Verkkokaupan suurin jarru Suomessa on tsaarinajalle jämähtänyt Posti/Itella
Analytiikan viite/referral-data ja konversiolaskenta sekaisin spammauksen takia?

Verkkokauppa viennin veturiksi

Sain sähköpostia Verkkoteollisuudelta, joka tiedottaa, että Finpro valmistelee verkkokaupan kasvuohjelmaa teemalla Tavoitteena globaali pk-yrittäjyys. Verkkokaupan kansainvälistäminen on itselleni lempiteemoja, josta jaksan loputtomasti jauhaa eri yhteyksissä. Ja usein olen todennut saman, mikä hyvin ilmeisesti toistetaan myös tuossa verkkoteollisuuden tilaisuudessa; vain kulttuurierot pitävät suomalaisen verkkokaupan tiukasti kotimaan markkinoilla, siinä missä ruotsalainen, tanskalainen tai saksalainen verkkokauppias jo lähtökohtaisesti lähtee vallloittamaan jos ei koko maailmaa niin ainakin Eurooppaa.

Verkkokauppa - uhka vai mahdollisuus Suomelle?

Olimme mukana eCommerce 2015 -tapahtumassa, jonka aikana ja sen jälkeen olen tavannut kymmeniä nykyisiä tai tulevia verkkokauppoja, ja vihdoin vaikuttaa siltä, että Suomessakin on herätty siihen, että verkkokauppa ei ole vain kotimaisen kivijalkakaupan surma ja uhka, vaan myös suuri mahdollisuus suomalaisille yrittäjille hankkia elantoa, ja ei pelkästään kotimaan markkinoilta vaan globaalisti.

Olen myös keskusteluissa näiden aloittelevien verkkokauppiaiden kanssa todennut sen, miten verkkokauppa on loistava tapa työllistää itse itsensä yrittäjänä, joka voi itse valita omista intresseistään ja harrastuksistaan tuotteen tai palvelun, jota lähtee verkon kautta tarjoamaan suurelle yleisölle. Helppo tie se ei missään tapauksessa ole, mutta mikäpä yrittäminen olisi. Väittäisin kuitenkin, että verkkokaupan perustamisessa riskit ja aloituskynnys ovat paljon matalammalla kuin kivijalkakaupassa, jossa vuokrat ja kiinteät kustannukset aloittaessa ovat paljon suuremmat. Ja puhun myös omasta kokemuksestani.

Kasvun kynnykset?

Suomessa näin vaalien alla keskustelu eri työllistämiskeinoista - ja millä saataisiin kansantalous kasvuun - käy kuumana, ja olen ilolla pannut merkille, miten yhä useampi puolue toteaa työllistämisen kustannusten olevan Suomessa erityinen haaste yrittäjille ja yritysten kasvulle. Jokainen, joka on joskus kokeillut yrittämistä tai kaupan perustamista, on taskulaskimella laskenut, miten kauppiaalle ei sittenkään vuokrat, markkinointi, varastot tai logistiikka ole se kynnyskysymys kasvuun, vaan kasvun suurin jarru on lopulta lisähenkilöstön palkkaaminen. Tai ei sinänsä työntekijöiden palkanmaksu, vaan järjettömän suuriksi kasvaneet palkan sivukulut, sekä toimialakohtaiset työehtosopimukset, jotka nostavat kynnystä ottaa esim. kausiapulaisia tai tuntityöntekijöitä, kun yrittäjää pyritään ennemminkin syyllistämään kuin kiittämään siitä, että tämä tarjoaa tilapäistyötä.

Kuitenkin pienet mikro- ja pk-kokoluokan yritykset ovat maassamme merkittäviä työllistäjiä, ja näissä on suuri kasvun mahdollisuus Suomessakin. Kunhan vain vielä ymmärrettäisiin, että sitä kauppaa on kotimaisenkin kauppiaan järkevää lähteä hakemaan myös Suomen rajojen ulkopuolelta.

Mikähän puolue ottaisi vaaliteemakseen ja lähtisi edistämään verkkokaupan kasvua Suomessa, ja erityisesti sen kansainvälistymistä?

- Ismo Tenkanen

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Tämän kirjoituksen kommentit ovat suljetut.