkee.

Entä Suomen Posti, tuo Tsaarinajan linnake? Kyllä, heillä on edistyksellinen Tracking konsulttien kertomana ajan henkeä noudattaen. Ikävä kyllä sen seuranta päättyy Helsinki-Vantaan lentokentälle, ja vastuu lähetyksen perillemenosta saman tien!

Suomen postin asiakaspalvelijat ovat minua viimeksi kuluneen kuukauden aikana opettaneet moneen otteeseen, miten Postilain mukaan "vain seurannan piirissä" olevien lähetysten katoaminen korvataan. Tästä "seurannan piirissä" olemisesta heidän tulkintansa on kuitenkin se, että jos seuranta katkeaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, niin sitten myös heidän vastuu perillemenosta päättyy siihen, ja jos lähetys siis katoaa teille tietymättömille lentoon nousun jälkeen, se "ei ole seurannan piirissä", ja sitä ei tarvitse korvata. Siis oli kyse kirjatusta kirjeestä, seurantakoodilla varustetusta pikakirjeestä tai mistä tahansa. Posti ei korvaa kadonnutta lähetystä.

Ymmärrän logiikan, että Suomen posti ei voi vaikuttaa, mitä lähetykselle tapahtuu sen poistuttua Suomen rajojen ulkopuolelle. Raha tästä lähetyksestä kuitenkin Itellalle kelpaa, ja postimaksuahan maksetaan sen perusteella, kuinka kauas lähetys on matkaamassa. Minusta 15 euron pikakirjemaksu Espoosta Helsinki-Vantaan lentokentälle on aika huikea maksu, etenkin kun japanilainen verkkokauppias toimittaa tavaran 1,82 punnalla Japanin Osakasta kotiovelleni...

Miksi Postin seuranta katkeaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle?

Posti luettelee nettisivuillaan, mihin maihin sillä seuranta jatkuu asiakkaan kotiovelle asti. Näitä maitahan ei ole kuin ihan muutama. Luulin aiemmin, että kyse on siitä, että muissa maissa ei ole vielä niin kehittynyttä teknologiaa, että seuranta onnistuisi kotiovelle asti. Olin väärässä. Kyse onkin pelkästään Suomen Postin / Itellan ahneudesta, sillä se ei ole kustannussäästösyistä tehnyt sopimusta seurannasta esim. USA:n kanssa lainkaan, vaikka USA:ssa on maailman kehittynein postin seurantajärjestelmä. Tästä samasta syystä eBay ja Amazon herjaavat, jos yrität syöttää Itellan seurantakoodia todisteeksi lähetyksen postittamisesta. Listalla on kyllä useita satoja muita logistiikka-kuljetuspalveluntarjoajia Australian ja Hollannin tai Italian postista alkaen, mutta ei Suomen Postia/Itellaa. Ja siis miksi? Koska Itella ei ole katsonut aiheelliseksi solmia sopimusta USA:n postin kanssa seurannasta USA:n markkinoille!

Not_wesupport

 

Verkkokauppa ohjataan kilpailijoille

Postin kaikki toiminta on viime vuosina viitannut siihen, että verkkokauppa EVVK - ei voisi vähempäää kiinnostaa. Palveluasenne, hinnoittelu, toimintamallit viittavaat kaikki siihen, että Suomen Kusti haluaa pitäytyä tiukasti pelkkään kotimaan kirjejakeluun, ja rajusti kasvava pakettiliikenne sekä verkkokauppakirjeposti halutaan ohjata muille yrityksille. Sellaisille, jota se kiinnostaa ja joilla on siihen paremmat resurssit. DHL:n, UPS:n, PostNordin, jopa Åland Postin intressit ovat verkkokaupan hoitamiseen aivan eri planeetalta kuin Suomen postin. Tämä kävi hyvin ilmi myös viime kuun lopulla eCommerce 2015 -messutapahtumasta, jossa lukuisat Itellan kanssa kilpailevat kuljetusyritykset olivat innolla tarjoamassa palvelujaan kotimaisille verkkokauppiaille.

Suomen postille edessä ovat yhä tihenevät YT-neuvottelut. Vai olisiko aika vaihtaa yrityksen johtoon ihminen, joka on kuullut sanan verkkokauppa?

- Ismo Tenkanen