Previous month:
maaliskuu 2015
Next month:
kesäkuu 2015

huhtikuu 2015

Analytiikan viite/referral-data ja konversiolaskenta sekaisin spammauksen takia?

Lukuisat asiakkaamme ovat parin viime viikon aikana lähestyneet ja ihmetelleet Google Analyticsin viitesivujen eli referral traffic -tilastoja, jonne on alkanut ilmaantua sellaisia viitesivuja kuin:

semalt.com
free-share-buttons.com
simple-share-buttons.com
buttons-for-your-website.com
best-seo-offer.com
buttons-for-website.com
best-seo-solution.com
www.Get-Free-Traffic-Now.com

samoin kuin kaikenkirjavia aikuisviihde-forumeita, jotka ovat keksineet saman spammaus-keinon.

Mitä tällä SPAMilla tavoitellaan?

Spammaajien idea on tietenkin se, että kun referral-sivuihin ilmaantuu tällaisia sivustoja, moni webmaster tai analyytikko lähtee klikkaamaan ko. sivustolle, ikään kuin etsimään missä siellä on "suosittu linkki" omalle sivustolle. Tällaista linkkiä ei tietenkään löydy, mutta ehkä joku prosentti saitille eksyneistä sitten erehtyy klikkaamaan samalla sivustolla olevia mainoslinkkejä tai jopa tilaamaan jotain kivoja buttoneita sivustolleen...

Miksi referral-SPAM on erittäin haitallista?

Kyse ei ole siis todellisesta liikenteestä, vaan feikkiliikenteestä, jota roboteilla ajetaan erityisesti verkkokaupoille ja muille, jotka mainostavat hakukoneiden mainosverkoissa. Näyttäisi siltä, että referral-spammausta on sitä enemmän, mitä suuremmalla budjetilla ko. sivusto mainostaa hakukoneiden display-mainosverkoissa.

Analytiikkaa tai asiakkaan hakusanamainontaa hoitavilla toimistoilla onkin nyt päivittäin selittämistä asiakkaalle, joka tivaa, miksi "mainoksia on sijoitettu pornosivustoille" jne. Kun sivustolle ajetaan asiaankuululmatonta robottiliikennettä, se tietenkin paitsi kasvattaa turhaan (ja myös yöaikaan) liikennelukuja sivustolle, samalla huonontaa esim. vierailun kestoa, ladattujen sivujen määrää per vierailu, sekä kaikkia konversio-lukuja. Siksi tämä SPAM-liikenne on syytä suodattaa mahdollisimman nopeasti analytiikasta pois.

Referral-SPAM:in suodatus Google Analyticsista

Google Analyticsin admin-asetuksissa on jo valmiina rasti ruutuun raporttinäkymän perusasetuksissa:

Bot Filtering:
 
eli Suomeksi:
Robottisuodatus
 
Tähän kannattaa siis laittaa täppä ruutuun, mutta tämäkään ei riitä, koska spammaajia tulee viikoittain useita lisää, vaan pitää tämän lisäksi luoda personoituja suodattimia. Tämä tapahtuu raporttinäkymän kohdasta Suodattimet, josta valitaan luo uusi suodatin ja
 

Suodatintiedot

Suodattimen nimi: esim. "Semalt.com suodatus"
Suodattimen tyyppi: Muokattu
Sulje pois: Suodatinkenttä-valikosta Viittaus
Suodatinmalli:  tähän kenttään suodatettava domain, esim. semalt.com
 
Valitettavasti tämä suodatus on sitten vain määrittelyhetkestä eteenpäin, eli se ei suodata historiadatasta mitään pois. Jos on jo raporttiin ehtinyt kertyä kasapäin viite-SPAM:ia, ja haluaa laskea esim. konversio-luvut suodatetusta datasta, voi perustaa Google Analyticsiin segmentin esim. nimellä "Robottisuodatettu liikenne", johon sisällyttää kaikki haluamansa suodattimet. Alla esimerkki Google Analyticsin segmenttimäärittelystä. Tämä siis laskee valitut viitesivut pois myös historiadatasta, jos haluaa tarkastella esim. edellisen vuoden ajalta konversio-asteen todellista kehitystä sivustolla.
 
Ilman tätä suodatusta siis esimerkiksi verkkokaupan konversioaste voi näyttää jatkuvasti alenevaa käyrää, vaikka konversioaste olisi todellisuudessa pysynyt ennallaan.
 
Seo_filter
 
- Ismo Tenkanen
 
 

 


Verkkokauppa viennin veturiksi

Sain sähköpostia Verkkoteollisuudelta, joka tiedottaa, että Finpro valmistelee verkkokaupan kasvuohjelmaa teemalla Tavoitteena globaali pk-yrittäjyys. Verkkokaupan kansainvälistäminen on itselleni lempiteemoja, josta jaksan loputtomasti jauhaa eri yhteyksissä. Ja usein olen todennut saman, mikä hyvin ilmeisesti toistetaan myös tuossa verkkoteollisuuden tilaisuudessa; vain kulttuurierot pitävät suomalaisen verkkokaupan tiukasti kotimaan markkinoilla, siinä missä ruotsalainen, tanskalainen tai saksalainen verkkokauppias jo lähtökohtaisesti lähtee vallloittamaan jos ei koko maailmaa niin ainakin Eurooppaa.

Verkkokauppa - uhka vai mahdollisuus Suomelle?

Olimme mukana eCommerce 2015 -tapahtumassa, jonka aikana ja sen jälkeen olen tavannut kymmeniä nykyisiä tai tulevia verkkokauppoja, ja vihdoin vaikuttaa siltä, että Suomessakin on herätty siihen, että verkkokauppa ei ole vain kotimaisen kivijalkakaupan surma ja uhka, vaan myös suuri mahdollisuus suomalaisille yrittäjille hankkia elantoa, ja ei pelkästään kotimaan markkinoilta vaan globaalisti.

Olen myös keskusteluissa näiden aloittelevien verkkokauppiaiden kanssa todennut sen, miten verkkokauppa on loistava tapa työllistää itse itsensä yrittäjänä, joka voi itse valita omista intresseistään ja harrastuksistaan tuotteen tai palvelun, jota lähtee verkon kautta tarjoamaan suurelle yleisölle. Helppo tie se ei missään tapauksessa ole, mutta mikäpä yrittäminen olisi. Väittäisin kuitenkin, että verkkokaupan perustamisessa riskit ja aloituskynnys ovat paljon matalammalla kuin kivijalkakaupassa, jossa vuokrat ja kiinteät kustannukset aloittaessa ovat paljon suuremmat. Ja puhun myös omasta kokemuksestani.

Kasvun kynnykset?

Suomessa näin vaalien alla keskustelu eri työllistämiskeinoista - ja millä saataisiin kansantalous kasvuun - käy kuumana, ja olen ilolla pannut merkille, miten yhä useampi puolue toteaa työllistämisen kustannusten olevan Suomessa erityinen haaste yrittäjille ja yritysten kasvulle. Jokainen, joka on joskus kokeillut yrittämistä tai kaupan perustamista, on taskulaskimella laskenut, miten kauppiaalle ei sittenkään vuokrat, markkinointi, varastot tai logistiikka ole se kynnyskysymys kasvuun, vaan kasvun suurin jarru on lopulta lisähenkilöstön palkkaaminen. Tai ei sinänsä työntekijöiden palkanmaksu, vaan järjettömän suuriksi kasvaneet palkan sivukulut, sekä toimialakohtaiset työehtosopimukset, jotka nostavat kynnystä ottaa esim. kausiapulaisia tai tuntityöntekijöitä, kun yrittäjää pyritään ennemminkin syyllistämään kuin kiittämään siitä, että tämä tarjoaa tilapäistyötä.

Kuitenkin pienet mikro- ja pk-kokoluokan yritykset ovat maassamme merkittäviä työllistäjiä, ja näissä on suuri kasvun mahdollisuus Suomessakin. Kunhan vain vielä ymmärrettäisiin, että sitä kauppaa on kotimaisenkin kauppiaan järkevää lähteä hakemaan myös Suomen rajojen ulkopuolelta.

Mikähän puolue ottaisi vaaliteemakseen ja lähtisi edistämään verkkokaupan kasvua Suomessa, ja erityisesti sen kansainvälistymistä?

- Ismo Tenkanen