Mihin enää tarvitaan tilintarkastajia, poliiseja ja tuomareita - onhan meillä Helsingin Sanomat

Verkkokauppa-alusta ei hoida hakukoneoptimointia puolestasi

Mikäli verkkokauppa-alustojen omia esittelyjä olisi uskominen,  valitsemalla "oikea" alusta verkkokaupassa hoituvat hakukoneoptimoinnin haasteet automaattisesti. "Meiltä toimitetaan Googlelle tiedot automaattisesti yön yli", "SEO-optimointi hoituu automaattisesti" tai "erillistä hakukoneoptimointia ei tarvita", kun valitset tietyn alustan. Ikävä kyllä mikään verkkokauppa-alusta ei hoida hakukoneoptimointia puolestasi, ja syy on yksinkertainen: verkkokaupalle hakukoneoptimointi merkitsee sisällöntuotantoa, tuote-esittelyjen kirjoittamista ja perusteluja sille, miksi juuri tietty tuote tai palvelu kannattaisi valita. Hakukoneoptimoinnista lopulta vain 5-10 % on koodin viilaamista ja otsikoiden kuntoon saattamista, ja ikävä kyllä mikään valmis alusta ei kirjoita tekstejä puolestasi.

Mitä verkkokauppa-alustat hoitavat "automaattisesti"

Kun verkkokauppa-alustan myyjä kertoo, että heidän järjestelmänsä syöttää Googlelle tiedot "automaattisesti", kyse on lopulta vain siitä, että järjestelmä lähettää sitemapin eli sivukartan Googlelle vaikkapa päivittäin. Lähes kaikki modernin alustat osaavat myös luoda katalogeista verkkokauppaan syötetyistä tuotetiedoista tuotteen otsikon kyseisen tuotesivun otsikoksi, jolloin googlaamalla kyseistä otsikkoa se löytyy jopa Googlen ilmaisten hakutulosten kärjestä - jos tuotetieto on niin eksakti, että sille ei juurikaan ole kilpailua. Valitettavasti vain asiakkaasi harvoin googlaavat eksakteja tuotenimiä, tyyliin "Kaasugrilli BBQ+ 4 + 1 - Master Cook", jolla tuote siis löytyy verkkokaupan tuotekatalogista ja siten myös Google-hausta, kun verkkokauppa-alusta "automaattisesti" luo katalogista verkkokauppaan syötetystä tuotenimestä sivun otsikot (Title ja H1-otsikko).

Ja kun sitten googlaa tuollaista täsmällistä tuotenimeä, hakutulos saattaa silti olla luotaantyötävä, jos hakutuloksen otsikon lisäksi itse tuotekuvauksessa ei ole mitään järjellistä, vaan hakutuloksessa lukee otsikon alla "tuotenumero 6438168084206. Arvostele tämä tuote. Tarkista myymäläsaatavuus", tai muuta vastaavaa, joka on arkea, kun katselee verkkokauppojen hakunäkyvyyden lähtötilannetta.

Toisin sanoen vaikka alusta osaa muodostaa verkkokaupan inventaariosta tuotesivuja, joissa tuotenimestä muodostuu otsikko, niin tämä ei riitä vielä mihinkään. Hakutermi, jolla sivu löytyy Googlen indekseistä, voi olla niin spesifi, että sille ei löydy kymmentäkään hakua Googlen hakutilastoista edellisen kuukauden - tai jopa vuoden - aikana, jolloin todistelu siitä, että jollain ultraharvinaisella hakutermillä sivu todella löytyy Googlesta ja jopa orgaanisten hakutulosten ykkössijalta, ei ole yhtään mitään merkitystä. Google Search Consolen työkaluilla on helppo tarkistaa, kuinka monta hakuosumaa ja klikkiä verkkokauppa on saavuttanut eri hakutermeillä, ja "liian harvinaisia" tuotenimiä eivät vain asiakkaat etsi.

Eshop_sometitle

Millaisella hakunäkyvyydellä on hyötyä verkkokauppiaalle?

Analytiikan avulla verkkokauppiaan on helppo tarkastella, minkälaisilla avainsanoilla saavutetulla näkyvyydellä on todellista hyötyä verkkokaupalle. Etenkin maksetun hakumainonnan osalta on helppo seurata avainsanoittain, kuinka paljon liikennettä niillä on saavutettu - ja kuinka moni tietyllä avainsanoilla sivustolle houkutelluista on päätynyt ostamaan. Jos analytiikka on oikein asennettu, voidaan seurata euroihin asti, miten hyödyllisiä eri avainsanat ovat olleet verkkokaupalle. Silloin on helppo huomata, että tehokkaimmat ja eniten liikennettä tuovat avainsanat ovat paljon geneerisempiä kuin tuotekatalogien eksaktit tuotenimet. Ihmiset eivät etsikään "Canon i-SENSYS MF641CW A4 MFP" -tulostinta Googlesta, vaan väritulostimia tai jopa "printtereitä", vaikka niitä ei ole kenelläkään tarjolla. Sen sijaan on kokonaisvaltaisia tulostinratkaisuja, mustesuihkumonitoimilaitteita ja mustavalkolasertulostimia. Käytännössä kuitenkin mitä harvinaisempi hakutermi - sitä vähemmän verkkokauppa saa liikennettä, asiakkaita ja euroja! Siksi hakukoneoptimoinnin pitäisi käynnistyä avainsana-analyysistä, jossa lasketaan matemaattisesti indeksiluku kullekin avainsanalle, sen kysynnän ja tarjonnan perusteella. Ideana olisi löytää mahdollisimman haettuja avainsanoja omalta toimialalta, mutta välttää kuitenkin liian yleisiä sanoja.

Pelkkä kärkisijoitus hakutuloksissa ei riitä

Sekään ei vielä riitä, että on valittu oikeat avainsanat, ja nostettu nämä verkkokaupan kategoriaotsikoihin. Vaikka kyseisellä hakutermillä oltaisiin Googlen hakutulosten kärjessä, ei monikaan klikkaa hakutulosta, jos se on Exceleiden syövereistä upotettu lattea tuotekuvaus tyyliin "MASTERCOOK BBQ5-51112-15. BBQ, Value Range. Burners, 5. Dimensions (l x w x h) cm, 156 .." Hakutuloksessa pitäisi olla selkokielistä suomea, ja mieluummin perusteltu, miksi juuri nyt ja juuri tästä verkkokaupasta kannattaa ostaa tämä tuote. "Monitoimitulostimet yrityksellesi ainutlaatuisella 3v Paikan Päällä -takuulla. Täydellinen ylläpito. Avaimet käteen toimitus. Kotimainen perheyritys. Yli 30v kokemuksella" on jo paljon parempi perustelu klikkaukselle, kuin aneeminen tuotekuvaus.

Kuten jokainen voi arvata, tällaisia tuotekuvauksia eivät robotit, algoritmit ja automaatit tuota - jonkun on ne kirjoitettava. Jos kirjoitat Googlen hakutermiin "miesten kauluspaita", niin ykköseksi ilmaisissa hakutuloksissa menee Zalando. On helppo huomata, että Zalando on nähnyt valtavasti vaivaa kirjoittaa arkisistakin tuotteista perusteellisia tuotekuvauksia, ja kaikkein geneerisimmistäkin avainsanoista löytyy sisältöä - järjellistä tekstiä aiheesta. Google ja muut hakukoneet todellakin arvostavat tätä sisältöä, ja siksi "content is king" pätee verkkokauppojenkin hakukoneoptimoinnissa. Sisältöä on vain yksinkertaisesti tuotettava, ja jonkun on sitä kirjoitettava. Mitä houkuttelevammin tietysti sisällön pystyy kirjoittamaan, sitä enemmän saavuttaa ilmaista liikennettä ja myyntiä.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi on ennen muuta sisällöntuotantoa

Lähes verkkokaupalle kuin verkkokaupalle pätee sama arvio niiden nykyisestä hakukoneoptimoinnin tilasta: ongelmat löytyvät sisällöstä ja sen ohuudesta, ei niinkään verkkokaupan rakenteesta, koodista tai teknologiasta. Tietenkin kriittiset virheet myös teknisessä puolessa on korjattava - usein verkkokaupoista löytyy identtisiä otsikointeja, duplikaatteja sivujen otsikoista tai metakuvauksista tai samasta avainsanasta kilpailee lukuisia saman verkkokaupan eri sivuja. Suurin työ on kuitenkin sisällöntuotannossa, ja liian ohut tai olematon sisältö on lähes jokaisen verkkokaupan heikoin lenkki.

Harvalla verkkokauppiaalla on sisällöntuotantoon valmista tiimiä tai kirjoittajakuntaa, ja kaikilta tuotevastaavilta sujuva teksti ei onnistu. Pakkopulla paistaa läpi, jos kirjoittamaan tottumaton puoliväkisin määrätään tuottamaan tuotetekstit. Ammattilaista kannattaa harkita, jos tuotteita ja liikevaihtoa on jo sen verran, että verkkokauppaan ja sen markkinointiin jo muutenkin panostetaan, eikä vain ihan satasia kuussa. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto saattaa myös tuottaa investoinnin siihen nopeastikin takaisin, koska orgaanisen haun parantuminen näkyy nopeasti myös analytiikan avulla verkkokaupan liikevaihdon kasvussa ilmaisten hakutulosten kautta.

Tilaa verkkokaupallesi ilmainen lähtötilanteen tarkistus

Auditoimme verkkokauppojen hakunäkyvyyden ohjelmistolla, joka pisteyttää nopeasti verkkokauppasi lähtötilanteen. Hakukoneoptimoinnin raportti listaa myös kriittiset virheet ja parannusehdotukset. Koodit ja teknologia ovat kuitenkin harvemmilla se avainongelma - sisältö tai sen ohuus tai puuttuminen on sitäkin yleisempää. Meiltä saat apua yhtä hyvin hakunäkvyyden teknisiin ongelmiin, kuin tuote-esittelyjen ammattimaiseen sisällöntuotantoon. Ota yhteyttä, ja kysy lisää!

- Ismo Tenkanen

 

Kommentit

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Verify your Comment

Kommentin esikatselu

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been saved. Comments are moderated and will not appear until approved by the author. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Kommentoi

Comments are moderated, and will not appear until the author has approved them.

Your Information

(Name and email address are required. Email address will not be displayed with the comment.)