Analytiikko muuttaa numerot toimenpidesuosituksiksi
Vaarallinen ROI-ajattelu johtaa pahimmillaan myynnin romahtamiseen

"Näin verkkokaupat huijaavat" - ja näin mediat menevät retkuun

Alkaa olla ilmeisesti taas kesätoimittajien aika ottaa ohjakset käsiin talousmedioissa, sillä Suomessa sekä Kauppalehti että Talouselämä uutisoivat 26.6.2019 näyttävästi "tutkimusta", jonka mukaan suuri osa verkkokaupoista "käyttää manipulaatiokeinoja" saadakseen asiakkaansa ostamaan enemmän. Talouselämän juttu oli otsikoitu:
"Verkkokaupoilla on lukuisia kieroja tapoja maanitella asiakas ostamaan asioita, joita tämä ei halua tai tarvitse - Näin sinua huijataan verkko-ostoksilla."

Luvut, joita "tutkimuksessa" esitetään, ovat niin pökerryttäviä, että normaali medialukutaidolla varustettu koululainenkin haistaisi käryä, mutta ei Kauppalehden toimittaja, joka tekee uutisesta näyttävän jutun lööppeineen. 10 minuutin "tutkivalla journalismilla" paljastuu, että tutkimuksessa listataan epäilyttäviksi ja huijaaviksi verkkokaupoiksi mm.

  • Amazon.co.uk
  • Ebay.co.uk
  • Adidas.fi
  • Samsung.com
  • jne jne. 

Millaiseen "rikokseen" nämä verkkokaupat ovat sitten syyllistyneet? Syntilistalta löytyi muun muassa tällaisia häkellyttäviä "manipulaatiokeinoja":

  • Ilmoitettu, että tuotetta saatavana enää XX kappaletta (esim. "Only 9 units left in online stock")
  • Ilmoitettu, että tarjous on voimassa rajallisen ajan, ja kerrottu milloin tarjous päättyy (esim. "Limited time offer")
  • Sivusto kertoo käyttäjille, mitä muut ovat ostaneet, jotka ovat ostaneet samaa tuotetta
  • Sivusto näyttää muiden käyttäjien / asiakkaiden kommentteja ja arvioita tuotteista
  • jne jne.

Entä mihin perustuu tutkijoiden väite esim. siitä, etteivät Amazon, Ebay tai Adidas tms. olisi rehellisiä kertoessaan, kuinka monta ko. tuotetta on varastossa saatavana? Ei mihinkään, sillä jokainen joka on joskus ostanut näistä verkkokaupoista, tietää, että jos tuotetta on enää vain 1 kpl saatavana, ja ostat sen, viidessä minuutissa tuote ei ole enää saatavana samassa verkkokaupassa. Ja todellakin tuote voi olla sen jälkeen loppu joko pysyvästi tai ainakin tilapäisesti. Amazon mm. ilmoittaa, että "tuotetta enää XX kpl, mutta tulossa lisää", jos Amazonin tietokannoista nähdään, että sitä on tulossa lisää.

Suurin osa "tutkijoiden" listaamista "manipulaatiokeinoista" on itse asiassa verkkokauppa-alustojen ja tunnetuimpien verkkokauppojen (kuten juuri Amazon, eBay) kaikille tuttuja markkinointimekanismeja, joilla todellakin nostetaan konversioastetta, ja markkinoinnin alkeiskoulutuksissakin kerrotaan, että esim. rajallinen tarjouksen kestoaika ja rajallinen tuotteen saatavuus kiihdyttävät selkeästi myyntiä. Jokainen aloitteleva kauppias - toimii tämä verkossa tai verkon ulkopuolella - tietää samat asiat. Ja samoja "kieroja temppuja" käytetään toki siis kivijalkakaupoissa - yleensä niitä kutsutaan sanalla "markkinointi"...

Tutkimuksessa listataan myös 3. osapuolen palveluntarjoajia, jotka sitten tarjoavat ja myyvät verkkokaupoille teknologioita, joilla voidaan toteuttaa erilaisin painikkein, popupein tai vastaavin erilaisia lisähoukutuksia ostoihin. Kuitenkin näitäkään on turha syyllistää, sillä kukin kauppias valitsee niin Amazonin, eBayn, kuin 3. osapuolten teknologioissa itse tarjouksensa ja promootionsa, jolla pyrkii myyntiä buustaamaan. Toki palveluntarjoaja voi tarjota valmiita template-pohjia erilaisiin kampanjoihin, joihin voi valita esim. tarjouksen keston, alennusprosentin, ilmaiset toimituskulut tms. 

Huijareita ja fake-mekanismeja on paljon  - olisiko tutkijoiden kannattanut keskittyä niihin?

Varmasti ainakin osa opiskelijoista, jotka ovat tutkimuksen takana, on aidolla asialla, ja on lähinnä halunnut herättää keskustelua fake-mekanismeista, joilla esim. Viagogo.com -tyyppiset pääsylippujen välityspalvelut käyttävät. Näidenkään toiminnassa ei välttämättä ole mitään laitonta, mutta härskisti ne esittävät, että esim. Pori Jazzin Kirjurinluodon konserttiliput "Myydään pian loppuun", vaikka sadat tuhannet konserteissa kerrankin vierailleet tietävät, että puistokonsertteihin mahtuu vaikka kuinka paljon ihmisiä, ja varmaankin konsertin puistoaluetta edelleen laajennettaisiin, jos pääsylippujen määrä ylittäisi jonkin tietyn rajan. Se, että välittäjä myy 31 euron lisähinnalla samoja lippuja, joita Pori Jazzin "virallisella kumppanilla" on käytännössä loputtomasti saatavilla, on tietysti puhdasta rahastusta, mutta tuskin laitonta.

Viagogo

Yllä kuvassa kuvakaappaus Viagogo.com-sivustolta, jossa myydään Pori Jazzin yleisesti saatavilla olevia pääsylippuja rajuun ylihintaan tekaistuilla väitteillä, joiden mukaan "liput myydään pian loppuun".

Koska tällaisia sivustoja, jotka oikeasti käyttävät kyseenalaisia keinoja kiihdyttääkseen kauppaa ja huijatakseen asiakkaitaan, on verkossa runsaasti, olisi tietysti ollut toivottavaa, että tutkijat olisivat keskittyneet niihin, ja pyrkisivät black-listaamaan niitä. Nyt kuitenkin "tutkimus" on tutkimuksellisesti puhdasta roskaa ja sensaatiohakuista fake-tutkimusta, jossa kaikki täysin normaalisti toimivat verkkokaupat, markkinointimekanismit tai tuiki tavanomaiset tarjous-kampanjat leimataan "kieroiksi tempuiksi" "huijata asiakkaita" ostamaan jotain, mitä he eivät halua.

Ja suomalaisten talousmedioiden ymmärrys asioista ei näköjään yllä edes peruskoululaisen tasolle medialukutaidossa ja lähdekritiikissä, valitettavasti.

- Ismo Tenkanen

 

 

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Verify your Comment

Kommentin esikatselu

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been saved. Comments are moderated and will not appear until approved by the author. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Kommentoi

Comments are moderated, and will not appear until the author has approved them.

Your Information

(Name and email address are required. Email address will not be displayed with the comment.)