Previous month:
huhtikuu 2015
Next month:
syyskuu 2015

kesäkuu 2015

Suomen Yritystietopankin huijauslaskut rahastavat lomalaisia

Varma kesän merkki on juhannuksen jälkeen liikkeelle lasketut huijauslaskut, joilla höynäytetään pienyritysten lomatuuraajia maksamaan muutaman satasen perusteettomia laskuja. Tänä kesänä liikkeellä on Suomen Yritystietopankki, jolta sain tänään paperilaskun, jossa liki lakitekstinomaisesti kehotetaan maksamaan "Ilmoitusmaksu kymmenen päivän sisällä Nordean pankkitilille FI77 1228 3000 0566 85".

Laskulle ei ole tietenkään mitään perustetta, ja lankaan menneet yrittäjät saavat "vastineeksi" 249,00 euron maksusta pääsyn "yritystietokantaan", jota ei edes luvata missään julkaista. Huijauksen peittelemiseksi on toki ostettu Suomesta domain suomenyritystietopankki.fi, jonne on tallennettu vanhentunut yritystietokanta suomalaisista yrityksistä. Jokainen, joka haluaa "päivittää" tietonsa tietokantaan, solmii tietenkin asiakassuhteen ja sopimuksen tämän humpuuki-katalogin kanssa.

Markkinointirikoksen tunnusmerkit täyttyvät

Sopimustekstit on selvästi kierrätetty myös jollain seteleiselkärankaisella suomalaisella juristilla, joka on pyrkinyt luomaan huijauksesta täydellisen rikoksen. Laskun alkuun kun on kirjoitettu, että "tämä on ilmoitusmaksutarjous", ja sopimusehdoissa lukee, että "sopimus tulee voimaan, kun ilmoittaja on hyväksynyt tämän tarjouksen suorittamalla maksun"...

Silti uskallan väittää, että markkinointirikoksen tunnusmerkit täyttyvät, sillä tarjous on kirjoitettu laskun muotoon maksukuitteineen ja eräpäivineen, ja siinä on äärimmäisen harhaanjohtavia kohtia, joissa annetaan ymmärtää, miten ilmoitusmaksu on ikään kuin lakisääteinen ja pakko maksaa. Tarjouksen etusivulla yritetään siteerata kuin lakipykäliä seuraavaan tapaan:

"Ehtojen 5 §:n A kohdan 2 alakohdan määritelmän mukaan ilmoitusmaksu veloitetaan yritykseltä, jolle on myönnetty Y-tunnus ennen 1.1.2015 ja jonka yritysmuoto on jokin seuraavista: yksityinen elinkeinonharjoittaja, avoin yhtiö (Ay), kommandiitiyhtiö (Ky), osakeyhtiö (Oy) tai julkinen osakeyhtiö (Oyj). 1.1.2015 jälkeen perustetuilta ja ennen 1.1.2015 konkurssiin asetetuilta yrityksiltä ei veloiteta vuoden 2015 ilmoitusmaksuja".

Ja vielä loppukaneeteksi uhataan yrityksiä, jotka rohkenevat jättää ilmoitusmaksun maksamatta:

"Tärkeää: yritykset, jotka eivät suorita ilmoitusmaksua ennen 1.6.2015, poistetaan SYTP:n tietokannasta tai merkitään passiivisiksi, jonka jälkeen SYTP:n tietokantaan uudelleenmerkitsemisestä tai aktivoimisesta peritään täydentävä 540 euron käsittelymaksu".

Henkilöt huijauksen takana

Suomenyritystietopankki.fi -domainin ovat kirjanneet nimiinsä Gyula Katona ja teknisenä yhteyshenkilönä Tony Lentino. Yritysrekisteristä löytyy osakeyhtiömuotoinen Suomen Yritystietopankki, jonka vastuuhenkilöiksi on kirjattu Gyula Erich Katona ja Attila Levente Herczeg. Googlaamalla molemmat löytyvät lukuisien vastaavien huijausten takaa ulkomailta, lienevät Unkarin kansalaisia.

Toivotaan että poliisi saa pikaisesti tämän veijarikaksikon kiinni, ja edes pankkitilin jäädytettyä, ennen kuin ovat keränneet miljoonia euroja suomalaisilta pienyrittäjiltä huijauksellaan.

Yritystietopankki.jpg

 

 


Omnikanavaisuus on nyt kuuminta hottia

Ei ole yhtään markkinointiblogia, -julkaisua tai -seminaaria, jossa ei nyt kohistaisi omnikanavaisuudesta.

Jopa kaupan ala on vihdoin keksinyt, että ei kannatakaan pistää kaikkia munia samaan koriin, vaan pitää sekä myydä että ennen kaikkea markkinoida useassa eri kanavassa. Monikanavaisuus on kuulemma nyt jo menneen talveen lumia, kaikki on omnia. Mutta sehän sopii, koska omni tarkoittaa latinaksi kaikki.

Bullshit-bingosta tulee siis täydet pisteet, kun pistät pystyyn tapahtuman, jossa omnivaltaisesti kerrotaan omnikanavaisen myynnin rajattomista mahdollisuuksista omnikanavaisen strategian keinoin. Ja hyvänen aika, ei ainoastaan strategiat ja markkinointi ole omnichannel, vaan nyt myös media, pankkitoiminta, vähittäiskauppa, tutkimus ja mittaaminen. Samoin kuin kuluttajakokemus ja elämys.

Suosittelenkin, että laadit nyt pikaisesti Omnibus-tutkimuksella selvityksen Omnichannel Retailingin omnipotentista mahdollisuuksista, kun Omnichannel-strategiallla on valmisteltu Omnichannel-mediasuunnitelma Omnichannel-yleisön Omnikanavaisen elämyksen saavuttamiseksi.

Grafiikaksi riittää selkeä Gartnerin sivuilta pöllitty metrokartta Omnichannelin kentästä, ja seminaarin menestys on taattu.

Lisätietoja tämän linkin takaa: Omni Commerce.

Omnichannel